Svake godine hiljade kupaca kupuju vozila sa skrivenim nedostacima i vraćenom kilometražom, često nesvjesni da preplaćuju za automobil u lošem stanju.
Firma “carVertical”, specijalizovana za podatke o vozilima, sprovela je svoje godišnje istraživanje transparentnosti tržišta kako bi procijenila koje su zemlje najrizičnije za kupovinu polovnog vozila.
Kao i prethodnih godina, Ujedinjeno Kraljevstvo bilo je najtransparentnije tržište polovnih automobila među svim zemljama koje su učestvovale u istraživanju. Samo 2.1 odsto automobila imalo je vraćenu kilometražu, a 17.8 procenata vozila bilo je oštećeno. Za razliku od kontinentalne Evrope, Ujedinjeno Kraljevstvo pretežno koristi automobile s volanom na desnoj strani, koji cirkulišu zemljom cijeli životni vijek, a samo 2 odsto pregledanih vozila je uvezeno.
U prvih pet najtransparentnijih zemalja još su Italija, Švajcarska, Njemačka i Švedska.
“Kupci automobila u Zapadnoj Evropi i Skandinaviji rjeđe se suočavaju s prevarama s kilometražom ili skrivenim nedostacima. Stroži zakoni osiguravaju da kupci mogu imati više povjerenja u istoriji i kvalitetu vozila“, kaže Matas Buzelis, stručnjaku za automobile i vodilac komunikacija u “carVertical”.
Među drugim evropskim zemljama jedino se Slovenija uspjela probiti među prvih 10, zauzevši 10. mjesto. Najmanje transparentne zemlje uključene u istraživanje bile su Ukrajina, Latvija, Litvanija, Rumunija i Estonija. Ta su tržišta takođe bila najniže rangirana prošle godine. Visok udio automobila s vraćenom kilometražom i oštećenjima, zastarjeli vozni park i visoke stope uvoza doprinose tome da se ova tržišta smatraju izuzetno netransparentnim i rizičnim.
“Situacija na istočnoevropskom tržištu polovnih automobila ostaje nepromijenjena. Budući da je samo nekoliko prevaranata kažnjeno zbog falsifikovanja kilometraže ili skrivanja nedostataka, ova štetna praksa vjerovatnoće se održati još dugo. Štaviše, udio dizelskih automobila koji putuju sa zapada na istok je značajan, što znači da bi dugoročno dostupnost dizelskih vozila mogla biti ugrožena”, objašnjava Buzelis.
Najveći broj prevara s kilometražom među evropskim zemljama zabilježen je u Latviji (11.1 odsto) i Ukrajini (9.6 odsto). Najveći udio oštećenih automobila pronađen je u Poljskoj (62.1 odsto) i Slovačkoj (60.5 odsto).