Politika

Šta donosi uvođenje diferencirane stope PDV-a? U UIO tvrde: Građani od toga nemaju ništa

Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH usvojio je u utorak izvještaj Zajedničke komisije oba doma PSBiH o postizanju identičnog teksta Zakona o dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, odnosno uvođenju diferencirane stope PDV-a.

Treba nam kvalitetna analiza

To znači da bi se PDV od nula posto primjenjivao na osnovne životne namirnice, hranu i opremu za djecu, sjeme i sadni materijal, a viša stopa PDV-a od 22 posto na visokokvalitetna vina i cigarete, parfeme, nakite, satove, luksuzna vozila, umjetnička djela te ostale proizvode koji se svrstavaju u luksuzne potrebe.

PDV po dosadašnjoj stopi od 17 posto primjenjivat će se i dalje na sve ostale proizvode i usluge.

Prema usvojenom izvještaju Zajedničke komisije, primjena diferencirane stope PDV-a važila bi do 31. decembra ove godine.

Međutim, u Upravi za indirektno oporezivanje nisu sretni ovim rješenjem. Ratko Kovačević, glasnogovornik UIO, za Raport je kazao da nije vrijeme za izmjenu zakona o PDV-u, jer je riječ o vrlo kompleksnom i složenom zakonskom rješenju.

"Sistem PDV-a kada je uveden 2006. godine ocijenjen kao jedna od najboljih ekonomskih reformi u BiH. Taj sistem je najbolji za našu zemlju. Izmjena predviđa uvođenje diferencirane stope. Međutim, o tome svemu se raspravlja bez urađene dobre i kvalitetne analize koja bi pokazala šta će taj novi prijedlog izmjena i dopuna zakona donijeti. Definitivno možemo očekivati da ćemo ostati bez dobrog dijela prihoda, s obzirom na smanjenje stope. S druge strane, nema apsolutno nikakve garancije da će koristi od toga osjetiti građani. Zapravo, ne postoji nikakav mehanizam da država za smanjenje poreskog opterećenja, natjera sve obveznike da smanje i finalne cijene u maloprodaji", pojašnjava Kovačević za Raport.

Između ostalog, glasnogovornik UIO upozorava da uvođenje diferencirane stope PDV-a nije moguće učiniti u roku od osam dana, te za to treba puno više vremena.

"Država sa jedne strane može izgubiti prihode i, vjerovatno hoće. Možemo doći u situaciju da nema efekata kakvih bi u stvari trebalo da bude. Mi smo se u UIO već izjasnili da je jedan takav prijedlog zakona nemoguće provesti u rokovima o kojima se priča. Ukoliko bude stajala odredba da će taj zakon biti u primjeni osam dana od dana objave u službenim novinama, to je jednostavno neprovodivo iz nekoliko razloga", kazao je Kovačević.

Veliki broj nepoznanica

Izmjena zakona nemoguća je bez donošenja pravilnika. Međutim, kako pojašnjava Kovačević, donošenje pravilnika podliježe procedurama u skladu sa Jedinstvenim pravilima za izradu pravnih propisa u institucijama BiH. Između ostalog, sve to podrazumijeva pribavljanje saglasnosti Upravnog odbora UIO-a, mišljenja Direkcije za evropske integracije i proces javnih konsultacija koji mora trajati najmanje 15 dana.

"Zakonodavac to mora u potpunosti reći jasno i precizno kako ne bi bilo nepoznanica za poreske obveznike te kako ne bi bilo zloupotreba na terenu. Osim toga, mora se u UIO u potpunosti izmijeniti softversko rješenje, definisati novi izgled PDV prijave, fiskalnih uređaja i poslovnih evidencija i zato je potrebno da se donese pravilnik o primjeni Zakona o PDV-u koji će to sve jasno i precizno definisati.

S druge strane, svi poreski obveznici moraju mijenjati svoja softverska rješenja koja prate njihov rad, kako u maloprodaji, tako u veleprodaji i u knjigovodstvu. Ovo je više nego ozbiljna reforma i ona se ne može provesti u kratkom periodu. Potrebno je vrijeme, ali prije svega dobra i kvalitetna analiza koja će pokazati ko će i da li će iko imati efekte od ovakvog zakona", kazao nam je Kovačević.

On naglašava kako UIO ima jasan stav da to uvođenje diferenciranih stopa PDV-a ne bi značajno pomoglo potrošačima sa nižim dohotkom, te da bi to bio neminovan gubitak po budžete svih nivoa vlasti.

Kovačević: Nemamo konkretnih informacija

"To bi zahtijevalo da određene kontrolne aktivnosti usmjere upravo u pravcu da ne bude nekih zloupotreba. Jednostavno sam zakonodavac nije dao nikakvu konkretnu informaciju koji će to proizvodi biti na nižoj stopi, a koji se smatraju luskuznim. Sve skupa bi to trebalo definisati, kako ne bi bilo zloupotrebe. Ovako ima jako puno nepoznanica, gdje postoji mogućnost da poreski obveznici ne budu u situaciji da ispoštuju zakon, jer neće znati na šta se konkretno odnosi", zaključio je Kovačević za Raport.