Politika

Avioni Vlade RS u pandemiji imali 100 letova: Letjelo se u Rim, Prag, Beč, na Krf…

Od marta 2020. do marta ove godine, dva aviona Vlade RS poletjela su sa aerodroma u Mahovljanima više od 100 puta. Avion „Cessna Citation CJ4“, koji je Republika Srpska 2019. godine kupila za više od 19 miliona maraka letio je 62 puta. Avion „Cessna Citation 525“, za koji je Vlada RS tvrdila da je prizemljen i da se ne koristi, imao je 40 letova.

Ko je putovao ovim avionima? Da li su oni korišteni u privatne svrhe i da li su njima putovala lica koja nisu zvaničnici Republike Srpske? Kako je avion koji je prizemljen letio 40 puta? Na ova pitanja nije odgovoreno iz Vlade, piše BNTV.

Konketan odgovor nije imala ni predsjednica Republike Srpske. Željka Cvijanović je poručila da ne vjeruje da su avioni korišteni u privatne svrhe.

„Ja znam da sam pitana nekad i da mi je rečeno da postoje neke stvari da avioni lete i onda kad nemaju putnika, zato što imaju svoje obaveze, svoje vježbe i svoje trenažne letove i da imaju obavezu da ispune određenu kvotu“, kaže predsjednik RS Željka Cvijanović.

Obaveze, trenažni letovi, ili letovi bez putnika, kako to objašnjava Cvijanović, obavljali su se između ostalog, u Pragu, Brnu, Luganu, Rimu, Aalenu, Beču. Letjelo se čak i na Krf. Ne postoje zvanične informacije ni dokumenti koja je bila svrha tih putovanja. Zvanično se zna samo za posjete Milorada Dodika Moskvi, tokom Parade pobjede, i Briselu.

„Jasno da se tu radi o šoping-turama, o iživljavanju. Ljudi sjednu na avion, na dan odu iz Laktaša u Rim. Malo se kupuje, pojede se nešto. Možda se išlo kod Nusreta, ako ima i tamo Nusret, jedu se skupi ćevapi. Nimalo nemaju empatije, niti imalo osjećaja za muke i patnje svog naroda, gdje ste vidjeli da ljudi žive životom koji nije dostojan čovjeka, poput onog čovjeka u Vlasenici, bukvalno nemaju šta da jedu. Preživljavaju od 60 maraka boračkog dodatka. A sa druge strane, desetine miliona maraka se troši na luksuz“, poručuje poslanik u Klubu SDS-a u NS RS Nebojša Vukanović.

Da se državni resursi nemilice troše na luksuz, i to od strane onih koji treba da budu primjer građanima, saglasni su i iz nevladinih organizacija.

„Bilo je dosta informacija u javnosti kada su avione ili helikoptere koristili i određene pjevačice, glumci, režiseri i slično. Do tih informacija su dolazili najčešće novinari. Ali kada je riječ o našim funkcionerima nikakva transparentnost tu ne postoji. Mi smo imali slučajeva da su građani na hrvatskoj ili crnogorskoj obali slikali službene automobile. Međutim, do aviona i helikoptera je malo teže doći ako institucije ne objave te podatke“, ističe predstavnik Transparency Internationala u BIH Damjan Ožegović.

Dok institucije ne žele ili ne smiju da objave podatke o letovima, predsjedavajući Predsjedništva BiH i predsjednik SNSD-a Milorad Dodik, tokom prošle godine obišao je sve predizborne skupove SNSD-a od Doboja do Trebinja, putujući helikopterom Republike Srpske. Na konstataciju opozicije da se radi o zloupotrebi javnih resursa, Dodik je poručio da će i dalje letjeti helikopterom i da će uvijek naći način kako to da uradi.