IT

Cijeli tehnološki i medijski svijet prati šta će biti sa novim zakon u Australiji

Australija je prva zemlja koja od tehnoloških džinova Facebooka i Googlea traži da plate za objavljene vijesti koje preuzimaju od drugih medija.

Predloženi zakon, koji će se ove nedelje naći pred australijskim parlamentom, zahtjeva od Googlea i Facebooka da postignu dogovor sa lokalnim izdavačima o nadoknadi za vijesti koje plasiraju na svojim online servisima

Tradicionalne medijske kompanije gube prihode od oglašavanja koje se sada mahom odvija na platformama tehnoloških giganata, piše Guardian.

Računica je okvirno ovakva: za svakih 100 dolara uloženih u online oglašavanje, 53 ide Googleu, 28 dolara Facebooku, a svima ostalima 19.

U proteklih 10 godina ugašeno je oko 3.000 novinarskih radnih mjesta u Australiji, novinari napuštaju profesiju i redakcije se gase jer ne mogu da posluju sa gubicima.

Google je, sa druge strane, prošle godine u Australiji od oglašavanja zaradio 4,3 milijarde dolara, a Facebook 0,7 milijardi.

U pandemiji je ugašeno 60 lokalnih i regionalnih medija u Australiji od kojih su neki bili stari više od sto godina – zato što su prihodi od oglašavanja totalno potonuli.

Australija već nekoliko godina pretresa poslovanje tehnoloških giganata. Prošle godine Kanbera je preporučila Google i Facebooku da sklope dobrovoljni ugovor sa medijima kako bi koristili njihov sadržaj, ali razgovori nisu urodili plodom.

U julu je australijska vlada najavila da će nastojati da primora tehnološke gigante da plate, i to dan nakon što su američki poslanici na kongresnom saslušanju napali Google i Facebook zbog “zloupotrebe tržišne moći”.

Preporuku australijske vlade pozdravile su medijske kompanije i zagovornici novinarstva od javnog interesa.

Google i Facebook, sa druge strane, strahuju da će Australija označiti globalni presedan.

Facebook zato prijeti da će blokirati Australijancima opciju dijeljenja vijesti na platformi, a Google je čak poveo kampanju protiv predloženog medijskog zakona tvrdeći da je nepravedan. Google kaže i da uredba ignoriše “milijarde klikova” koje šalju australijskim medijskim kućama svake godine.

Šta zakon znači za medije?

Medijske kompanije će moći da sklapaju komercijalne ugovore sa Facebookom i Googleom, a zakon će se pobrinuti da ti ugovori nisu na štetu medija, kao i da su obavezujući.

Digitalne platforme će morati da upozore medije o indukovanim promjenama algoritma najmanje 14 dana prije nego što algoritam i bude promijenjem.