Tehnologija

Elon Musk se svađa zbog lažnih računa na Twitteru. Ovo je razlog zbog kojeg možda nije u pravu

Nastojanje Elona Muska da kupi Twitter se, izgleda, zakompliciralo.

Milijarder je prošlog petka objavio da je kupovina Twittera privremeno obustavljena sve dok kompanija ne objasni kako su zaključili da pet posto svakodnevne baze korisnika čine spam ili lažni računi.

Musk je također objavio plan po kojem će analizom sto nasumično izabranih pratitelja računa @Twitter vidjeti koliki je pravi broj botova na popularnoj društvenoj mreži, uz naglasak da je preko 20 posto računa lažno, prenosi Tportal.hr.

Mnogo problema

Stručnjaci pak tvrde da je precizno brojenje postotka lažnih računa na Twitteru teže nego što to na prvi pogled izgleda. Neki računi, poput Muskovog, privlače velik broj robota.

"Ako samo spomenete ime Elona Muska na Twitteru, odmah će vas zaposjesti tona kriptobotova", kaže Chris Bail, profesor sociologije na Sveučilištu Duke.

Twitter nije jedina društvena mreža koja se bori protiv robota - Zuckerbergov Facebook svake godine briše milijarde lažnih računa.

Problem s računima na Twitteru je to što ih je jako teško identificirati kao robote - obični korisnici mogu imati jako mali broj pratitelja, koristiti čudna imena ili rijetko išta objavljivati, piše The Next Web.

Muskovu metodologiju isprobao je V.ai, kompanija koja je otkrila botove među računima što su širili dezinformacije o prjevari na američkim izborima.

V.ai je pregledao 100 nasumično izabranih računa koji na Twitteru prate Muskovu kompaniju Tesla te su uz pomoć algoritamskog promatranja računa zaključili da su dva od deset tih računa lažna.

Puno nije pomogla ni analiza tema kojima se ti računi bave, uz zaključak da niti jedan od njih nije promotivne prirode.

Velik broj tih profila također je nakon toga nestao, što sugerira da ih Twitter relativno brzo lovi. Vince Lynch, direktor V.aija, tvrdi kako je prepoznavanje sumnjivih računa također vrlo subjektivno te uključuje određenu količinu nesigurnosti.

"Riječ je o vrlo velikom problemu", složio se i Filippo Menczer, profesor na Univerzitetu Indiana koji je vodio razvoj algoritma Botometer, a on je Muskov račun prepoznao kao vrlo vjerojatnog bota.

Različiti rezultati

Menczer kaže da promatranje 100 računa ne predstavlja Twitterove svakodnevne korisnike te da će različiti uzorci proizvesti vrlo različite rezultate.

"Nadam se da se Musk šalio kad je spomenuo analizu samo 100 računa", rekao je on.

Na žalost brojnih analitičara, automatizirani računi su prošlih nekoliko godina postali puno složeniji. Velik broj lažnih računa i dalje kontroliraju ljudi, ali uz pomoć računara.

Druga vrsta računa izbjegava algoritme brzim objavama i njihovim brisanjem. Naravno, tu je i veliki broj automatiziranih ili poluautomatiziranih računa koje koriste kompanije koji nisu štetni.

Algoritam Botometer koristi strojno učenje kako bi procijenio raspon javnih podataka povezanih uz račun - ne samo sadržaj tvitova, već i vrijeme u kojem su oni poslani, ko prati račun i tako dalje - s nadom otkrivanja potencijalnih botova.

Menczer i ostali tvrde da je prepoznavanje botova igra mačke i miša koja će vremenom postati puno izazovnija zato što će spammeri koristiti algoritme koji mogu napisati uvjerljiviji tekst i voditi koherentne razgovore.

Više podataka

Twitter sada ima puno veću mogućnost otkrivanja lažnih računa jer ima pristup puno većoj količini podataka, koji uključuju povijest aktivnosti, IP adrese i uređaje koje koristi račun.

Delip Rao, stručnjak za strojno učenje koji je od 2011. do 2013. radio na otkrivanju spama na Twitteru, kaže da kompanija neće moći otkriti kako radi njihov sistem jer će hakerima time dati informacije pomoću kojih će lakše moći manipulirati sustavom za prijedloge.

Musk je također ušao u još jednu prepirku s Twitterovim šefom Paragom Agrawalom o tome kako bi kompanija trebala otkriti svoju metodologiju pronalaženja robota.

Agrawal je u ponedjeljak u nekoliko objava napisao koliko je ta procedura složena, uz naglasak da privatni podaci kojima raspolaže mogu mijenjati kalkulacije o broju robota prisutnih na mreži.

Twitter, prema Agrawalu, koristi nekoliko indikatora koji ljude razlikuju od botova te kompanija ne smije razotkriti detalje tih procjena.

Ako Twitter ne želi razotkriti svoju metodologiju, a Musk kaže da neće nastaviti kupovinu bez dodatnih informacija, to bi se moglo oduljiti. Musk možda cijelo ovo prepucavanje koristi kako bi razvukao rok i dobio priliku za spuštanje dogovorene kupovne cijene.

Sigurno je samo to da je šef Tesle nezadovoljan Twitterovim nastojanjima da objasni zašto pronalaženje botova nije tako jednostavno kako on kaže.