Ekonomija

Inflacija divlja: Zašto cijene skaču i zašto rastu troškovi života

Od kupnje namirnica do grijanja naših domova, troškovi života naglo rastu – ne samo u Velikoj Britaniji nego i diljem svijeta, piše BBC.

Globalna inflacija – stopa po kojoj cijene rastu – najviša je od 2008. Evo nekih razloga zašto.

Rast cijena energije i benzina

Cijene nafte su pale na početku pandemije, no potražnja je od tada skočila, a ove sedmice dosegnule su najvišu razinu u sedam godina.

U SAD-u benzin trenutno košta u prosjeku 3,31 dolara po galonu, što je više od 2,385 dolara po galonu prije godinu dana. Slična je priča u Velikoj Britaniji i EU.

Cijena plina također je porasla, ostavljajući ljudima diljem svijeta zastrašujuće račune za centralno grijanje. Potražnja iz Azije podigla je cijene, zajedno s hladnom zimom u Europi prošle godine, koja je iscrpila rezerve plina.

Fotografija: Getty Images

Nestašice robe

Tokom pandemije skočile su cijene mnogih svakodnevnih roba široke potrošnje.

Potrošači koji su zaglavili kod kuće tokom izolacije prošle godine trošili su novac na kućanske potrepštine i poboljšanje doma jer nisu mogli ići u restorane ili na odmor.

Proizvođači u mjestima kao što je Azija – od kojih su mnoga bila suočena s gašenjem zbog Covid ograničenja – od tada su se borili da održe korak s potražnjom.

To je dovelo do nestašice materijala kao što su plastika, beton i čelik, što je dovelo do povećanja cijena. Drvo je koštalo čak 80% više nego inače u 2021. u Velikoj Britaniji i doseglo je više nego dvostruko više od uobičajene cijene u SAD-u.

Veliki američki trgovci na malo Nike i Costco podigli su cijene zbog viših troškova lanca opskrbe.

Uz to, nedostaje i mikročipova, koji su vitalne komponente u automobilima, kompjuterima i drugim kućanskim aparatima.

PROČITAJTE  Koliko raste kreditna zaduženost građana BiH? Evo šta kaže Centralna banka
Fotografija: Getty Images

Troškovi dostave

Globalne brodarske kompanije – koje prevoze robu diljem svijeta – bile su preplavljene rastućom potražnjom nakon pandemije.

To znači da su trgovci na malo morali platiti puno više da bi tu robu unijeli u trgovine. Kao rezultat toga, cijene su prenesene na potrošače.

Slanje jednog kontejnera od 40 stopa iz Azije u Europu trenutno košta 17.000 dolara (12.480 funti) – više od 10 puta nego godinu prije, kada je iznosio 1.500 dolara (1.101 funtu).

To je popraćeno povećanjem naknada za zračni prevoz, a pogoršano je nedostatkom vozača kamiona u Europi. Činilo se da su uska grla u prometu popuštala u decembru, posebno u SAD čije su luke bile na vrhu rekordnog zagušenja. Ali Omicron i pojava budućih varijanti Covida mogli bi preokrenuti ove dobitke.

Fotografija: Getty Images

Rast plaća

Mnogi ljudi napuštaju radnu snagu ili mijenjaju posao tokom pandemije.

U SAD-u je u aprilu više od četiri miliona ljudi napustilo posao, prema podacima Ministarstva rada, što je najveći skok do sada.

Kao rezultat toga, tvrtke imaju problema s zapošljavanjem osoblja kao što su vozači, prerađivači hrane i konobari u restoranima.

Istraživanje istraživačke tvrtke Korn Ferry među 50 velikih američkih trgovaca na malo pokazalo je da 94% ima problema s popunjavanjem praznih radnih mjesta.

Kao rezultat toga, tvrtke moraju povećavati plaće ili nuditi bonuse za prijavu kako bi privukle i zadržale osoblje. McDonald's i Amazon nude bonuse za zapošljavanje u rasponu od 200 do 1000 dolara.

Ti dodatni troškovi poslodavca ponovno se prebacuju na potrošače. Globalna marka odjeće Next okrivila je planirana povećanja cijena za 2022. djelomično povećanje troškova plaća.

PROČITAJTE  FED: Cijene nafte dovode do rasta inflacije
Fotografija: Getty Images

Utjecaj klime

Ekstremno vrijeme u mnogim dijelovima svijeta pridonijelo je inflaciji.

Globalne zalihe nafte pogođene su uraganima Ida i Nicholas koji su prolazili kroz Meksički zaljev i oštetili američku naftnu infrastrukturu. Problemi s zadovoljavanjem potražnje za mikročipovima pogoršani su nakon što je žestoka zimska oluja prošle godine zatvorila velike tvornice u Teksasu.

Cijena kafe također je skočila nakon što je Brazil, najveći svjetski proizvođač, imao lošu žetvu nakon svoje najveće suše u gotovo cijelom vijeku.

Fotografija: Getty Images

Trgovinske barijere

Skuplji uvoz također pridonosi višim cijenama. Procjenjuje se da su nova pravila trgovine nakon Brexita smanjila uvoz iz EU-a u Ujedinjeno Kraljevstvo za otprilike četvrtinu u prvoj polovici 2021.

Troškovi roaminga se vraćaju za mnoge putnike iz Ujedinjenog Kraljevstva koji ove godine posjećuju Europu.

Zasebno, američke uvozne carine na kinesku robu gotovo su u cijelosti prebačene na američke kupce u obliku viših cijena. Kineski telekomunikacijski div Huawei prošle je godine izjavio da sankcije koje su SAD nametnule tvrtki 2019. utječu na američke dobavljače i globalne kupce.

Kraj podrške u pandemiji

Vlade diljem svijeta smanjuju podršku poduzećima da pomognu u borbi protiv utjecaja koronavirusa.

Javna potrošnja i zaduživanje porasli su diljem svijeta tokom pandemije. To je dovelo do povećanja poreza što je pridonijelo povećanju troškova života, dok su plaće većine ljudi ostale nepromijenjene.

Mnoge razvijene ekonomije imale su politike osmišljene za zaštitu radnika – kao što je godišnji odmor – i politike socijalne skrbi za zaštitu najslabije plaćenih.

Neki ekonomisti sugeriraju da bi ove politike također mogle povećati inflaciju kako se mjere podrške bliže kraju.

Fotografija: Getty Images


Povezani postovi:

Pretplati se
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare