Svijet

Iznenađujući preokret: Ruski kanali su bombardovali publiku propagandom, a onda su vidjeli brojke

U Rusiji postoji talent show “Mi pjevamo u kuhinji, cijela zemlja”, gdje se natjecatelji natječu za milione rubalja dok izvode pjesme napitnice. Tu se može vidjeti i malog dječaka koji pjeva hit sovjetskog rock sastava Kino dok pokušava osvojiti gotovo 50.000 eura za svoju obitelj.

Za one koji nisu toliko zainteresirani za Kino, povratak dviju popularnih kriminalističkih drama na ruski Prvi kanal možda će se pokazati zanimljivijim. Državna televizija emitirat će novu seriju Trigger, dramu o psihologu koji nastoji istražiti smrt klijenta, a u Srebrnoj kašici publika će se vratiti priči o bezobzirnom bogatom mladiću koji se nađe u pravnim problemima. To je priča o iskupljenju za mase, dok njegov otac povlači konce kako bi svome sinu osigurao obuku u policiji umjesto zatvorske kazne.

I tako dok su milioni Rusa sve umorniji od neprestanog izvještavanja o “specijalnoj operaciji” predsjednika Vladimira Putina u Ukrajini, državni mediji su napokon zaključili da stvari treba malo ‘prodrmati‘, piše britanski The Times.

“Tokom svih ovih mjeseci prvenstveno smo bili angažirani na raspravi, analizi i informisanju naše publike”, kaže Konstantin Ernst, izvršni direktor Prvog kanala. “Nastavit ćemo to raditi i sada, ali vikendom ćemo započeti s nastavkom zabavnih projekata”.

Radnim danima vijesti, vikendom i zabava

Po rasporedu u radnim danima za Prvi kanal vidljivo je da će se i dalje će prikazivati ​​gotovo konstantne vijesti. “Ljudi su umorni od propagande”, kaže Maks Aljukov s King‘s Collegeu u Londonu i koautor nedavnog izvještaja o ruskim medijskim trendovima. “U proljeće su TV menadžeri ukinuli zabavne emisije, TV serije i zamijenili ih političkim sadržajima”.

Aljukov ukazuje na to da iako je televizijska publika pozorno pratila te sadržaje na početku rata, to nije potrajalo, a Kremlj je to primijetio. “Naši podaci sugeriraju da se količina ratne propagande na televiziji dvaput smanjila između februara i jula”, kaže. “To ukazuje na to da državni mediji shvataju kako količina i intenzitet propagande na televiziji otuđuju publiku”, ističe.

Prije ruske invazije u februaru, tri glavne televizijske stanice – Prvi kanal, Rusija 1 i NTV – gledalo je 86 posto stanovništva. Brojka je pala na 65 posto do prošlog mjeseca prema Rosmiru, nezavisnom istraživačkom centru u Moskvi. “Postoje brojni pokazatelji rastućeg umora ruske javnosti od neprestanog izvještavanja o ratu na ruskoj televiziji”, kaže Maria Snegovaja iz Centra za ruske studije Univerziteta Georgetown. “Kanali su primijetili radikalan pad”, rekla je, dodajući da se Kremlj boji gubitka te publike. “Televizija u Rusiji ostaje ključno sredstvo propagande i ispiranja mozga u osiguravanju lojalnosti ljudi režimu u Kremlju”.

Unatoč tome što je internet istisnuo televiziju u glavnom gradu Moskvi, televizija je općenito i dalje najčešći izvor informacija za Ruse, prema podacima Levada centra, nezavisnoj agenciji za ispitivanja javnog mnijenja. U aprilu je 67 posto Rusa izjavilo da im je to glavni izvor informacija.

‘Umotavanje‘ politike u zabavu

Prelazak na zabavni program mogao bi značiti manje direktnih političkih poruka tokom najgledanijih razdoblja dana, no politika će neizbježno biti ‘umotavana‘ u zabavu, smatra Snegovaja.

“Možda će u zabavni sadržaj unositi političke poruke”. Navodi tako hipotetski scenarij ruskog vojnika koji se pojavljuje u popularnoj emisiji za spojeve kako bi govorio o navodnim ukrajinskim nacistima. U jednom nedavnom humorističnom showu, sličnom showu Saturday Night Live u SAD-u, glumac kaže: “Idete li u inozemstvo? Putujte po Rusiji. Proširuje se svake godine!”.

Rat u Ukrajini se razvlači dalje, a obje strane predviđaju dugotrajni sukob. Zapadne procjene sugeriraju da je možda i do 80.000 Putinovih vojnika ubijeno ili ranjeno. Otkako je počela invazija, Kremlj je činio sve da ušutka televizijska lica koja su rat dovodila u pitanje i sumnju. Početkom augusta Državna duma, ruski parlament, stavila je na ‘crnu listu‘ 142 producenta, redatelja ili novinara koji su bili “protiv” specijalne operacije u Ukrajini ili “šutjeli” o tom pitanju. Među onima koji su se našli na popisu bio je i Ernst, šef Prvog kanala, čiji je izvorni status na društvenim mrežama “protiv” naknadno prekrižen, a umjesto njega u kvadratić stavljen upitnik.

‘Pazite šta puštate da Rusi pjevaju‘

Jedan od najupečatljivijih protesta na ruskoj televiziji tokom rata bio je kada je Marina Ovsjanikova, urednica na Prvom kanalu, upala u kadar za vrijeme večernjih vijesti uživo i uzviknula “Zaustavite rat. Ne ratu”, držeći natpis: “Ne vjerujte propagandi. Ovdje vam lažu”. Na engleskom jeziku je pisalo: “Rusi protiv rata”. Prošlog mjeseca Ovsjanikova je stavljena u kućni pritvor dok čeka suđenje vezano uz još jedan antiratni protest ispred Kremlja. Prijeti joj do deset godina iza rešetaka zbog širenja tzv. lažnih vijesti o vojsci.

U međuvremenu, Kremlj je prošle sedmice ukinuo dozvolu medija Nova Gazeta za objavljivanje u Rusiji, unatoč tome što je glavni urednik Dmitri Muratov prošle godine dobio Nobelovu nagradu za mir. Muratov je odluku nazvao “političkim udarcem”. Kao još jedan znak Putinovog ušutkivanja neistomišljenika, u ponedjeljak je Ivan Safronov, dopisnik koji je radio za novine Kommersant i Vedomosti, dobio 22 godine zatvora nakon što je osuđen za izdaju koja nije povezana s ratom u Ukrajini.

Snimanje emisije “Mi pjevamo u kuhinji, cijela zemlja” traje cijelo ljeto. Međutim, ako se Ernst nada da će njegovo ime biti izbrisano s Dumine crne liste, možda bi bilo dobro da smanji broj pjesama grupe Kino – tokom opsežnih protesta u Bjelorusiji 2020. godine, njihova pjesma “Changes!” iz 1989. godine postala je himna političke opozicije. Na talent showovima tokom rata isplati se paziti koje pjesme dopuštate Rusima da pjevaju, zaključuje The Times.



Povezani postovi:

Pretplati se
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare