Kultura

Jasmila Žbanić za NYT: Ja sam protiv SDA, znaju da nisam njihova

Proslavljena bosanskohercegovačka filmska rediteljka oduvijek je znala da će njen najnoviji film, strašnu dramu majke koja neuspješno pokušava spasiti muža i dva sina od masakra u Srebrenici 1995. godine, kritikovati srpski nacionalisti, piše ugledni New York Times.

Međutim, rediteljka Jasmila Žbanić ipak je bila zatečena kada su srpski mediji pozvali osuđenog ratnog zločinca da se izjasni o filmu „Quo Vadis, Aida?“, za koji je nedavno dobila nagradu za najbolju režiju u Evropi.

Izabrani kritičar? Veselin Šljivančanin, bivši oficir jugoslovenske vojske kojeg je Tribunal u Hagu osudio na zatvorsku kaznu zbog pomaganja i podržavanja ubistva zarobljenika u Hrvatskoj u masakru u Vukovaru.

Iako je traženje od tako ozloglašene ličnosti da prokomentariše film bilo iznenađenje, njegova reakcija na to nije bila: osudio ga je kao laži koje „podstiču etničku mržnju“ i blate sve Srbe.

“On, ratni zločinac, želi da se svi Srbi, od kojih većina nije imala nikakve veze s njegovim zločinima, osjećaju napadnutima zbog njegovih zločina”, rekla je gospođa Žbanić u nedavnom intervjuu u svojoj produkcijskoj kući na vrhu brda iznad Sarajeva, bosanske prijestolnice. “On svoju krivicu stavlja na sve Srbe.”

Nepokolebljivo uvjerenje gospođe Žbanić da krivica za zločine počinjene raspadom bivše Jugoslavije pripada pojedincima, a ne etničkim grupama, također ju je učinilo teškom kulturnom ikonom za neke u njenoj zajednici bosanskih Muslimana, poznatih kao Bošnjaci, koju je teško prihvatiti .

Kada joj je Evropska filmska akademija prošlog mjeseca dodijelila nagradu za najbolju režiju i odabrala “Quo Vadis, Aida?” kao najboljem evropskom filmu godine, nekoliko bošnjačkih političara čestitalo joj je na svojim ličnim Facebook stranicama, ali nije bilo službenih proslava takve vrste kao kada god bošnjački sportisti trijumfiraju u inostranstvu.

“Nisam čak ni dobila cvijeće,” rekla je.

Žestoka nezavisna i samoproglašena feministkinja, gospođa Žbanić se godinama držala na distanci od bosanske dominantne političke snage u kojoj dominiraju muškarci, Stranke demokratske akcije, ili SDA., bošnjačke nacionalističke grupe. Kao i srpske stranke s druge strane etničke podjele, SDA sada osvaja glasove izazivajući animozitet prema drugim grupama i strah od njih.

"Ja sam jako protiv SDA.-a, glavne političke stranke, tako da znaju da nisam njihova", rekla je, napominjući da je nekoliko puta birala glumce etničke srpske nacionalnosti za glavne uloge u svojim filmovima. "Ne biram glumce zbog njihove nacionalnosti, već zato što su najbolji", rekla je.

U njenom najnovijem filmu glavnu ulogu, prevodioca Bošnjaka koji radi za Ujedinjene nacije u Srebrenici, tumači Jasna Đuričić iz Srbije. Gospođa Đuričić, koja je dobila nagradu za najbolju glumicu na Evropskoj filmskoj akademiji, u srpskim medijima je oslonjena kao izdajica koja voli muslimane.

Haris Pašović, istaknuti bosanski pozorišni reditelj i profesor gospođe Žbanić tokom ratnih godina na sarajevskoj Akademiji scenskih umjetnosti, rekao je da je saradnja njegovog bivšeg studenta sa srpskom glumicom pokazala njenu vjeru da kultura prevazilazi nacionalizam.

„Događaji su trebali zauvijek razdvojiti ovo dvoje ljudi, ali su se udružili da bi stvorili ovo nevjerovatno umjetničko djelo“, rekao je gospodin Pašović.

Međunarodno priznanje, dodao je, učinilo je gospođu Žbanić “najuspješnijom ženom u bosanskohercegovačkoj historiji” i, kao rezultat, “zastrašuje balkanske političare”, gotovo sve muškarce. „Ona veoma pazi da ne bude iskorištena u balkanskoj političkoj trgovini i nikada nije željela da bude dio ničijeg bloka“, rekao je Pašović.

Bosna ima dugu, bogatu historiju filmskog stvaralaštva iz vremena kada je još bila dio Jugoslavije, multietničke socijalističke države koja se raspala početkom 1990-ih i iznjedrila najkrvaviji oružani sukob u Evropi od Drugog svjetskog rata. Više od 140.000 poginulo je u sukobima koji su uslijedili.

“Ono što sam naučila tokom rata je da su hrana i kultura jednake”, rekla je Žbanić. "Ne možete živjeti bez ni jednog ni drugog."

Kao i mnogo toga drugog u Bosni, spletu različitih etničkih grupa i religija, filmska industrija je ogorčeno podijeljena traumama rata. Emira Kusturicu, poznatog režisera rođenog u Sarajevu, koji je prigrlio srpski nacionalizam, mnogi Bošnjaci sada vređaju kao pobornika “velike Srbije”, uzroka koji je razdvojio Bosnu 1990-ih.

Gospođa Žbanić, 47, rekla je da prezire politiku gospodina Kusturice - on je blizak Miloradu Dodiku, ratobornom nacionalističkom lideru regiona pod kontrolom bosanskih Srba - ali ipak poštuje njegove talente. “Trebalo bi cijeniti profesionalce bez obzira na ideologiju koju imaju”, rekla je.

Sedamnaestogodišnjakinja kada su bosanski Srbi započeli skoro četvorogodišnju opsadu Sarajeva 1992. godine, gospođa Žbanić je rekla da su njeni filmovi, među kojima je i “Grbavica”, igrani film iz 2006. o samohranoj majci čija je kćerka začeta u ratnom silovanju, njeni “ pokušaj da se shvati šta se dogodilo i kako ono što se dogodilo tokom rata još uvijek utiče na naš svakodnevni život.”

“Grbavica” je pomogla da se izvrši pritisak na bosanskohercegovačke političare da promijene zakon kako bi ranije zanemarenim žrtvama ratnog silovanja dali ista službena priznanja i naknade kao i bivšim vojnicima. Ona to smatra jednim od svojih najponosnijih dostignuća, napominjući da je “istina uvijek dobra, čak i ako je bolna, a čak i ako boli, ona pokreće stvari naprijed”.

Rat u Bosni je završen 1995. godine, ali, kako je rekla gospođa Žbanić, „nismo riješili niti prevazišli ono što se dogodilo. Još uvijek živimo traumu koja još nije izliječena. Mnoge priče iz prošlosti utiču na naš današnji život.”

Najgrublja trauma od svih je masakr u Srebrenici, malom gradu u istočnoj Bosni koji je postao poprište najgoreg zločina u Evropi od kraja Drugog svjetskog rata, u kojem je tamo masakrirano više od 8.000 muslimana.

Mnogi Srbi i dalje poriču masakr ili insistiraju da je ubistvo izazvano napadima Bošnjaka na nedužne Srbe, uprkos osudi za genocid od strane Haškog tribunala 2017. godine generala Ratka Mladića, komandanta bosanskih Srba koji je orkestrirao napad na Srebrenicu.

Iako film ne ostavlja nikakvu sumnju o krivici generala Mladića i njegovih srpskih vojnika, izbjegava grafičke slike njihovih zločina, a rad gospođe Žbanić nije dobio pohvale bošnjačkih političara, koji je smatraju nedovoljno lojalnom vlastitom narativu o ratu kao sukob dobrih Bošnjaka i zlih Srba.

“Srebrenicu bošnjački političari jako koriste za izgradnju nacionalnog jedinstva ili šta već — a ja sam bila neposlušna. Nisam napravila narativ koji su očekivali”, rekla je.

Umjesto da se fokusira na jezivo nasilje Srba, film se bori sa individualnim izborima majke Bošnjakinje koja koristi svoj položaj prevodioca UN-a da pokuša zaštititi svoju porodicu dok moli holandskog komandanta UN-a u Srebrenici da učini nešto da spriječi klanje.

Glavna junakinja filma, Aida, "nije svetica" i opstanak svoje porodice stavlja na prvo mjesto, ali je to ne diskvalifikuje kao žrtvu, rekla je Žbanić. Na kraju filma, Aida se vraća u svoju bivšu porodičnu kuću u Srebrenici i zatiče je okupiranom od strane Srpkinje, koja nije predstavljena kao čudovište već joj je pridata doza ljudskosti: zadržala je Aidine stare porodične fotografije i vraća ih.

Za razliku od često pogrdničkih napada na gospođu Žbanić u mnogim srpskim medijima, direktne kritike u Bosni bile su relativno prigušene, uglavnom ograničene na komentare na društvenim mrežama marginalnih nacionalista, koji je smatraju nedovoljno podrškom projektu izgradnje nacije ukorijenjen u religiji i seoskoj tradiciji.

Prilikom popunjavanja službenih dokumenata u kojima se od nje traži da se izjasni kojoj od tri glavne bosanske etničke grupe — bošnjačkoj, srpskoj ili hrvatskoj — pripada, piše „drugi“. “Ne mogu se poistovjetiti s nacionalizmom ili nacijama”, rekla je.

Napustila je Bosnu pred kraj borbi i krenula za Sjedinjene Države, trenirajući u Bread and Puppet Theatreu, politički aktivnoj trupi u Vermontu. Potom se vratila u Sarajevo, udruživši se s Damirom Ibrahimovićem, sada svojim suprugom i dugogodišnjim producentom, kako bi snimila svoje prve filmove. Imaju jednu kćerku.

Odgajana u Sarajevu od strane roditelja ekonomista, gospođa Žbanić ima lijepa sjećanja na Jugoslaviju prije nego što se raspala. „Socijalizam je donio ogroman, ogroman napredak našem društvu, posebno za žene“, rekla je ona. “To uopšte nije bilo demokratsko društvo. Ali iako ima mnogo toga za kritikovati, činjenica je da su se moji roditelji besplatno školovali, a kada su se vjenčali dobili su stan besplatno.”

Današnji političari, kako je rekla, bilo da su Bošnjaci, Srbi ili Hrvati, malo su zainteresirani za poboljšanje života ljudi. Umjesto toga, oni "koriste sukob kao način međusobnog suočavanja", rekla je, dodajući: "Oni samo recikliraju stare narative jer ih to održava na moći."