Kupovina polovnog automobila može biti rizična. Ovaj vodič pomoći će da prepoznate znakove upozorenja i izbjegnete skupe pogreške pružajući vam praktične savjete.
Karoserija otkriva tajne prošlosti polovnog auta
Pažljiv vizuelni pregled karoserije može otkriti puno više toga nego što mislite. Tražite znakove hrđe, udubljenja, ogrebotina i neusklađenosti panela. Obratite posebnu pažnju na:
- Razlike u boji: različite nijanse boje između susjednih dijelova karoserije (vrata, blatobrani, poklopac motora) jasan su znak da je vozilo bilo lakirano, najvjerovatnije zbog popravka nakon sudara. Provjerite razmake između panela – kada su nejednaki, upućuju na nestručan popravak.
- Hrđa: posebno su kritični pragovi, rubovi blatobrana i podvozje. Manja površinska hrđa nije nužno problem, ali duboka korozija može značiti skupe popravke. Koristite magnet – ako ne prianja na određene dijelove, vjerojatno je korišten kit za popravak lima.
- Oštećenja od grada: sitna udubljenja na krovu i poklopcu motora mogu biti posljedica grada.
Gume – više od dubine profila
Stanje guma ne govori samo o tome koliko su istrošene, već i o potencijalnim problemima s ovjesom i geometrijom kotača.
- Nejednaka istrošenost: ako je jedna strana gume istrošenija od druge, to ukazuje na probleme s ovjesom ili poravnanjem kotača (tzv. špur) te može dovesti do lošijeg upravljanja i bržeg trošenja guma.
- Marka i DOT oznaka: različite marke guma na istoj osovini mogu ukazivati na štednju u održavanju. Oznaka datuma proizvodnje gume otkriva njezinu starost – preporučuje se zamjena onih starijih od šest godina, bez obzira na dubinu profila.
Ispod haube: Motor i tekućine
Pregled motora zahtijeva malo više pažnje, ali se isplati.
- Zvuk motora: motor bi trebao raditi mirno i ujednačeno, bez čudnih zvukova poput lupkanja, zveckanja ili cviljenja. Nemiran rad u praznom hodu (leru) može ukazivati na probleme s kompresijom, ventilima ili elektronikom.
- Curenje tekućina: potražite tragove curenja ulja, rashladne tekućine, tekućine za kočnice ili servoupravljača. Bilo kakvo curenje znak je problema, a i svježe opran motor može biti znak da prodavač pokušava to sakriti.
- Nivo i stanje tekućina: provjerite razinu ulja (ne smije ga biti premalo ili previše), rashladne tekućine (ne smije biti tragova ulja u njoj) i ostalih tekućina.
Unutrašnjost: Tragovi korištenja
Unutrašnjost automobila može otkriti kako se prethodni vlasnik odnosio prema njemu.
- Istrošenost: potražite znakove istrošenosti na sjedalima, upravljaču, ručici mjenjača i papučicama. Prevelika istrošenost u odnosu na prijeđenu kilometražu može ukazivati na manipulaciju brojačem kilometara.
- Vlaga i mirisi: neugodni mirisi, vlaga ili plijesan mogu ukazivati na probleme s propuštanjem vode u kabinu.
- Elektronika: provjerite rade li svi prekidači, gumbi, svjetla, klima-uređaj, radio, električni podizači prozora i ostala oprema.
Probna vožnja: Osluškujte i osjetite
Probna vožnja ključna je za otkrivanje skrivenih problema. Vozite barem 15 minuta, po mogućnosti na različitim podlogama i različitim brzinama.
- Upravljanje: automobil bi trebao držati pravac bez potrebe za korekcijama upravljača. Ako npr. 'vuče' u stranu, to ukazuje na probleme s ovjesom ili poravnanjem kotača.
- Kočnice: provjerite učinkovitost kočnica. Ne bi smjelo biti vibracija, škripanja ili povlačenja u stranu prilikom kočenja.
- Mjenjač: promjene brzina ručnim mjenjačem trebaju biti glatke i bez zapinjanja. Kod automatskog mjenjača obratite pažnju na trzaje i kašnjenje u promjenama brzina.
- Zvukovi: osluškujte bilo kakve neobične zvukove – lupkanje, škripanje, zujanje – koji mogu dolaziti iz motora, ovjesa ili drugih dijelova automobila.
Dokumentacija polovnog auta: Servisna knjižica i ostalo
Temeljito pregledajte svu dokumentaciju vozila.
- Servisna knjižica: redovno servisiranje ključno je za dugovječnost automobila. Provjerite jesu li svi servisi evidentirani i odgovaraju li prijeđenoj kilometraži. Ako servisna knjižica nedostaje ili je nepotpuna, to je znak za oprez.
- Saobraćajna dozvola: provjerite podatke o vlasniku, vozilu i tehničkom pregledu. Usporedite broj šasije na vozilu s brojem u prometnoj dozvoli.
- Povijest vozila: zatražite izvještaj o historiji vozila.
Provjera kilometraže
Kilometraža je važan faktor, ali nije jedini pokazatelj stanja vozila.
- Poređenje s dokumentacijom: uporedite kilometražu na brojaču s podacima u servisnoj knjižici i izvještaju o historiji vozila.
- Stanje vozila: opće stanje vozila (karoserija, unutrašnjost, motor) trebalo bi odgovarati prijeđenoj kilometraži.
- Provjera u stanici za tehnički pregled: možete zatražiti ispis kilometraže po godinama prema broju šasije.
- vezane vijesti
Skriveni znakovi sudara
Čak i ako je vozilo popravljeno nakon sudara, mogu postojati tragovi koji ukazuju na to.
- Nepravilni varovi: pažljivo pregledajte podvozje i prostor motora, a nepravilni varovi mogu ukazivati na popravke nakon sudara.
- Različiti dijelovi: novi ili različiti dijelovi (npr. farovi, branici) mogu biti znak zamjene nakon sudara.
- Aktivacija zračnih jastuka: znakovi aktivacije zračnih jastuka (npr. oštećenja na upravljaču ili armaturnoj ploči) ukazuju na ozbiljan sudar.
Pregled kod mehaničara
Čak i ako ste sami obavili detaljan pregled vozila, preporučuje se da to obavi neovisni mehaničar. On ima alate i znanje za otkrivanje skrivenih problema koje možda nećete primijetiti, a ovo ulaganje može vam uštedjeti puno novca i problema u budućnosti.
Pregovaranje o cijeni
Ako ste pronašli bilo kakve nedostatke na vozilu, iskoristite ih kao argument za snižavanje cijene. Budite realni u svojim zahtjevima, ali nemojte se bojati pregovarati.
Uz ove savjete, značajno ćete smanjiti rizik kupovine problematičnog vozila.