Atlas

Nasljednik čuvenog Concordea: Od Londona do New Yorka za samo 3 i pol sata

Veliki američki zračni prijevoznik American Airlines kupuje 20 nadzvučnih putničkih aviona od proizvođača aviona Boom Supersonic.

Prema saopćenjima koje su objavile obje kompanije, American Airlines kupit će 20 aviona Overture, s opcijom kupovine dodatnih 40 aviona ako prva kupovina bude uspješno finalizirana.

To je drugi put u posljednje dvije godine da je jedan veliki američki avioprijevoznik odlučio kupiti takve ultrabrze avione, nakon što je United Airlines prošle godine objavio planove za nabavku 15 Boomovih nadzvučnih aviona, s opcijom kupovine još 35.

Nepovratan depozit

Iznos novca koji je American Airlines namijenio za kupnju nije objavljen, ali su iz kompanije otkrili da je depozit za 20 zrakoplova nepovratan, prenosi "Jutarnji list".

Međutim, taj je sporazum još uvijek podložan promjenama, ovisno o ishodu sigurnosnih testiranja i sposobnosti Booma da ispuni svoja obećanja. Naime, Boom Supersonic je startup iz Colorada koji dosad nije napravio nijedan ispravan putnički mlažnjak niti izveo nadzvučni let mlažnjakom.

"Boom mora zadovoljiti industrijske standarde za rad, performanse i sigurnosne zahtjeve, kao i druge uobičajene uvjete Americana prije isporuke bilo kakvih Overturea.

Ako Boomovi Overture mlažnjaci prođu inspekciju, plan je da budu pušteni u promet 2025.", stoji u objavi American Airlinesa.

Ako Boomovi Overture avioni prođu pregled, plan je da budu pušteni u promet 2025., polete 2026., a očekuje se da će komercijalno prevoziti putnike najranije 2029. godine.

Boom tvrdi da će njegovi nadzvučni avioni na kraju moći putovati iz New Yorka do Londona (obično sedmosatni let) za samo 3,5 sata ili Los Angelesa do Sydneyja (obično 15-satno putovanje) za šest sati i 45 minuta.

Kompanija predviđa da će njen mlažnjak brzine od 1,7 Macha letjeti od San Francisca do Tokija za otprilike šest sati te tvrdi da će Overture biti avion s "nula ugljika", zahvaljujući sposobnosti da leti na 100 posto održiva goriva.

U kompaniji Boom su rekli da bi karte mogle koštati i do 5.000 dolara po sjedalu, ali American nije dao ikakve informacije o cijenama.

Početkom godine Boom je najavio da će izgraditi proizvodni pogon u međunarodnoj zračnoj luci Piedmont Triad u Sjevernoj Karolini.

Firma očekuje početak izgradnje svoje "Overture Superfactory" kasnije ove godine, a početak proizvodnje aviona će uslijediti 2024. godine.

Osigurane narudžbe

Osnivač i izvršni direktor Booma Blake Scholl rekao je da će se svaki Overture prodavati za 200 miliona dolara, iako nije neuobičajeno da aviokompanije plaćaju niže od kataloške cijene ako kupe više aviona.

Glasnogovornica Booma Aubrey Scanlan rekla je da kompanija ima osigurano 130 narudžbi, uključujući opcije dodatne kupnje.

Concorde, koji je imao maksimalnu brzinu od nešto više od 2 Macha, zadnji put je komercijalno letio 2003. godine.

Njime su prvenstveno upravljali British Airways i Air France, a imao je kapacitet letjeti od Londona do New Yorka za oko tri sata. Avion je bio prisiljen prestati s radom nakon godina neodrživih troškova goriva, s čestim pritužbama ljudi koji žive u blizini aerodroma o buci koju stvaraju nadzvučni mlažnjaci.

U nesreći u julu 2000. godine u Air France Concordeu, koji je letio za New York iz Pariza, poginulo je 113 ljudi.

To je naštetilo imidžu nadzvučnog aviona kao sigurnog načina putovanja te do danas ostaje pitanje je li uopće moguće izgraditi ultrabrze, sigurne, relativno tihe i ekološki prihvatljive avione.

Američki proizvođač je sarađivao s britanskim industrijskim konglomeratom Rolls-Royce, koji je sudjelovao u razvoju motora za Concorde, na dizajnu motora za Overture.

Boom kaže da će Overture biti lakši i štedljiviji od Concordea, dok će bolji softver omogućiti novim mlažnjacima da budu aerodinamičniji.

Smanjivanje buke moglo bi ostati izazov jer nadzvučni zrakoplovi zahtijevaju uske aerodinamične motore, koji mogu biti relativno glasni. Concorde je uglavnom bio ograničen na letenje iznad vode zbog svoje buke, ograničavajući broj ruta koje je mogao ponuditi.

Još jedna prepreka mogla bi biti cijena održivog goriva, naglašava Washington Post, koje se dobiva iz organske tvari.

Scholl je obećao da će Overture letjeti isključivo na ekološki prihvatljivije gorivo, koje je dva do pet puta skuplje od fosilnog goriva. Nadzvučni mlažnjaci također mogu potrošiti sedam do devet puta više goriva u usporedbi s podzvučnim avionima.