Pakleni Šund

Netflix je dugo vremena čuvao gledanost kao zmija noge. Šta je ona pokazala

Gledanost svojih filmova Netflix je dugo vremena čuvao kao zmija noge, ali ljetos je napokon popustio pritiscima medija i dao uvid u top-ten najvećih hitova posljednjih godina s pripadajućim brojkama, konkretno od 2015. naovamo. Ljestvica je definitivno podatna za analizu u vezi s ukusom streaming publike.

Od deset najgledanijih naslova čak je pet akcijskih ("Extraction", "Spenser Confidential", "6 Underground", "Triple Frontier"), dvije su komedije ("Murder Mystery", "The Wrong Missy"), te po jedan kvazi-horor ("Bird Box"), oskarovski ("The Irishman") i festivalski film ("The Platform"). Među ovih deset filmova, četiri su odlična ili dobra ("The Irishman", "The Platform", "Extraction", "Triple Frontier"), a njih šest osrednji do slabašni.

Kompariramo li Netflixove hitove s kino blockbusterima, iskusniji filmofil može i s povezom na očima, kao u "Bird Boxu", vidjeti da je posrijedi nekakva "B" liga eskapističkih (kvazi)blockbusterskih atrakcija, gotovo pa direktno-na-video (ne)kvalitete kad je u pitanju akcija s poznatom zvijezdom u glavnoj ulozi (npr. "The Old Guard", Charlize Theron).

"Extraction" je zasad daleko najjači Netflixov akcijski film, no ipak ispod najvišeg nivoa "Johna Wicka", "Spenser Confidential" je dosad najslabija akcijska saradnja Petera Berga i Marka Wahlberga, a "6 Underground" je možda bolji ili manje loš od zadnjih "Transformersa", ali ni blizu nekadašnjih akcića Michaela Baya ("Bad Boys", "The Rock", "Armageddon").

"The Old Guard" je, pak, "Highlander" ili "X-Men" za siromašne, "Bird Box" blijedi u usporedbi s izvrsnijim hororom podjednako visokog koncepta "A Quiet Place", dok "Murder Mystery" ne zaslužuje da ga se stavi u istu rečenicu s "Knives Out", znatno superiornijim i manje infantilnim komadom komedije koja je (pro)čitala krimiće i trilere Agathe Christie.

Ne bi nas iznenadilo da u top-ten gledanosti uskoro uđe i "365 dana", veoma gledana poljska inačica erotskog kinohita "Pedeset nijansi sive" ili superherojski akcijski blockbuster "Project Power". To bi se prije moglo dogoditi nego da na listu upadne, recimo, "Marriage Story" (“Bračna priča”) Noaha Baumbacha ili friški "I'm Thinking Of Ending Things" Charlieja Kaufmana.

Na listi, očito, nema filmova koje je pratila bučna (oskarovska) "obavezno pogledati" kampanja jer su njihov još prirodniji dom film(ofil)ski festivali i kina (znači, veliki ekrani), kojima autorska imena poput spomenutog Baumbacha, Alfonsa Cuarona, braće Coen, Fernanda Meirellesa i Spikea Leeja ili Kaufmana znače više nego mnogim pretplatnicima Netflixa.

Genijalni "Irishman"

Dakle, nema Cuaronove Oscarm ovjenčane "Rome", "The Ballad of Buster Scruggs" braće Coen, Baumbachova "Marriage Story", Meirellesova "The Two Popes", niti ovogodišnjeg Leejeva "Da 5 Bloods", a teško da će biti i Kaufmanovog "I'm Thinking Of Ending Things".

Nema ni povratničke komedije Eddieja Murphyja "Dolemite Is My Name" koja je miljama ispred od "Murder Mystery" i "The Wrong Missy" s komičarima Adamom Sandlerom i Davidom Spadeom. Kvaliteta nije presudna za gledanost i u vodu pada teza kako se "starija" publika okrenula Netflixu i streaming servisima naspram multipleks-kina jer tamo, kao, prednjače "ozbiljniji" filmovi, ne blockbusterske atrakcije za mlađe gledaoce.

Ne prednjače, a nisu ni gledani jer eskapizam i "entertainment" jednako (ili još više) prevladavaju i na malim ekranima, što je i logično, tj. očekivano budući da se eskapistički filmovi najviše gledaju otkako je svijeta i vijeka, u kinu ili doma. Dilema je, tako, bi li "Platforma", kao španjolski zatvorski (horor) triler festivalske provenijencije, upala u top-ten da se plasman na streaming servis nije dogodio u punom jeku koronske karantiane s kojom je tematski koincidirala.

Pada u vodu i teza da Netflixovi filmovi za odrasl(ij)u publiku ne bi pronašli publiku u kinima sudeći po, na primjer, prilično sjajnim rezultatima gledanosti "Bilo jednom u... Hollywoodu", "Noža u leđa" i "1917" (debelo više od 300 miliona dolara zarade u svjetskoj kinodistribuciji) ili "Parazita" i "Malih žena" (iznad 200).

Našli bi publiku, ništa manju, a vjerovatno i veću nego na Netflixu. Ironično, Netflixova lista ide više u prilog kinima u odnosu na kućna kina/ streaming servise, a stiže u pravo vrijeme. Neki, naime, kina već križaju zbog korone i ispisuju im osmrtnice.

Lista gledanosti

1. "" (2020.) – 99 miliona

2. "Bird Box" (2018.) – 89 miliona

3. "Spenser Confidential" (2020.) – 85 miliona

4. "6 Underground" (2019.) – 83 miliona

5. "Murder Mystery" (2019.) – 73 miliona

6. "The Old Guard" (2020.) – 72 miliona

7. "The Irishman" (2019.) – 64 miliona

8. "Triple Frontier" (2019.) – 63 miliona

9. "The Wrong Missy" (2020.) – 59 miliona

10. "The Platform" (2020.) – 56 miliona