Svijet

Novac vlada svijetom: Kako su velike naftne kompanije preko Facebooka srušile Joe Bidena i plan koji bi promijenio sve

Prošlog augusta, tokom najtoplijeg ljeta u historiji SAD-a, Senat je započeo raspravu o najambicioznijem planu zemlje za borbu protiv klimatske krize: o velikom zakonu predsjednika Bidena "Build Back Better".

Sljedećeg dana "Big Oil" (najveće naftne kompanije) je krenuo u akciju protiv toga. Industrija je tačno znala na koga treba ciljati: glasače senatora Joea Manchina, svemoćnog demokrata koji je neslavno odbio podržati "Build Back Better", a ove sedmice proglasio je plan "mrtvim".

Najveća američka naftna industrija, American Petroleum Institute, pokrenuo je oglasnu kampanju na Facebooku pozivajući stanovnike Manchinove države Zapadne Virginije da nazovu njegov ured i "zahvale" mu što je "šampion" američke energetike. Ukupno, ti su oglasi viđeni više puta u Zapadnoj Virginiji nego što ima registriranih birača u državi, prema procjeni temeljenoj na podacima Facebooka koje je napravio londonski "trust mozgova" InfluenceMap i podijelio s VICE Newsom.

"Big Oil" je posljednjih godina potrošio milione na promociju fosilnih goriva na Facebooku, ali Američki institut za naftu — koji podržavaju naftne kompanije, uključujući ExxonMobil, Shell i BP — bio je posebno otvoren u pogledu svog cilja "ubijanja" ili poništavanja ključnih odluka Bidenove "Build Back Better" odredbe koja se tiče klime i energije. Kampanja je uključivala oglase s objavljenim telefonskim brojevima za 47 članova Kongresa i pozivala korisnike Facebooka da nazovu zakonodavce i kažu im da ne povećavaju poreze na prirodni plin. Prema procjenama InfluenceMapa, grupa je najviše potrošila na reklame s imenom Manchin, a ta su mjesta dobila više nego dvostruko više pregleda od bilo kojeg drugog političara u kampanji.

"Industrija fosilnih goriva ima dobro poznatu reputaciju protiv progresivne klimatske politike", rekao je Jake Carbone, viši analitičar podataka u InfluenceMapu, za VICE News. "Ali ono što je značajno u kampanji industrije protiv plana Build Back Better je da koristi moćne Facebookove alate za ciljanje kako bi izvršio pritisak na pojedine članove Kongresa da glasaju protiv toga.”

Dana 19. decembra, Manchin se dramatično pojavio na Fox News Sundayu kako bi izjavio da ne može glasati za Build Back Better. Nakon toga, reklamna kampanja na Facebooku se ugasila poput prekidača, prema podacima InfluenceMapa.

'Nazovi odmah!'

Oglasi Američkog instituta za naftu pregledani su oko 9,5 miliona puta od 11. augusta do 19. decembra, unatoč ukupnoj cijeni koju je InfluenceMap procijenio na samo oko 164.000 dolara. Oglasi koji se posebno fokusiraju na Manchina mogli su koštati samo 14.700 dolara, prema "trustu mozgova", koji je specijaliziran za praćenje utjecaja poslovnih interesa na klimatsku krizu.

Ipak, taj je iznos omogućio naftnoj grupi da prikazuje oglase u Zapadnoj Virginiji koji su prikupili otprilike 1 225 000 pregleda, prema InfluenceMapu, koji procjenjuje ukupna pojavljivanja oglasa i njihovu cijenu iz gornjeg i donjeg raspona koji pruža Facebookova biblioteka oglasa. Država ima samo 1.219.542 upisanih birača.

U Senatu u kojem je moć podijeljena 50-50, centristički demokrat prigrabio je nevjerovatnu moć nad klimatskom politikom SAD-a - a time i nad budućnošću cijelog planeta, prema nekim stručnjacima. Jedan energetski lobist, kojeg je Greenpeace snimio, čak ga je nazvao "tvorcem kraljeva".

Oglasi koji pozivaju korisnike Facebooka da nazovu Manchina pregledani su dvostruko više od drugog političara u kampanji, demokrata iz Colorada, senatora Johna Hickenloopera, čiji su oglasi imali oko 539.000 pregleda, prema InfluenceMapu. Hickenlooper je javno pozvao na dodavanje poreza na ugljik u Build Back Better.

"Sen. Hickenlooper glasa za povećanje poreza na plin”, stoji u tekstu jednog oglasa. "Inflacija već vrtoglavo raste, a sada senator Hickenlooper želi ugroziti našu ekonomiju, nacionalnu sigurnost i okoliš?"

Oglas je dao telefonski broj ureda Hickenloopera u Denveru, Colorado, i pozvao korisnike Facebooka da ga pozovu uz poruku "Nazovite odmah!"

Unatoč sugestiji u oglasu da bi povećanje poreza na prirodni plin "ugrozilo okoliš", mnogi klimatski aktivisti i stručnjaci kažu da se zalažu za uvođenje poreza na emisije stakleničkih plinova i da sve veća proizvodnja prirodnog plina postaje značajan pokretač klimatskih promjena.

Sen. iz Arizone Kyrsten Sinema, demokratka koja je razbjesnila ljevicu i svoje bivše pristaše pomažući zaustavljanje Bidenove agende, zauzela je deveto mjesto u kampanji, s oglasima koji su imali oko 265.000 pregleda, prema InfluenceMapu.

Kampanja je bila samo jedan dio veće količine oglasa koji promoviraju fosilna goriva ili tvrtke koje se njima bave na Facebooku. InfluenceMap procjenjuje da su naftne tvrtke i grupe potrošile ukupno 22,2 miliona dolara na Facebook oglase 2020. i 2021., uključujući ExxonMobil, Chevron, BP, American Petroleum Institute i Texas Oil and Gas Association. Ti su oglasi viđeni oko 739 miliona puta u posljednje dvije godine, prema InfluenceMapu.

Sa svoje strane, Američki institut za naftu oštro je kritiziran zbog svojih poruka o klimatskim promjenama. Kritičari su istaknuli da trgovačko udruženje radi na sprečavanju Kongresa u unaprjeđenju zakonodavstva o zaštiti okoliša, dok njegovi članovi objavljuju oglase koji promiču svoja ulaganja u čistu energiju.

Ipak, vodstvo Američkog instituta za naftu bilo je iskreno u vezi s ciljem grupe da se suprotstavi ključnim klimatskim i energetskim dijelovima "Build Back Better" plana.

"Ovdje ostavljamo sve na terenu u smislu našeg protivljenja antienergetskim odredbama", rekao je Mike Sommers, predsjednik i izvršni direktor Instituta, prošlog oktobra u intervjuu za CNN. "Koristimo sve alate koji su nam na raspolaganju za rad protiv ovih prijedloga."

U komentaru za VICE News, glasnogovornik grupe uokvirio je kupnju oglasa kao pokušaj promoviranja američke energije u odnosu na inozemnu proizvodnju. Rekla je da grupa dijeli cilj rješavanja klimatskih promjena i smanjenja emisija stakleničkih plinova, koji uzrokuju porast globalnih temperatura.

"U vrijeme rekordne inflacije i rastućih geopolitičkih napetosti, prijedlozi za oporezivanje američkog prirodnog plina i ograničavanje razvoja energetike suprotni su našim zajedničkim klimatskim ciljevima i vjerovatno bi doveli do viših troškova energije i većeg oslanjanja na inozemnu energiju iz nižih ekoloških standarda", rekla je Megan Bloomgren,Viša potpredsjednica za komunikacije Instituta za naftu u priopćenju za VICE News.

“​​Naši postovi na društvenim mrežama za informiranje debate o energetskoj i klimatskoj politici predstavljaju mali dio potrošnje u usporedbi s snažnim ulaganjima koje naše tvrtke svakodnevno ulažu u revolucionarne tehnologije usmjerene na hvatanje metana, unapređenje tehnologije vodika i ubrzanje tehnologije hvatanja ugljika" napisala je Bloomgren.

"Build Back Never"

Sommers je izdvojio dvije odredbe u planu Build Back Better za koje je rekao da njegova grupa želi povući tokom njegovog oktobarskog intervjua za CNN.

Jedna je bila predložena naknada za emisije metana, snažnog stakleničkog plina. Prijedlog, koji bi nekim postrojenjima za proizvodnju nafte i plina naplaćivao ispuštanje metana iznad određenog praga, bio bi prvi put da je savezna vlada efektivno uvela porez na emisiju stakleničkih plinova.

Grupacija je također ciljala na Program plaćanja čiste električne energije, koji bi ponudio poticaje dobavljačima električne energije da povećaju čistu energiju i kaznio one koji to nisu učinili. Cilj je bio osigurati da 80% električne energije u SAD dolazi iz zelenih izvora do 2030. godine.

Grupacija je rekla da podržava smanjenje emisija metana putem federalne regulative Agencije za zaštitu okoliša, ili EPA, umjesto oporezivanja; da podržava stavljanje cijene na ugljik; te da se svi stavovi grupacije u raspravi o klimi temelje na vladinim studijama i nezavisnim analizama.

"Prirodni plin je vodeći razlog zašto su SAD smanjile emisije CO2 na generacijski niske razine, a izvoz tog napretka u inozemstvo omogućavanjem zemljama koje se oslanjaju na ugljen da se okrenu čišćim gorivima ključan je za globalno smanjenje emisija", napisao je Bloomgren.

“Smanjenje emisija metana prioritet je naše industrije, a mi smo predani unapređenju razvoja, testiranja i korištenja novih tehnologija i praksi kako bismo bolje razumjeli, otkrili i dodatno ublažili emisije”, nastavio je Bloomgren. “Propisi o metanu koji su trenutno u toku u EPA-i najučinkovitiji su način za ubrzanje napretka, a svaki novi porez na prirodni plin bio bi dodatni udar na te napore i ograničio bi izravna ulaganja u smanjenje emisija. Ovo je pogrešan pristup našim zajedničkim klimatskim ciljevima."

Nedavna Facebook kampanja u suprotnosti je s pismom koje su potpisala dva člana grupe, Shell i BP, pozivajući čelnika demokratske većine u Senatu Chucka Schumera da dovrši pregovore o Build Back Better, i hvaleći ulaganja u čistu energiju plana kao "priliku koja se pruža jednom u životu".

Facebook je, sa svoje strane, napravio brojne pokušaje da revidira svoje postupanje s političkim oglasima, s ograničenim uspjehom. Na primjer, istraživači su otkrili da je 70.000 političkih oglasa prošlo kroz zabranu koja je uvedena u vrijeme izbora 2020. godine. Facebook se također suočio s kritikama jer nije učinio dovoljno u vezi s dezinformacijama i poricanjem klimatskih promjena.

Glasnogovornik Facebookove matične tvrtke, Meta, istaknuo je da TV mreže također puštaju reklame koje promoviraju fosilna goriva, te ukazao na njegovu inicijativu klimatskih informacija koja korisnike usmjerava prema naučno tačnim informacijama o klimatskim promjenama.

"Dok se ovakvi oglasi prikazuju na mnogim platformama, uključujući televiziju, Facebook nudi dodatni sloj transparentnosti zahtijevajući da budu dostupni javnosti u našoj knjižnici oglasa", rekao je glasnogovornik Mete za VICE News. “Odbijamo oglase kada ih jedan od naših nezavisnih partnera za provjeru činjenica ocijeni lažnim ili obmanjujućim i poduzimamo mjere protiv stranica, grupa, računa i web-mjesta koje stalno dijele sadržaj koji je ocjenjen lažnim. Naš informacijski centar za nauku o klimi također je dostupan u 150 zemalja diljem svijeta.”

Za sada se čini da je Manchinovo odbijanje da ponudi svoju podršku u Senatu podijeljenom 50-50 osudilo Build Back Better na propast. Manchin je rekao da je otvoren za rad na alternativnom klimatskom planu, upozoravajući da zemlja mora biti "realistična" u pogledu svojih mogućnosti.

Nakon propadanja zakona, neki demokrati pozivaju predsjednika da nastavi s 555 milijardi dolara ulaganja u čistu energiju iz Build Back Better kao dio samostalanog projekta.

U pismu Bidenu ove sedmice, zakonodavci su naveli šumske požare u zapadnim državama i štetu od oluje duž obala kako bi naglasili potrebu za djelovanjem.

“Kao što su smrtonosne i razorne posljedice klimatske krize jasno pokazale tokom 2021., vrijeme je za klimatske promjene upravo sada”, napisali su.