Sport

Orgije, svastike, bolidi i tabloidi: Uveo revoluciju u automobilizam, no pamte ga po skandalima

Bivši šef Formule 1 Max Mosley, čovjek čiji je život desetljećima bio isprepleten s automobilizmom i Formulom 1, preminuo je u ponedjeljak u svom londonskom domu u 81. godini, prenose svjetski mediji. Vijest je potvrdila i organizacija kojoj je dugo bio na čelu. Mosley se borio s rakom, a historija će ga, osim po angažmanu u Formuli 1, pamtiti i po brojnim kontroverzama koje su ga pratile tokom njegovog upravljanja Međunarodnom automobilističkom federacijom (FIA) dugih šesnaest godina, ali i kasnije.

Svemu unatoč, Mosley je do kraja života ostao jedna od najvažnijih ličnosti u historiji Formule 1.

Kao najveća kontroverza u njegovoj biografiji, ističe se skandal s objavom fotografija i videozapisa sado-mazo orgija koje je utjecajni i moćni Mosley organizirao u društvu pet prostitutki. Materijale je objavio News of the World, a Mosley ih je kasnije - tužio. Tužbu je i dobio, na račun neovlaštene objave privatnih informacija. Sud nije pronašao dokaze o tome da je njegov čin bio na bilo koji način povezan s nacizmom, a sudija Justice Eady je rekao da se objavljivanje snimke seksualnog čina ne može obraniti javnim interesom. Nakon svega je Max Mosley dobio i odštetu od 60.000 funti.

Medisjki napisi o seks skandalu

Na snimkama i fotografijama koje je 2008. godine objavio spomenuti tabloid pod naslovom "bolesne nacističke orgije", Mosley je "uhvaćen" u krajnje bizarnom izdanju seksualnog perverznjaka. Sado-mazohistički video prikazivao ga je u crnoj odori zloglasnog Wehrmachta. Mosley je, logično, odmah bio optužen kao simpatizer nacizma, jer seksualna je seansa bila začinjena nacističkom ikonografijom. Tokom orgija, Mosley je igrao ulogu zapovjednika u koncentracijskom logoru. Bičevao je djevojke odjevene u uniforme, ali ne nacističke, nego one kakve su nosili zatvorenici u Auschwitzu. Video orgija traje pet sati, a perverzne Mosleyjeve uključivale su i pretraživanje kose djevojaka, u potrazi za ušima.

Medisjki napisi o seks skandalu

Mosley se nakon neugodnog incidenta branio privatnošću. Na presicama je govorio da svako ima pravo na privatni seksualni život.

"Mnogi ljudi, možda, u seksu rade nešto što se meni ne sviđa. Sve što ja mogu od njih zatražiti, jest da to ne rade preda mnom i da budu sigurni da svi uključeni pristaju na to što se već radi. I to je kraj. Kad sam ja bio mali, kriminalizirala su se brojna drugačija spolna ponašanja. Recimo, homoseksualni odnos, pa i neki drugi odnosi, čak između muškarca i žene. Ali, svijet je otišao naprijed", govorio je tada u svoju obranu kontroverzni Mosley.

Inače, Mosley je u videu davao naredbe podčinjenim prostitutkama na njemačkom jeziku. U kombinaciji s njegovom nacističkom odorom, stvar je za mnoge bila vrlo jasna. No, Mosley je tvrdio da nije govorio njemački jer je obožavatelj nacizma, nego zato što taj jezik "grubo zvuči".

Seksualnoj revoluciji i slobodama unatoč, javnost je bila sablažnjena. Mosleyju, pak, nije pomagala ni činjenica da je njegov otac Oswald Mosley bio osnivač Britanske fašističke unije i prijatelj Adolfa Hitlera. Njegov otac Oswald imao je aristokratske korijene, kao i njegova majka Diana Mitford, koja se za Mosleyja udala 1936. u kući Josepha Goebbelsa i u prisutnosti samog Adolfa Hitlera, piše Jutarnji.

Nakon objave videa, svi su se digli na noge i zatražili Mosleyjevu ostavku, a posebno glasne bila su jevrejska udruženja.
Iako je nanio tešku štetu organizaciji i nepovratno osramotio sam sebe i svoju porodicu, Mosley nije htio otići. Više se puta nakon incidenta izvinio, naglasivši da mu najviše smeta što ga se "povezuje s nacizmom" jer mu je "nacistička tematika sama po sebi odvratna", ali nije htio dati ostavku.

Skica sa suđenja Mosleyju

Pritisci su stizali sa svih strana, a moćnog šefa Formule 1 odrekli su se i mnogi ljudi iz automoto svijeta. No, na glasanju o njegovu povjerenju dobio je 103 od 109 glasova delegata te je tako ostao na čelu FIA-e do oktobra 2009. Nakon što mu je istekao mandat na čelu Međunarodne automobilističke federacije, nije se više kandidirao za tu funkciju. No, objavio je rat medijima, kod kojih zbog toga nije bio omiljen. Mosley je bio među predvodnicima u kampanji za oštriju kontrolu medija, koji su ga nazivali "protivnikom slobodnih medija".

Prije šefovanja organizacijom, Mosley je bio amaterski vozač. Bio je pravnik po struci, no volio je brzinu pa se našao u Formuli 2. Bio je osnivač i suvlasnik F1 momčadi March Engineering (1969.). U oktanskom cirkusu postao je predstavnik Udruženja konstruktora Formule 1 u FIA-i zajedno s Berniejem Ecclestoneom, dugogodišnjim poslovnim partnerom koji je za BBC i potvrdio Mosleyjev odlazak.

Nastupao je i 1968. godine na VN Njemačke, kad je život izgubio veliki Jim Clark, britanski vozač i dvostruki svjetski prvak Formule 1 u sezonama 1963. i 1965. Nakon što je tragično otišao još jedan velikan sporta, legendarni Brazilac Ayrton Senna koji je poginuo 1994. tokom utrke VN San Marino, Mosley je pokrenuo široku reformu sigurnosti u sportu. Dvije godine kasnije, 1996. godine, Mosley je vodio uspješnu FIA-inu kampanju za modernizaciju i jačanje standarda EU o ispitivanju sudara u saobraćaju i utrkivanju.

Prvi je put na čelo FIA-e Mosley zasjeo 1993. godine. Kasnije su ga čak tri puta ponovno birali za predsjednika FIA-e - 1997., 2001. i 2005. - svaki put bez ikakvog protivljenja. Kad je na kraju i nakon incidenta s orgijama odlučio odstupiti 2009. godine, odnosno ne kandidirati se za novi mandat, Mosley je podržao Francuza Jeana Todta kao svog nasljednika, a kao i mnogi prije njega, nedugo zatim imenovan je počasnim predsjednikom FIA-e. Todt je, inače, još na toj poziciji, a nedavno je posjetio i Zagreb u sklopu WRC utrke u Hrvatskoj.

Max Mosley sa Lewisom Hamiltonom i Sebastienom Loebom

Bivši šef Formule 1 Bernie Ecclestone također je komentirao vijest o njegovoj smrti.

"Max mi je bio poput porodice. Bili smo poput braće. Na neki način mi je i lakše jer je predugo patio" - rekao je Ecclestone, dodavši da je Mosley učinio puno dobrih stvari ne samo za motosport, nego i za automobilsku industriju.

"Bio je vrlo dobar u inicijativama za proizvodnju sigurnih automobila u prometu",- komentirao je Ecclestone.

Aktuelni predsjednik FIA-e Jean Todt putem Twittera poručio je da je tužan zbog Mosleyjeve smrti te je rekao da je riječ o čovjeku koji je povećao sigurnost na stazama i cestama.

"Duboko me rastužila smrt Maxa Mosleyja. Bio je glavna figura u F1 i motosportu. Kao predsjednik FIA-e već 16 godina, snažno je pridonio jačanju sigurnosti na stazama i cestama. Cijela FIA zajednica odaje mu počast. Naše misli i molitve su s njegovom poodicom", napisao je Todt.

Kao svoju najveću ostavštinu i sam Max Mosley često je navodio EuroNCAP, program testiranja sigurnosti automobila u slučaju sudara. Danas je takvo testiranje standard, a upravo kontroverzni Mosley bio glavna figura u njegovu uvođenju.