Politika

Pandemija i ekonomija: Od turističkog vodiča do taksiste sa znanjem pet stranih jezika

Nakon više od dvije decenije rada u turizmu, licencirani vodič i vlasnik niške turističke agencije Dejan Senćanski zaposlio se kao taksista. Diploma pravnog fakulteta i znanje pet stranih jezika dokaz su da je za to radno mjesto prekvalifikovan, ali u situaciji kada je pandemija koronavirusa „turizam sahranila“, drugog izbora, kako kaže za Anadolu Agency (AA), nije bilo.

Do marta turiste je vodio kroz zemlje Bliskog i Dalekog Istoka, Tursku i jugoistočnu Evropu i o znamenitostima i atrakcijama govorio im na turskom, italijanskom, grčkom, ruskom i engleskom. Od pre mesec dana putnike vozi taksijem kroz niške ulice i koristi uglavnom srpski jer stranaca u Nišu skoro da nema.

Bez posla hiljade turističkih radnika

„Ostao sam bez posla poslije 22 godine rada i prinuđen sam da krenem da vozim taksi. Ne kažem da je to neki rđav posao, ali ono što je ključna stvar je da sam morao, zahvaljujući nemarnosti i nebrizi države, da krenem da radim još nešto, prvi put u 45. godini“, kaže Senćanski.

Rezultatom državne nebrige smatra činjenicu da je 4.000 ljudi iz turizma ovih dana u Srbiji ostalo bez posla. Boji se da će tokom ove krize morati da stavi katanac na vrata svoje agencije.

„Do Nove godine će svi izgubiti posao ako država nekim mjerama ne utiče na to. Ne tražimo mi ništa više od toga nego što su druge države davale i druge kolege dobijale, neku vrstu sektorske pomoći, jednostavno, za turizam, koji je definitivno sahranjen. Nije uništen, nego je sahranjen“, izričit je Senćanski.

Poslednju turu u inostranstvo vodio je u martu i vratio se dva dana nakon što je počelo vanredno stanje.

„Od tada nisam mrdnuo više nigdje. Pritom, radim i sa stranim turistima, ali ih ovdje više uopće nema. Cjelokupan pad prometa u turističkim agencijama je bio 92 posto, prema našim statističkim pokazateljima, i eto, to je jedna tragedija. To su hiljade i hiljade turista koji nisu otišli na svoja putovanja ili odmore, to se ne da riječima opisati“, žali se.

Prihoda nema, a računi se gomilaju i dugovi ne praštaju.

„Dolaze rate kredita, kirije, struja, komunalije, ostale stvari, sve to redovno stiže na naplatu. Konkretno, meni je gazda lokala prvo opraštao kirije, ali mi je na kraju rekao da se do 15. novembra čistim iz lokala jer jednostavno hoće to da izda nekom drugom, ako uopšte i izda, jer kriza nije samo u turizmu, to kroz taksi vozilo čujem, kriza je kroz sve privredne grane“, priča Senćanski.

Pomoć države neophodna

Redovni su i troškovi za zaposlene za koje su poslodavci od države dobili tri minimalca, ali uz nepovoljne uslove.

„Mi smo vezani da radnike još tri mjeseca držimo i da plaćamo doprinose za sve to vrijeme. Eto, to je, ne znam kako to da objasnim... Jednostavno, nije dobro uopšte“, govori Senćanski.

Zbog svih ovih problema, on i njegove kolege, predstavnici četiri reprezentativna turistička udruženja, više puta su se obraćali državnim institucijama tražeći sektorsku pomoć.

„Pisali smo dopise od maja, pa evo, do dan-danas. Niko dugo nije odgovarao na te dopise, niti naše Ministarstvo turizma, niti predsjednica Vlade, niti predsjednik države, odnosno njegov kabinet“, nezadovoljan je Senćanski.

Navodi primjere država koje su, smatra, dobro osmislile podsticajne mjere u turizmu.

„U Turskoj, na primjer, sve agencije su dobile 55 posto pomoći u odnosu na promet od prošle godine, ali je uslov da budu zatvorene i uopšte ne rade. Tako je u svim zemljama. Mi nismo tražili 55, 60 odsto ili neke druge procente, mi smo tražili cifru za sve turističke agencije, otprilike da nam se da oko 10 miliona eura bespovratnih sredstava. Njih bismo mi investirali u plate i doprinose, te pare bi se vratile“, objašnjava Senćanski.

To je, dodaje, neohodno da bi agencije preživjele krizu sa kakvom se nikad ranije nisu suočile. Prema informacijama Ministarstva trgovine, srbijanski turizam bilježi gubitak od oko milijardu eura.

Ipak, Senćanski priželjkuje da se situacija poboljša i da se ljudi u proljeće vrate putovanjima. Do tada mu preostaje da u taksiju vozi dvanaestočasovne smjene i dobro upozna svaku ulicu u gradu, onako kako poznaje turističke znamenitosti u gotovo pola svijeta.