Puni Gas

Pogledajte do sada neviđene fotografije Yuge koji iz bivše države kreće u pohod na Ameriku

Od 1980. do 2008. godine Yugo je proizveden u 794.428 primjeraka i iako je bio kilometrima daleko od pouzdanog i kvalitetnog automobila ipak je stekao kultni status među brojnim vozačima s ovih prostora. I ne samo na njima, već i puno šire, zahvaljujući činjenici da se Yugo prodavao od Grčke i Velike Britanije pa sve do Sjedinjenih Američkih Država.

Ceremonija u Kragujevcu

Upravo su Amerikaci, koji su kupili 141.511 primjeraka Yuge (od sveukupno 256.691 izvezenih) najzaslužniji da se se Yugo proslavio u svijetu. Ali ne po dobrom…

Jer nesretni je Yugo na američkom tržištu prošao put od izvoznog čuda do potpunog kraha, iako najavljivan kao jugoslavenski, pa i američki posao stoljeća, jer je u Americi sredinom osamdesetih s cijenom od 3.990 dolara bio je najjeftiniji novi auto koji se tamo mogao kupiti.

Transport vozom

No, Amerikanci su ubrzo počeli pričati da nikad prije nisu vidjeli tako loše sastavljen automobil s toliko zastarjelom tehnologijom, pa se Yugo na kraju američke epizode više nije čak ni prodavao, već prema legendi, poklanjao uz kupovinu Cadillacovih modela. Brzo je postao i dijelom popularne kulture - od njega su studenti izrađivali skulpture, nastupio je u brojnim filmovima, postao je predmetom brojnih viceva, vječni gost na raznim listama najgorih auta na svijetu, a o njemu su se pisale i knjige poput "Uspon i pad najgoreg auta na svijetu", američkog historičara Jasona Vuica.

Proizvodni pogon Yuge

No, u početku je sve djelovalo blistavo: najzaslužniji za uvoz Yuge u Ameriku bio je poduzetnik Malcolm Bricklin, koji je već šezdesetih u SAD doveo i Subaru. U iznimno agresivnoj marketinškoj kampanji Bricklin je Yugu prikazao kao neviđeno čudo, pravu senzaciju od automobila dostupnu za male novce, pa su ga Amerikanci naručivali čak i na neviđeno (samo prvog dana prodano je 1.050 primjeraka!).

Bricklinov čovjek od najvećeg povjerenja bio je poduzetnik Jonas Halperin, prijatelj i miljenik slavnih glumaca poput James Deana, Clint Eastwooda, Paul Newmana…, a upravo je u njemu Bricklin vidio čovjeka koji će razbiti barijeru i Amerikancima 'prodati' priču o Yugu.

Ulaz u fabriku 1985.

Davne 1985. godine, na put u tadašnju Jugoslaviju Halperin je poveo svog 15-godišnjeg sina Dana koji je cijelu avanturu 'Yugo ide u Ameriku' ovjekovječio fotoaparatom.

Prije nekoliko dana, 36 godina od proputovanja Jugoslavijom Dan Halperin prvi je puta javno objavio svoje fotografije. Ekskluzivan materijal ustupljen je portalu Motor1.com, a na njemu se vidi Zastavina tvornica, proizvodne trake, medijski ispraćaj i prijevoz Yuge vozom, ali i fotografije zagrebačkih policajaca i Dubrovnika…