Raportova recenzija nedjeljom| Snabba Cash: Švedska teče u novcu i krvi

Švedski igrani film "Snabba Cash" ili "Easy Money" bio je dovoljan hit u Americi da je nakon izlaska 2010. godine privukao pažnju holivudskih studija, pa je planiran američki remake sa Zacom Efronom. To se još nije dogodilo, ali bila su dva nastavka s povratnikom Joelom Kinnamanom, a sada je izašla i serija na švedskom jeziku na Netflixu koja nimalo ne podsjeća na original, osim možda tamo gdje se najviše računa: na raskrižju kriminala i biznisa, i raskrižju kriminala i imigracije.

Odražavajući vrijeme u kojem živimo, kao i desetogodišnju prazninu koja postoji između događaja iz filmske trilogije i ovog novog šestodijelnog Netflixovog originala, doseljenici u Švedsku više nisu Srbi, već sirijski Kurdi. Postoje i drugi, među njima i trgovci drogom i ubice (što možemo vidjeti uvodnim trenucima); sve vrijeme se ističe da se došljaci bijelce smatraju "Šveđanima", a ljude druge boje kože nečim drugim.

No, to "nešto drugo" uključuje imigrante sa snovima i visokim težnjama, prvenstveno Leyu (Evin Ahmad), lik koji na kraju prelazi preko sfere biznisa i kriminala.

Snabba Cash

Snabba Cash plakat

Radeći preko dana u bliskoistočnom restoranu, potencijalna tehnološka poduzetnica je u stisci: Njena startup ideja Target Coach, kompanija koja bi utvrđivala izvodivost startup kompanija drugih ljudi, pluta na konvertibilnom zajmu preuzetom od bezvrijednog Marcusa Wernera (Peter Eggers). Kredit uskoro dolazi na naplatu, a Leya s pravom sumnja da će Marcus samo pustiti da rok istekne i progutati njenu kompaniju. Zatim se uvlači u priču sa milijarderskim investitorom Tomasom Stormom (Olle Sarri), što krene loše, a zatim na bolje: Storm, gotovo komični spoj narcisoidnih tehnoloških mogula širom svijeta, pristaje uložiti u Target Coach uz jedan uvjet: Leya se mora osloboditi Marcusa Wernera. Što je nešto što ona ne može postići bez novca kojeg nema.

Jedna od karakterističnih osobina serije "Snabba Cash" je krajnja uskogrudost različitih svjetova. Druga je pustoš koja nastaje kad se svjetovi sudare. To je općenito tačno kada je riječ o slojevima koji čine švedsko društvo u seriji, tačnije među likovima: Kada Leya, udovica i samohrana majka, uđe u romantičnu vezu sa pjevačem za vjenčanja Salimom (Alexander Abdallah), ona ne zna da je Salim također radi i za kralja droge Ravyja (Dada Fungula Bozela), koji je slučajno brat Leyina ubijenog supruga i ujak njenog sina. Ni Salim nije svjestan te konekcije, i dok on pokušava prekinuti veze s drogom, a Leya razmatra da li da uzme od novac koji joj treba od Ravyja, nešto što zna da će je kasnije ugristi, razne napetosti dodatno izoliraju likove jedan od drugog. Osjećaj predstojećeg otkrivenja, kao i propast, uvijek su prisutni.

Jednom kad su ulozi utvrđeni i Leya se suoči sa klasičnim problemom – da li sklopiti pakt s đavolom - serija postaje temeljito zamamna. Glavni scenarist Oskar Soderlund i režiser Jesper Ganslandt donose hitnost romana Jensa Lapidusa iz 2006. godine, zajedno sa značajnim promjenama, zadržavajući središnju ideju da će ljudi koji očajnički žele pobjeći učiniti očajne stvari. Primarni primjer je Tim (Ali Alarik), nesretni bijeli švedski klinac kojeg sudjelovanje kao kurir u Ravyjevoj službi vodi sve dublje i dublje u zločin i dugove, slično kao i Leyu. Njihovi motivi se možda razlikuju, kao i njihove okolnosti, ali putanja katastrofe ne priznaje nikakvo pravo rođenja.