Tehnologija

Rat tech giganata: Novi potez iz Applea bi mogao baciti Facebook na koljena. ‘To će ugroziti naše poslovanje‘

Dugotrajni sukob između čelnika Facebooka Marka Zuckerberga i prvog čovjeka Applea Tima Cooka ove bi sedmice mogao doživjeti svoj vrhunac, piše The Guardian.

Naime, Apple bi ove sedmice trebao ažurirati svoj operativni sistem i korisnici omogućiti da odluče hoće li servisima dopustiti da ih prate dok skaču s jedne platforme na drugu.

“Tenzije na relaciji Facebook-Apple rastu već neko vrijeme, no spomenuto ažuriranje Appleovog operativnog sistema moglo bi ugroziti Facebookovo poslovanje. Situacija je dosta napeta”, rekao je Ari Lightman, profesor digitalnih medija i marketinga na Fakultetu Heinz pri Univerzitetu Carnegie Mellon.

“Zuckerberg i Cook posljednjih se nekoliko mjeseci ozbiljno svađaju”, dodao je Lightman. “Godinama se nisu mogli složiti oko cijelog niza problema, no pitanje privatnosti korisnika uvijek je u srži sukoba. Facebook bi se zbog nadolazećeg ažuriranja sistema mogao naći u problemima.”

Apple će svim korisnicima nove verzije operativnog sistema iOS omogućiti da vide šta koje kompanije o njima znaju te onemoguće takvo prikupljanje podataka. To su loše vijesti za Facebook, čiji se poslovni model oslanja na oglašavanje temeljem upravo tih podataka.

Napad na male poduzetnike

Facebook je ažuriranje opisao kao napad na male poduzetnike koji ovise o njegovim oglašivačkim modelima. S druge strane, Apple se u medijima pozicionirao kao zaštitnik privatnosti korisnika.

“Nijedna od tih priča je baš tačna”, rekao je Gautam Hans, profesor intelektualnog vlasništva i privatnosti na Univerzitetu Vanderbilt. “Ovdje se više radi o kontroli industrije. Apple je komoanija koja je fokusirana na kontrolu vlastitih proizvoda i usluga. Ona Facebook vidi kao aktera koji to potkopava.”

Wall Street Journal u utorak je napisao da će novo ažuriranje Appleovog operativnog sistema pomoći Appleu i odmoći Facebooku.

Apple i Facebook sukobili su se više puta tokom proteklih godina, a tema sukoba često su bili privatnost i pravila Appleove trgovine aplikacijama.

Cook je 2014. godine upozorio na kompanije koje profitiraju od prikupljanja podataka korisnika te potaknuo korisnike da “slijede novac” kako bi vidjeli trebaju li “brinuti” oko toga koje aplikacije koriste. Čelnik Apple tada nije imenovao Facebook kao jednu od tih “zabrinjavajućih” aplikacija, ali je aluzija bila jasna.

Cook je Facebook direktno napao 2018. godine, kada je upitan što bi on napravio da je bio na čelu društvene mreže kada je izbio skandal Cambridge Analytica. Prvi čovjek Applea tada je rekao da se ta situacija ne bi dogodila da je on na čelu Facebooka.

‘Oni štete kreativnoj ekonomiji’

Zuckerberg je nakon toga rekao da su Cookove riječi bili “plitke, neiskrene i neusklađene s istinom”. Wall Street Journal napisao je da Zuckerberg zaposlenicima Facebooka nakon Cookovog istupa rekao da bi Facebook Appleu trebao “nanijeti bol”.

Zuckerberg i Cook prošle su godine tokom saslušanja u Kongresu Sjedinjenih Američkih Država jedan drugom upućivali pritužbe. Zuckerberg je u julu 2020. godine ustvrdio da je Appleova aplikacija za slanje kratkih poruka iMessage drži veliki dio tržišta slanja poruka. Dakako, Zuckerberg je time htio skrenuti pažnju s činjenice da Facebook na tom tržištu ima prilično dominantnu poziciju.

Čelnik Facebooka prošle je sedmice rekao da naknade koje Apple naplaćuje stvarateljima aplikacija usporava ekonomiju. “Poprilično sam glasan bio kada sam rekao da mislim da neke politike Appleove trgovine štete kreativnoj ekonomiji, pogotovo tokom covida-19. Teško je preživjeti kada vam se uzima 30 posto”, rekao je Zuckerberg.

Prema tvrdnjama Jennifer King, naučnice na Institutu za umjetnu inteligenciju usmjerenu na čovjeka pri Univerzitetu Stanford, sukob Facebooka i Apple treba gledati kroz prizmu pokušaja Kongresa da reguliraju rad velikih tehnoloških kompanija.

“Oni pokušavaju preduhitriti zakonodavca koji bi potencijalno mogao krenuti nekim putem koji se ne da kontrolirati. Ovdje čak nije ni toliko bitno hoće li to imati značajan utjecaj na njihove prihode”, rekla je King. “Oni se takmiče, a nijedan ni drugi nisu spremni uzmaknuti ni milimetra.”

‘Pokazivanje mišića’

Glasnogovornica iz Facebooka Dani Lever rekla je sukob između Facebooka i Apple nije borba za prihode od oglašavanja. Ona kaže da je riječ o sukobu filozofija. S jedne strane su besplatni proizvodi koji se subvencioniraju oglasima, a s druge strane su pretplate i hardware. “Ovo nije pitanje o dvije kompanije već se radi o budućnosti besplatnog interneta. Apple tvrdi da se ovdje radi o privatnosti, ali se sve zapravo vrti oko profita i mi smo se pridružili drugima koji su prokazali Appleovo licemjerje i netržišno ponašanje”, rekla je Lever.

Prepucavanje Facebooka i Apple događa se u trenutku kada se opseg djelovanja velikih tehnoloških kompanija pokušava ograničiti zakonskim putem.

U januaru se pisalo o Facebookovoj namjeri da tuži Apple zbog pravila koje vladaju u njegovoj trgovini aplikacijama.

“Svaka je promjena zapravo pokazivanje mišića”, rekla je Lia Holland, glasnogovornica aktivističke skupine Fight for the Future.

Facebook i Apple imaju različite poslovne filozofije. Facebook skuplja podatke o korisnicima i prodaje ih oglašivačima, a Apple osobama prodaje skupe uređaje te se zbog toga ne mora oslanjati na podatke kao njegova konkurencija.

“Te kompanije ne bi mijenjale svoje poslovne modele da se ne nalaze usred bitke sa zakonodavcima oko netržišnog ponašanja”, dodala je Holland.

“Apple baca Facebook pod autobus kako bi se stavio u poziciju da kaže da je monopolistička pozicija njegove trgovine aplikacijama njegove korisnike štiti o modernog kapitalizma koji se temelji na nadzoru. Svjedočimo borbi dvije kompanije koje osjećaju da bi ih uskoro mogao udariti antimonopolistički čekić zakonodavca. Ova je situacija, međutim, posebna po tome što će od tog udarca profitirati prava običnih ljudi.”



Povezani postovi: