Tehnologija

Revolucionarna tehnologija: Njemačka lansira prvu svjetsku flotu vozova na vodik

Njemačka je u srijedu, 24. augusta, otvorila željezničku liniju koju u potpunosti pokreće vodik, što je bila "svjetska premijera" i veliki korak naprijed za ekološki prijevoz vozovima usprkos velikim izazovima u opskrbi.

Flota od 14 vozova koje je francuski industrijski div Alstom opskrbio njemačkoj pokrajini Donjoj Saskoj zamijenila je dizelske lokomotive na 100 kilometara pruge koja povezuje gradove Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde i Buxtehude blizu Hamburga, piše Le Monde.

"Vrlo smo ponosni što ovu tehnologiju stavljamo u rad zajedno s našim jakim partnerima kao svjetsku premijeru", rekao je glavni izvršni direktor Alstoma Henri Poupart-Lafarge u izjavi. Vozovi na vodik postali su obećavajući način za dekarbonizaciju željezničkog sektora i zamjenu dizela koji zagrijava klimu, a koji još uvijek pokreće 20 posto putovanja u Njemačkoj.

Navedeni kao način prevoza s "nultom emisijom", vozovi miješaju vodik u vozilu s kisikom prisutnim u okolnom zraku, zahvaljujući gorivnoj ćeliji ugrađenoj u krov. To proizvodi električnu energiju potrebnu za povlačenje voza.

Regionalni željeznički operater LNVG rekao je da će flota, koja košta 93 miliona eura, spriječiti ispuštanje 4400 tona CO2 u atmosferu svake godine.

Utrka za novcem

Dizajnirani u južnom francuskom gradu Tarbesu i sastavljeni u Salzgitteru u centralnoj Njemačkoj, Alstomovi vozovi – nazvani Coradia iLint – pionir su u ovom sektoru. Projekt je otvorio radna mjesta za do 80 zaposlenika u dvije zemlje, prema Alstomu.

Komercijalna ispitivanja provode se od 2018. na liniji s dva vodikova voza, ali sada cijela flota usvaja revolucionarnu tehnologiju. Francuska grupa potpisala je četiri ugovora za nekoliko desetaka vozova između Njemačke, Francuske i Italije, bez znakova da potražnja opada.

Samo u Njemačkoj "između 2500 i 3000 dizelskih vozova moglo bi se zamijeniti modelima na vodik", rekao je za AFP Stefan Schrank, voditelj projekta u Alstomu. "Do 2035. oko 15 do 20 posto regionalnog evropskog tržišta moglo bi raditi na vodiku", kaže Alexandre Charpentier, stručnjak za željeznice u konzultantskoj kompaniji Roland Berger.

Vozovi na vodik posebno su atraktivni na kratkim regionalnim linijama gdje trošak prelaza na električnu energiju nadmašuje isplativost rute. Trenutačno jedan od dva regionalna voza u Evropi vozi na dizel.

Ali Alstomovi konkurenti spremni su trčati za svoj novac. Njemački behemot Siemens predstavio je prototip voza na vodik s nacionalnom željezničkom kompanijom Deutsche Bahn u maju, s ciljem da bude pušten u promet 2024. godine.

No, unatoč atraktivnim izgledima, "postoje stvarne prepreke" velikom širenju s vodikom, rekao je gospodin Charpentier. Za početak, vozovi nisu jedino prevozno sredstvo gladno goriva. Cijeli sektor, bilo da se radi o cestovnim vozilima ili avionima, da ne spominjemo tešku industriju poput čelika i hemikalija, gleda na vodik kako bi smanjio emisije CO2.

Kolosalna investicija

Iako je Njemačka 2020. godine najavila ambiciozan plan od sedam milijardi eura da postane lider u vodikovim tehnologijama u roku od jednog desetljeća, infrastruktura još uvijek nedostaje u najvećoj evropskoj ekonomiji.

To je problem vidljiv širom kontinenta, gdje bi bila potrebna ogromna ulaganja za pravi prelazak na vodik. "Iz tog razloga ne predviđamo 100-postotnu zamjenu dizelskih vozova vodikovim", rekao je gospodin Charpentier.

Nadalje, vodik nije nužno bez ugljika: samo "zeleni vodik", proizveden korištenjem obnovljive energije, stručnjaci smatraju održivim. Postoje i druge, uobičajenije metode proizvodnje, ali one emitiraju stakleničke plinove jer se proizvode od fosilnih goriva.

Linija Donje Saske će u početku morati koristiti vodikov nusprodukt određenih industrija kao što je hemijski sektor.

Francuski istraživački institut IFP specijaliziran za energetska pitanja kaže da se vodik trenutno "95 posto dobiva iz transformacije fosilnih goriva, od čega gotovo polovica dolazi iz prirodnog plina".

Trajna ovisnost Evrope o plinu iz Rusije usred velikih napetosti oko invazije Kremlja na Ukrajinu predstavlja velike izazove za razvoj vodika u željezničkom prometu.

"Politički lideri morat će odlučiti kojem će sektoru dati prioritet pri određivanju na šta će ili neće ići proizvodnja vodika", rekao je gospodin Charpentier.

Njemačka će također morati masivno uvoziti kako bi zadovoljila svoje potrebe.

Nedavno su potpisana partnerstva s Indijom i Marokom, a kancelar Olaf Scholz zapečatio je ugovor o zelenom vodiku s Kanadom tokom posjeta ovog tjedna, postavljajući put za transatlantski lanac opskrbe.