Pakleni Šund

Šta će biti s filmskom industrijom nakon korone? Ostvaruje se ono od čega su mnogi strahovali

Pandemija koronavirusa svijet mijenja i mijenjat će ga na bezbroj predviđenih i nepredvidivih načina. Teško je u ovoj fazi uopće zamisliti sve moguće scenarije koji se iz dana u dan mijenjaju ovisno o novim informacijama i saznanjima.

Jedna stvar u koju možemo biti potpuno sigurni je da će se mnogo toga promijeniti i da povratak u "normalu" neće biti moguć ili barem neće biti moguć u skorije vrijeme.

Pitanje je što će se promijeniti i kako.

Ništa više neće biti isto

Poznavatelji holivudskih kretanja uvjereni su da će filmska industrija ostati "trajno promijenjena", a to stoji i u izvještaju MoffetNathansona (nezavisna analitička kompanija) koji je svoje rezultate nazvao Oprostite se od Hollywooda te predviđa da će pandemija samo ubrzati promjene koje su već započele.

Ukratko, njihov analitičar Michael Nathanson je predvidio tri velike promjene: streaming servisi postat će još popularniji, kinodvorane doživjet će velike finansijske gubitke, a srednjobudžetni filmovi su više-manje stvar prošlosti.

No, postoji i svjetlo na kraju tunela jer samo je pitanje vremena kada će dvorane i streameri ujediniti snage za dobrobit obje strane.

Ono što je zapravo najmanje iznenađujuće je vijest da će streaming servisi postati dominantna sila i preuzeti kontrolu koja je nekoć pripadala velikim studijima.

Ovo bismo teško mogli nazvati velikim preokretom jer mnogo je toga ukazivalo na preseljenje srednjobudžetnih i visokobudžetnih filmova koji su inače snimani unutar holivudskog studijskog sustava.

"Konzumenti će se trajno prebaciti na streaming modele. Utjecaj toga osjetit će se i u tradicionalnom TV ekosustavu i filmskoj industriji, a tvorci sadržaja preispitat će ekonomiju stvaranja linearnog TV sadržaja i dugometražnih filmova. Rezultat toga, jednom kad sve sadrži, bit će to da će top streaming platforme kao Netflix, Amazon i Disney iz svega izaći kao tvorci i distributeri najvećeg dijela sadržaja", stoji u izvještaju.

Ono što se također predviđalo i prije pandemije je to da će Netflix dobiti snažnu konkurenciju u Amazonu i Disneyju.

Kada je Nathanson najavio kraj studijskog sistema, želio je u prvom redu sugerirati da će veći studiji učiniti ono što su velike kompanije unutar glazbene industrije učinile nakon što je postalo jasno da stari pristup više nije prihvatljiv.

Najjednostavnije rečeno, manji studiji udružit će snage kako bi postali jedan veći i moćniji, ali s jednom razlikom. Dok su glazbene kompanije preživjele uz pomoć streaming distributera, to neće biti toliko izvedivo jer streaming servisi proizvode vlastiti sadržaj nad kojim imaju kontrolu.

Studiji će ući u natjecanje sa streaming servisima, a to znači da više neće biti niskobudžetnih i srednjobudžetnih filmova, već samo franšiza i blockbustera na putu da se pretvore u franšize. Drugim riječima, nešto kao i prije pandemije, ali ovog puta bez pretvaranja da je Hollywood spreman na rizik s manjim filmovima. Naime, snimanje filmova koji su na blagajnama zarađivali manje od 100 miliona dolara u samo godinu dana palo je za 13 posto i taj će se trend ubrzano nastavljati u nadolazećim godinama jer neće biti studija koji su spremni riskirati s kinodistribucijom potencijalnih flopova.

Iako se istraživanje odnosi na SAD, možemo pretpostaviti da će se zatvoriti i mnoga kina širom Evrope, pa tako i kod nas, a Nathanson smatra da će se pandemija odraziti na posjećenost čak i nakon što strah od virusa splasne.

Pandemija je ubrzala ono od čega su svi strahovali

Kako bi se održali, kinoprikazivači morat će povećati cijenu karata, ali i manje ulagati u renovaciju kako bi nadoknadili gubitke izazvane pandemijom. Interes za kinoponudom bit će manji zbog veće popularnost streaming servisa, a povećanje cijena, iako nužno, vjerovatno je najgora stvar koja se može dogoditi u periodu smanjene potražnje.

Ono što bi se moglo dogoditi su dogovori između studija i streaming servisa.

"Mislimo da bi bilo u interesu kinoprikazivača i Netflixa da dođu do dogovora kako bi se pomogao ispuniti nedostatak izazvan smanjenom produkcijom studija. Dogodi li se to, vidimo potencijal agresivnijih strategija što se kinodistribucije tiče i skraćeni period dolaska na streaming servise i ostale platforme za digitalnu distribuciju filmova", zaključuje Nathanson.

Sve u svemu, ništa od navedenog ne spada u kategoriju iznenadnog jer realno gledajući, sve se ovo već duže vrijeme predviđalo, a pandemija je samo ubrzala ono od čega su mnogi strahovali.