Zdravlje

Strah od koronavirusa mijenja našu psihologiju

Prijetnja od zaraze može promijeniti naše odgovore na uobičajene interakcije, vodeći nas da se ponašamo na neočekivane načine.

Rijetko je neka bolest toliko zaokupila naše misli. Sedmicama, skoro svake novine imaju priče o pandemiji koronavirusa na naslovnici. Radio i TV programi pokrivaju posljednje informacije o posljednjim smrtnim slučajevima. Zavisno od toga koga pratite, platforme društvenih mreža su ispunjene zastrašujućim statistikama, praktičnim savjetima ili humorom vezanim za koronavirus.

Kako su drugi već izvijestili, konstantno bombardovanje informacijama o koronavirusu može rezultirati pojačanom anskioznošću, s neposrednim posljedicama na naše mentalno zdravlje. Konstantan osjećaj prijetnje može imati druge, ozbiljnije utjecaje na naše mentalno zdravlje. Zbog nekih duboko evoluiranih reakcija na bolest, strahovi od zaraze dovode nas do toga da postajemo više konformistički i plemenski nastrojeni, a manje prihvaćamo ekscentričnost. Naše moralne osude postaju oštrije, a naši društveni strahovi konzervativniji kada razmatramo pitanja poput imigracije ili seksualne slobode ili jednakosti. Svakodnevna podsjećanjja na bolest mogu ugasiti čak i našu političku pripadnost.

Ponašanje imunološkog sistema

Kao većina ljudske psihologije, ove reakcije na bolest trebaju biti shvaćene u kontekstu prahistorije. Prije rođenja moderne medicine, infektivne bolesti su bile jedna od najvećih prijetnji našem opstanku. Imunološki sistem ima neke odlične mehanizme sa kojima uništava ove patogene osvajače. Nažalost, ove reakcije nas čine pospanim i letargičnim – što znači da naši preci nisu bili u stanju obavljati svakodnevne aktivnosti poput lova, odgajanja ili  čuvanja djece.

Bolest ima posljedice i na našu fiziologiju. Naprimjer, porast tjelesne temperature tokom groznice ključan je za učinkovit imunološki odgovor - ali to rezultira povećanjem energetske potrošnje tijela za 13%. U periodu kada je bilo malo hrane, to je predstavljalo veliki problem. „Razboljeti se, i omogućiti imunološkom sistemu da zapravo funkcioniše, zaista košta,“, kaže Mark Schaller sa Univerziteta British Columbia u Vancouveru. „To je vrsta medicinskog osiguranja – odlično ga je imati, ali je teško kada ga morate koristiti.“

Stoga bi sve što u prvom redu smanjuje rizik od infekcije trebalo ponuditi izrazitu prednost u preživljavanju. Iz tog razloga, razvili smo niz nesvjesnih psiholoških odgovora - koje je Schaller nazvao "bihevioralni imunološki sustav" - kako bi djelovali kao prva linija odbrane da bi se smanjio naš kontakt s potencijalnim patogenima.

Ovaj zgražavajući odgovor jedan je od najočitijih sastavnih dijelova ponašanja imunološkog sistema. Kada izbjegavamo stvari koje nam loše mirišu ili hranu za koju vjerujemo da je nečista, instiktivno se pokušavamo odbraniti od potencijalne zaraze. Upravo jedan nagovještaj da smo već pojeli nešto trulo može nas dovesti do povraćanja, izbacivanja hrane prije nego što je infekcija došla u korijen. Istraživanja pokazuju da također lako pamtimo materijal koji nam izaziva gađenje, omogućavajući nam da se sjetimo i izbjegnemo situacije koje bi nas kasnije mogle izložiti riziku od zaraze.

Budući da su ljudi društvena vrsta koja je evoluirala da bi živjela u velikim skupinama, imunološki sistem ponašanja također je izmijenio naše interakcije s ljudima kako bi umanjio širenje bolesti, što je dovelo do svojevrsne instiktivne socijalne distance.

Te interakcije mogu biti poprilično grube, jer naši preci ne bi imali razumijevanje za posebne uzroke svake bolesti ili način na koji se prenose.

„ Imunološki sistem u ponašanju djeluje po logici 'bolje sigurnost nego žaljenje'“, kaže Lene  Aaroe sa Univerziteta Aarhus u Danskoj. To znači da su interakcije često pogrešne, a mogu biti rezultat saznanja neke nebitne informacije koja nema nikakve veze sa trenutnom prijetnjom.

Usaglasite se ili otiđite

Prvo razmotrimo naš opći stav o kulturnim normama - i ljudima koji ih krše.

Različiti eksperimenti pokazali su da postajemo sve više konformistički nastrojeni i poštujemo konvenciju kada osjetimo prijetnju bolesti. Schaller je najprije potaknuo učesnike da se osjećaju ugroženima infekcijom, tražeći od njih da opišu vrijeme kada su prethodno bili bolesni, a zatim im je dao razne testove koji su mjerili njihovu sklonost konformizmu. U jednom je testu predstavio studentima prijedlog promjene u sistemu ocjenjivanja univerziteta, naprimjer - oni mogu glasati stavljajući novčić u teglu s oznakom "slažem se" ili "ne slažem se". Pojačana osjetljivost na bolest navela je učesnike da slijede stado i stave svoj novčić u teglu s najvećim brojem novčića. Njih je popularnost više zavela što su se držali svog vlastitog mišljenja.

U međuvremenu, upitani o vrstama ljudi koji im se sviđaju, učesnici koji su bili zabrinuti zbog bolesti skloni su preferiranju "konvencionalnih" ili "tradicionalnih" pojedinaca, i manje je vjerovatno da će osjetiti afinitet s "kreativnim" ili "umjetničkim" ljudima. Očito bilo koji znakovi slobodnog razmišljanja - čak i izum i inovacija postaju manje cijenjeni kada postoji opasnost od zaraze. U eksplicitnim upitnicima vjerovatnije je da će se složiti i s izjavama poput "kršenje društvenih normi može imati štetne, nenamjerne posljedice".

Ovi će se prikazi možda činiti prilično udaljenima od TV-a i mrežne pokrivenosti s kojom smo danas suočeni. No, istraživači sa Univerzitetu u Hong Kongu prikupili su ljude prizorima iz filma „Izbijanje“, koji bi možda više ličili nekim novinarskim vijestima danas. Evokativne slike pandemije dovele su ih do vrijednosti konformizma i poslušnosti zbog ekscentričnosti ili pobune.

Moralna svijest

Zašto bi bihevioralni imunološki sistem preusmjerio naše mišljenje na ovaj način? Schaller tvrdi da mnoga naša društvena pravila - poput načina na koji možemo i ne možemo pripremiti hranu, količina socijalnog kontakta koji je i nije prihvaćen ili načina odlaganja ljudskog otpada - mogu pomoći smanjenju rizika infekcije.

"Kroz velik dio ljudske historije, mnoštvo normi i obreda služi toj funkciji držanja bolesti na miru", kaže Schaller. "Ljudi koji udovoljavaju tim normama služili su javnoj zdravstvenoj službi, a ljudi koji su kršili te norme ne samo su se izložili riziku, već su utjecali i na druge. Ista logika može objasniti zašto u izbijanju postajemo više budni. Studije su pokazale da kad se bojimo zaraze, skloni smo oštrijoj ocjeni kršenja lojalnosti (poput zaposlenika koji loše postupa s njegovom firmom) ili kada vidimo nekoga ko ne poštuje autoritet (poput sudije). Ti određeni incidenti, naravno, ne bi učinili ništa za širenje bolesti, ali plutajućom konvencijom, oni su dali signal da mogu prekršiti druga važnija pravila koja su tu da bi bolest ostala na visini.

Čak i izuzetno suptilni podsjetnici na bolest mogu oblikovati naše ponašanje i stavove. Jednostavno traženje ljudi da stanu pored ručnog čistača izazvalo je učesnike studija da izraze konzervativnije stavove povezane s većim poštovanjem tradicije i konvencija. U istoj studiji, podsjetnik na pranje ruku natjerao je učesnike da više ocjenjuju nekonvencionalno seksualno ponašanje.

Strah od autsajdera

Osim što nas čini oštrijim sudijama ljudi unutar naše društvene skupine, prijetnja od bolesti može nas dovesti i do nepovjerenja prema strancima. To je loša vijest ako izlazite. I na profilima na društvenim mrežama i u susretima uživo. Natsumi Sawada sa Sveučilišta McGill u Kanadi otkrila je da stvaramo takve prve dojmove ako se osjećamo ranjivim na infekciju. Dalja su istraživanja pokazala da se prema konvencionalno manje privlačnim ljudima ocjenjuju posebno oštro - možda zato što njihove osobine procijenimo pogrešno zbog znaka lošeg zdravlja.

Naše povišeno nepovjerenje i sumnja oblikovat će i naše odgovore prema ljudima različitog kulturnog porijekla. Prema Schallerovoj osnovi, to može proizaći iz straha zbog neusklađenosti: u prošlosti su ljudi izvan naše grupe imali manje šanse da će poštivati ​​posebne propisane norme koje su trebale zaštititi stanovništvo od infekcije, pa smo se bojali da će ne bi svjesno (ili namjerno) proširila bolest. Ali danas to može rezultirati predrasudama i ksenofobijom.

Naprimjer, Aaroe je otkrila da strah od bolesti može utjecati na stavove ljudi o migraciji. Naglašava da je ovo dio „bolje sigurnost nego žaljenje“ imunološkog sistema.

"To je pogrešno tumačenje" irelevantnih znakova koji se događaju "kada se evoluirani um susreće s multikulturalizmom i etničkom raznolikošću modernog vremena, što nije bila ponavljajuća pojava za većinu naše evolucijske historije", kaže ona.

Suočavanje s Covid-19

Utjecaj imunološkog sistema ponašanja varira od pojedinca do pojedinca. Ne bi svi bili pod utjecajem istog stepena.

"Neki ljudi imaju posebno osjetljiv bihevioralni imunološki sistem zbog čega mogu izrazito reagirati na stvari koje tumače kao potencijalni rizik od infekcije", kaže Aaroe.

Prema istraživanju, ti bi ljudi već poštovali društvene norme i imali više nepovjerenja prema strancima nego prosječna osoba, a povećana prijetnja od bolesti jednostavno bi ojačala njihov položaj. Još nemamo čvrstih podataka o načinima na koji nam izbijanje koronavirusa mijenja mišljenje - ali teorija o bihevioralnom imunološkom sistemu sigurno bi sugerirala da je to vjerovatno.

Yoel Inbar, sa Univerziteta u Torontu, tvrdi da bi to bio relativno umjeren pomak u cjelokupnom mišljenju među stanovništvom, a ne ogroman gubitak društvenih stavova. Otkrio je neke dokaze o društvenim promjenama tokom epidemije ebole 2014. godine, koja je postala fiksacija međunarodnih vijesti: na uzorku od više od 200.000 ljudi, implicitni stavovi prema homoseksualcima i lezbijkama izgledali su da pomalo padaju tokom epidemije.

"Bio je to prirodni eksperiment u kojem ljudi puno čitaju o prijetnjama bolesti, a činilo se da pomalo mijenja stavove."

Vrijedno je razmotriti kako psihološke promjene utječu na naše lične reakcije na koronavirus. Bez obzira na to izražavamo li konformističko mišljenje, prosuđujemo tuđe ponašanje ili pokušavamo razumjeti vrijednost različitih politika zadržavanja, mogli bismo se zapitati jesu li naše misli rezultat racionalnog rasuđivanja ili su možda oblikovane drevnim odgovorom koji se razvijao stoljećima prije otkrića teorije klica.