Tehnologija

Velika kriza. Kako je Facebook u jednom danu izgubio nezamislivu svotu: Je li se Zuckerbeg malo preračunao?

Vlasnik platforme Facebook, tvrtka Meta, pretrpjela je težak udarac na burzi u četvrtak, kada je izgubila gotovo 200 milijardi dolara svoje tržišne vrijednosti. U trgovanju dionicama prije otvorenja burze, njihova cijena pala je čak 20 posto, nakon što se tvrtka požalila kako će joj prihodi u prvom kvartalu biti ispod očekivanja zbog "rastuće konkurencije".

Čelnik tvrtke Mark Zuckerberg investitore je u srijedu navečer pokušao uvjeriti kako se radi samo o "kratkoročnom pritisku" na segment oglašavanja Mete. "Ljudi imaju mnogo izbora kako trošiti svoje vrijeme, i aplikacije poput TikToka rastu vrlo brzo", kazao je.

Meta, koja upravlja platformama Facebook, Instagram i WhatsApp, ovisi o oglašavanju kao primarnom izvoru zarade, zahvaljujući velikom broju podataka koje posjeduje o svojim korisnicima, uz pomoć kojih oglašivačima može ponuditi ciljano oglašavanje.

Oglašivači mogu ciljati na specifične demografske skupine, ljude koji imaju specifične interese, ljude u određenom geografskom području te na mnoštvo drugih kriterija.

No, firma je već pretrpjela težak udarac kada je Apple uveo nova pravila privatnosti na svojim iPhone uređajima, zbog kojih je Facebooku postalo znatno teže prikupljati podatke o svojim korisnicima koji se koriste Appleovim uređajima, a dodatni je udarac zadala rastuća popularnost društvene mreže TikTok, kojoj se okreće sve više mladih - skupine koju se Meta nadala privući sebi uz pomoć Instagrama.

Pada vrijednost Facebook-u

TikTok je platforma na kojoj korisnici dijele kratke videosnimke, trajanja od 15 sekundi do tri minute, podijeljene u kategorije poput nepodopština, akrobacija, trikova, humora, plesa i zabave. Prema mišljenju brojnih analitičara, radilo se o trećoj najbrže rastućoj robnoj marki 2020., dok je tvrtka za internetsku infrastrukturu Cloudflare ustvrdila kako je TikTok bio najpopularnija web lokacija 2021. godine, čak i ispred Googlea. Čak 41% korisnika TikToka mlade su osobe, između 16 i 24 godina, od kojih čak 90% pristupaju toj platformi svaki dan. Aplikaciju je širom svijeta preuzelo više od dvije milijarde ljudi.

Facebook se još uvijek može pohvaliti većim brojem korisnika - ta platforma ima oko 2,91 milijardu aktivnih korisnika svaki mjesec - no mnogi analitičari upozoravaju da je dosegla vrhunac svojeg potencijala za rast, nakon što je prvi put u povijesti brojka ostala nepromijenjena dva kvartala zaredom.

Facebook prate brojne kontroverze - poput izvještaja zviždačice Frances Haugen, koji su pokazali kako su vodeći ljudi tvrtke bili itekako svjesni koliko je ta društvena mreža štetna za mentalno zdravlje ljudi, za politički krajolik i za zdravlje demokracije, te koliko pogoduje širenju lažnih vijesti i teorija zavjera. Iako su čelnici Facebooka, uključujući i Zuckerberga, znali da čine štetu, nisu učinili ništa kako bi je umanjili.

Sve veći broj korisnika stoga napušta tu platformu, a Zuckerberg je u oktobru prošle godine pokrenuo veliki rebranding tvrtke, u kojem je matična tvrtka preimenovana iz Facebook u Meta, a naglasak je stavljen na buduća ulaganja u takozvani metaverzum - zasad neostvarenu i slabo definiranu viziju "interneta budućnosti".

Meta je pokušala odgovoriti na rast TikToka uvođenjem novog proizvoda na Instagramu, nazvanom Instagram Reels, no on je samo pridonio padu zarade od oglašavanja, zajedno s većom količinom videosadržaja na Facebooku. Kratke videosnimke u pravilu znače i manje oglasa, a tvrtka je u srijedu objavila kako očekuje prihode u prvom kvartalu ove godine između 27 i 29 milijardi dolara. Iako ta brojka predstavlja rast između 3 i 11% na godišnjoj razini, čak bi i veća brojka značila najsporiji rast za Facebook otkad je tvrtka osnovana.

Kako navodi Jutarnji, tvrtku očekuje i niži profit od očekivanog, koji će Zuckerberg dijelom pokušati objasniti dugoročnim ulaganjima u metaverzum, no ni brojke iz novog odjela Mete ne ulijevaju povjerenje. Reality Labs, podružnica zadužena za razvoj tehnologije virtualne stvarnosti i metaverzuma, prijavila je kvartalne prihode od tek 877 milijuna dolara, dok je ukupni gubitak bio 3,3 milijarde dolara.

Financijski analitičari Morgan Stanleyja vjeruju kako će tržište metaverzuma vrijediti oko 8 hiljada milijardi dolara, no računalni stručnjaci i specijalizirani mediji izrazito su skeptični. Činjenica ostaje da je metaverzum još uvijek slabo definiran pojam, te kako postoje brojne, često i međusobno sukobljene, vizije.

Zuckerberg ga zamišlja kao zajednički, dijeljeni prostor, koji će zajedno razvijati tvrtke i akademska zajednica, u kojem će ljudi moći raditi, družiti se, zabavljati, baviti kreativnim radom, kupovati i prodavati, te koji će se kreativno ispreplitati sa stvarnim svijetom. No, stručnjaci ističu kako je malo vjerojatno da će doći do takve vizije, već da će se uglavnom raditi o mnogim odvojenim virtualnim prostorima, koji će međusobno konkurirati za pozornost korisnika, dok za većinu zamišljenih ideja ne postoji ni tehnologija niti interes korisnika.

Razvoj metaverzuma Zuckerbergu trenutačno služi kao prigodna izlika za smanjenu zaradu, i održava investitore zainteresiranima, obećavajući dugoročnu dominaciju u potencijalno bogatom tržištu u povojima. No, budućnost Mete sada je neodvojiva od metaverzuma, i dijelit će njegovu sudbinu čak i ako se pokaže da je riječ o prenapuhanom balonu koji će jednoga dana puknuti.