Puni Gas

Vozila ga cijela Jugoslavija, bio hit u Americi, a na kraju doživio bankrot. Evo zašto je propao kultni Yugo

Kultni jugoslavenski automobil Yugo bio je verzija Fiata 127 koji je proglašen najboljim evropskim automobilom 1972. godine.

Iako omiljen među "našim" ljudima, Yugu su ismijavali širom svijeta. "Dokrajčio" ga je Hyundai Pony, koji se na tržištu pokazao izdržljivijim, piše Autoportal.

Yugo: Fokus na Kaliforniji

Početkom 1980-ih američki poduzetnik Miro Kefurt započeo je s prodajom ovog malog i ekonomičnog jugoslavenskog automobila na američkom tržištu.

Njegov fokus bio je na Kaliforniji te ga je izložio u salonu u Los Angelesu. Tu ga je vidio Malcolm Bricklin.

U to vrijeme je Bricklin u Sjedinjene Američke Države uvozio modele Bertonea i Pininfarina. Ideja o automobilu Yugo činila mu se također jako isplativom.

Tako je ovaj razmjerno savremeni, mali gradski automobia Amerikancima počeo prodavati po vrlo povoljnoj cijeni od 3.990 dolara.

Iako se danas karakterizira kao potpuni promašaj, model Yugo America bio je upravo suprotno. Naime, u osam godina kupilo ga je čak 141.511 Amerikanaca. Ukupno je izvezeno 256.691 komada.

Ipak, probleme mu je stvorio jeftiniji i kvalitetniji konkurent iz Koreje koji je na tržište pristigao vrlo brzo nakon Yuga.

Loš publicitet kojeg Yugo ni kriv, ni dužan ima, ipak nije njegova krivica.

Naime, zbog 500-ak promjena koje je bilo potrebno napraviti da bi ovaj automobil bio kompetentan za vanjsko tržište donosio je profit i domaćim kupcima.

Uz to, Amerikancima nisu bili dostupni drugi istočno-evropski automobili. Zbog toga je bilo nemoguće znati koliko je Yugo kvalitetniji od ostalih.

Još jedna činjenica je da je zbog svoje jeftine cijene ovaj automobil bio hronično zanemarivan od svojih vlasnika. To je za njega bilo pogubno.

Nemar vlasnika

Hyundai je takav nemar vlasnika mogao podnijeti. Zbog toga ga je zadesila bolja sudbina.

"Kupite Yugo, ne traje dugo", bila je dosjetljiva izreka kojom se "gadio" ovaj živahan i štedljiv automobil, kojeg "naši" pamte malo drugačije.

Unatoč sitnim kvarovima, Yugo je svoje vlasnike služio vrlo dobro.

Bio je dugačak 349 centimetara, a širok 155. U osnovnoj verziji imao je Fiatov motor od 903 ccm i 45 KS, koji je bio izveden iz baznog motora legendarnog "Fiće".

Ipak, projekt Yugo America je 29. januara 1989. proglasio bankrot. Svoje je poslovanje formalno zaključio tokom posljednjeg dana u januaru te godine.

Na samom kraju svoje proizvodnje u Srbiji se zvao Tempo. Njegov posljednji model proizveden je 11. studenog 2008. godine.