Politika

Zaplet u sporu Volkswagena i Preventa: Zviždač koji je otkrio tajnu operaciju živ spaljen?!

Ne samo mediji u BiH, nego i u Njemačkoj, javljaju da je doušnik iz VW-a koji je otkrio planove o prekidu poslovanja s grupom Prevent, poznate po nazivu 'Projekt Elefant', prnađen mrtav. No, s obzirom na stanje istrage, čak i s takvim tvrdnjama treba biti oprezan, piše Deutsche Welle.

U ovom već doista nevjerojatnom razvoju spora koncerna Volkswagen s njegovim dobavljačem, grupom Prevent, ipak ima još mnogo pitanja koja tek traže odgovore. Prošlog ponedjeljka su vatrogasci okruga Helmstedt požurili gasiti požar na otvorenom koji je u ovim ljetnim vrućinama prijetio da će zahvatiti okolna polja. No otkrili su da je centar požarišta zgarište vozila u kojem je bilo tijelo muškarca kojeg se više nije moglo prepoznati.

Policija je utvrdila kako se radi o vozilu u vlasništvu C.M., sad već bivšeg zaposlenika koncerna Volkswagen. Policija već istražuje požar u kojem je ovog maja do temelja izgorjela njegova kuća, ali i protiv njega se vodi istraga zbog krađe povjerljivih spisa koncerna VW. No tek krajem ove sedmice se očekuje potvrda njegovog identiteta analizom genetskog uzorka i poređenjem evidencije njegovog zubara, javlja list Wolfsburger Blatt krajem prošle sedmice.

Novinske agencije objavljuju i posljednji izvještaj obdukcije tijela na kojem "nije otkriven strani uzrok" smrti. Prevedeno s kriminalističkog stručnog jezika, to još uvijek ne znači s potpunom sigurnošću da to nije bilo ubistvo, ali nema tragova na spaljenom lešu.

Otkriće tijela se dogodilo jedva sedmicu nakon što je njemački portal "Business Insider" objavio iscrpan izvještaj o 35 sastanaka uprave Volkswagena između januara 2017. i februara 2018. gdje se raspravljalo na koji način prekinuti saradnju s grupom Prevent. Osnova članka je bilo čitavo mnoštvo povjerljivih dokumenata - Volkswagen je poznat kako baš sve pomno dokumentira i stavlja na papir - i pedesetak sati snimaka tih sastanaka. Koncern Volkswagen je, naravno, bio šokiran tim otkrićem, ali s obzirom da je do tih materijala moglo doći tek ukupno tridesetak saradnika, nije mu trebalo dugo kako bi otkrio da se radi upravo o C.M. Zato je još prije desetak dana podnesena i krivična prijava zbog krađe i otkrivanja povjerljivih informacija.

Već prema svemu tome i makar još nedostaje mnogo kamenčića mozaika, list Der Spiegel je svakako u pravu kad piše kako se "to isplati istraživati, jer iza toga se može sakrivati kriminalistička priča kakvu je njemačka privreda rijetko doživjela u poratnoj historiji".

Sedmičnik sažima i dugi spor Volkswagena s Preventom:

"Tonski zapisi najprije dokumentiraju u kojoj mjeri je duboko poremećen odnos između Volkswagena i dobavljača Prevent. Povrh toga naznačuje i na kakav brutalan način se automobilski koncern uopće odnosi prema firmama koje mu isporučuju dijelove. Učesnici razgovora naprimjer govore o 'izgladnjivanju' dobavljačkih firmi i s tim povezanim rizikom da bi one mogle pobjeći pod krov Preventa. Na drugom mjestu se diskutira o mogućnosti uključivanja bivšeg kancelara (i prijatelja VW-a) Gerharda Schrödera kako bi se iz Rusije izvršio pritisak na Prevent. Schröder bi trebao zato iskoristiti svoje veze s ruskim predsjednikom Putinom", piše Der Spiegel.

Aluzija na nečuven zločin

Der Spiegel nema dokaza da je doista i Schröder pozvan u pomoć, ali nije tajna da je on tijesno povezan s koncernom Volkswagen: bivši kancelar dolazi upravo iz pokrajine Donje Saske i još kao predsjednik pokrajinske vlade je po dužnosti bio i član Nadzornog odbora VW-a s obzirom da je koncern još uvijek dijelom u vlasništvu države. A bez da je to u njemačkom listu jasno napisano, naravno da ostaje i aluzija na već više puta viđenu praksu likvidacija Kremlju nepoželjnih osoba u inozemstvu.

A to bi doista bilo nešto nečuveno za neki njemački koncern. Nije rečeno da njemačke firme nikad i nigdje nisu imali posla sa zločincima i organiziranim kriminalom. Ali još uvijek pod pretpostavkom da je kod mrtvog tijela riječ o C.M. - što bi bilo kome iz Volkswagena sad koristila njegova likvidacija?

Sudsko natezanje Volkswagena i Preventa još uvijek traje i tu je riječ o mnogo stotina miliona eura moguće odštete: ovog februara Viši pokrajinski sud u Düsseldorfu je donio odluku kako je Prevent ucjenom pokušao izvojevati više cijene za svoje dijelove i kako je opravdano da je Volkswagen otkazao saradnju, makar takvo otkazivanje uopće nije bilo predviđeno ugovorom. S obzirom na to da je Volkswagen zbog obustave isporuke dijelova morao prekinuti proizvodnju, tu je riječ o mogućoj golemoj odšteti koju bi mogao tražiti VW. Ali isti sud je odlučio da dio tog koncerna, proizvođač Audi, nije imao pravo prekinuti saradnju s firmama u vlasništvu grupe Prevent i da pak tu Prevent ima pravo tražiti odštetu od Volkswagena.

Povrh svega toge se vodi parnica Preventa protiv Volkswagena u Sjedinjenim Američkim Državama: tu on od njemačkog koncerna traži 750 miliona dolara odštete zbog povrede pravila tržišne utakmice. U ovoj tužbi su važni i ovi, netom objavljeni dokumenti uprave koncerna Volkswagen jer dokazuju kako je pokušavao spriječiti druge, manje dobavljače da "pobjegnu" pod krov Preventa. Ali ni tu nema logike da bi ovaj njemački koncern bio zato spreman posegnuti i za najgorim zločinom: makar je koncern Volkswagen izrazio zgražanje zbog objavljenih povjerljivih spisa uprave, on nikad nije jasno rekao kako su te informacije i netačne. A ti spisi su već tu - i ubistvo ničemu ne služi.

Kako "ništa nismo znali"?

Nije manja zagonetka ni reakcija grupe Prevent na objavljivanje tih dokumenata u "Business Insideru" krajem jula: Prevent "jasno odbacuje" sumnju da je učestvovao u snimanju sastanaka uprave Volkswagena i tvrdi da "nema saznanja" o objavljenim povjerljivim dokumentima. No dodaje i kako oni dokazuju licemjerno ponašanje koncerna u odnosu prema dobavljačima. Već prema nekim detaljima se ta tvrdnja može učiniti čudnom: tako se pravni savjetnik porodice Hastor, advokatsko društvo Bub, Gauweiler i partneri još 2018. žali predsjedniku pokrajine Donje Saske Stephanu Weilu na odnos Volkswagena prema grupi Prevent. Ali u tom pismu se tačno navodi tajni naziv plana koncerna Volkswagen o prekidu saradnje s Preventom i spominje se prezentacija takvog plana na jednom od sastanaka uprave - dakle upravo ovo što je sad objavljeno.

Zato je malo vjerovatno da su se ovi tajni dokumenti po prvi puta izvan zaključanih ladica u upravi Volkswagena pojavili tek dvije godine nakon što su objavljeni na "Business Insideru" i da tu zapravo nije riječ o "šaptaču" nego prije bi se moglo reći - o doušniku. Jer ko je onda zapalio kuću C.M.-a dva mjeseca ranije nego što je to bilo objavljeno? Zašto? Je li pak Nijaz Hastor ili neka druga osoba iz kruga grupe Prevent poželjela "prekinuti lanac" zapravo krivičnog djela krađe povjerljivih dokumenata i ušutkati osobu koja je snimila te sastanke? Nijaz Hastor zapravo i je postao ovo što je sad prije svega zahvaljujući pomoći iz Volkswagena u postupku privatizacije nekad zajedničke firne VW s bosanskim Unisom, firmom TAS - Tvornica automobila Sarajevo. Ali makar je u rodnoj BiH poznat kao dobročinitelj, u firmama koje preuzima širom svijeta ima samo svoje poslovne interese pred očima. A oni su se već odavno pretvorili u pravi pohod protiv koncerna Volkswagen. No ima li dokaza da je tu bio spreman prekoračiti granicu zakona?

Još mnogo pitanja

Niti to se ne čini logičnim: svakako treba prvo razjasniti smrt ove osobe u automobilu. Da kod te smrti, kako prva obdukcija kaže, "nema stranog utjecaja" može se sumnjati već i  zbog činjenice da nitko još nije čuo za slučaj da je neko umro naprimjer od srčanog udara, nakon toga izašao iz auta u kojem mu se to dogodilo, zapalio ga i onda ponovno sjeo u njega.

Ali ako ubistvo možda i jest počinjeno profesionalno, okolnosti to nisu: možda je nekome moglo biti u interesu da C.M. nestane bez traga, ali zapaliti automobil usred ljeta čak i na zabačenoj cesti je značilo da se za nekoliko minuta tamo sjatilo čitavo tuce vatrogasnih vozila. A otkriveno tijelo je tek pobudilo zanimanje policije, državnog tužilaštva - i medija. Kako za Volkswagen, tako i za Prevent. Jer o toj bitki će u svakom slučaju biti još mnogo riječi - ali sad ne samo u rubrici o ekonomiji, nego i u crnoj hronici, piše Deutsche Welle.