Baš ste izgurali cijeli mjesec bez nenadanih troškova i iščekujete plaću, a onda se na instrumentnoj ploči vašeg automobila upali ona – "kontrolna lampica motora" odnosno "lampica za upozorenje na motor/emisije" ili na engleskom "check engine". Jedna od najopćenitijih signalnih lampica upozorenja na instrumentnoj ploči automobila koja označava da nešto nije u redu s vašim automobilom od koje zaziru svi vozači jest upravo "check engine", odnosno u prijevodu "provjerite motor".
To je ona žuta lampica u obliku bloka motora koja se pali s drugim lampicama kada date kontakt okretanjem ključa ili pritiskom na tipku za paljenje, a morala bi se ugasiti - zajedno s drugim lampicama - kada se motor pokrene. Ona se pali odnosno ostane upaljena nakon startanja motora kada neki od senzora sistema automobila detektira nepravilnost u radu automobila.
Dobra je vijest da to ne mora biti ozbiljan kvar, ali paljenje lampice "check engine" nipošto ne treba ignorirati.
Ako ona ostane upaljena nakon startanja motora prvo probajte ugasiti i ponovno upaliti motor, nakon što ste se isključili iz prometa, pa ako se nakon restartanja motora lampica ugasi vjerojatno se radi o trenutnoj ili jednokratnoj greški, otkrivenoj zahvaljujući senzorima. Ako je u pitanju zanemariva greška i lampica se više ne upali, najvjerojatnije je sve u redu s vozilom.
Ako se lampica ne gasi ili se takva situacija ponavlja nakon višekratnog paljenja motora, odnosno signalna lampica svijetli duže vrijeme i ne gasi se prilikom ponovnog pokretanja motora, najbolje je posjetiti mehaničara i provjeriti razlog njezina paljenja.
Vožnja s upaljenom lampicom "check engine" na duže vrijeme nikako nije preporučljiva, bez obzira na to što ne osjećate nikakvu razliku u radu motora i snazi automobila. Ako pak osjetite da automobil ostaje bez snage ili je motor prešao u "safe mode" (siguran način rada) i ne može postići veći broj okretaja te normalno ubrzavati, bez odlaganja se odvezite do mehaničara.
Mehaničar će pomoću dijagnostičke opreme locirati mjesto kvara i detektirati razlog kvara. Razlog paljenje lampice "check engine" može značiti probleme s mnogim dijelovima motora i usisnog te ispušnog sistema automobila. Kvar lambda sonde, greška sistema za ubrizgavanje, oštećenje DPF filtera ili katalizatora, mjerenje određenih temperatura i pritisaka, kvar EGR ventila samo su neke od mogućih grešaka na koje ukazuje ta lampica. Također, može se raditi o kvaru senzora, niskom naponu električnih instalacija, oksidiranim spojevima, vlazi u instalacijama…
Lampicu "check engine“ koja je dijelom sistema za samodijagnostiku automobila imaju svi današnji automobili. Sistem koji se sastoji od brojnih senzora koji nadziru pogonski sistem i šalju informacije centralnom računaru automobila. Bilo kakvo odstupanje može biti razlog paljenja lampice za provjeru motora na nadzornoj ploči vozila.
Važno je napomenuti da prilikom kupovine polovnog automobila obvezno provjerite radi li lampica za provjeru motora. Okretanjem ključa u početni položaj, na nadzornoj ploči bi trebale zasvijetliti sve kontrolne lampice. Ako se lampica "check engine" uopće ne pali nešto nije u redu. To može značiti da je prethodni vlasnik vozila, odnosno njegov mehaničar, zbog nemogućnosti uklanjanja greške, jednostavno isključio lampicu, ali nije riješio problem. Dakako, treba vas zabrinuti i ako lampica ostane upaljena i nakon pokretanja motora.