počela istraga

Boeingovi avioni imali nekoliko zastrašujućih incidenata. Dva zviždača koji su o tome progovorili misteriozno su umrli

Američka Savezna uprava za avijaciju (FAA) provodi istragu nakon što je avion kompanije Southwest Airlines počeo naglo propadati tokom leta, zaustavivši propadanje na oko 120 metara iznad Tihog okeana, navodi Reuters.

Bloomberg je došao u posjed memoranduma koji je distribuiran pilotima Southwest Airlinesa. U memorandumu se navodi kako je Boeing 737 Max 8 propadao oko 1.200 metara u minuti, zaustavivši propadanje na oko 120 metara iznad okeana prije nego što se počeo uspinjati.

Incident kod obale Havaja

Incident se dogodio kod obale Havaja 11. aprila, usred nepovoljnih vremenskih uslova. Avion je letio iz Honolulua za Lihue kada se suočio s brzim propadanjem, navodi Bloomberg. Niko nije ozlijeđen u incidentu. Iz memoranduma kompanije proizlazi kako je incident posljedica greške neiskusnog kopilota.

"Kompaniji Southwest ništa nije važnije od sigurnosti. Putem našeg robusnog sistema upravljanja sigurnošću, događaj je tretiran na odgovarajući način jer uvijek težimo stalnom poboljšanju", stoji u saopćenju ove avio kompanije koji je proslijeđen medijima.

FAA je u izjavi za CNN potvrdila kako je odmah saznala za incident i otvorila istragu. Avion je na kraju preusmjeren u Honolulu.

Prošle sedmice se saznalo da je tokom maja u odvojenom incidentu drugi Boeing 737 Max pretrpio štetu nakon što je doživio 'nizozemski okret'. Nizozemski okret označava situaciju u kojoj se avion ljulja od vrha jednog krila do vrha drugog krila. Naziv je uveden jer avion u zraku oponaša kretanje nizozemskog klizača na ledu.

Novinska agencija AP je objavila da je oštećeni avion sigurno sletio, ali je istaknuto da Southwest Airlines nije obavijestio Nacionalni odbor za sigurnost zračnog saobraćaja (NTSB) o nizozemskom okretu i oštećenju aviona do sve do 7. juna.

Opsežna inspekcija

U januaru ove godine, FAA je naredila da gotovo 200 Boeinga 737 Max 9 prestane letjeti nakon što je komad trupa jednog aviona otpao usred leta. Avioni su vraćeni u upotrebu nakon što su prošli opsežnu inspekciju.

A potom se nedavno dogodio još jedan bizaran razvoj situacije. Naime, preminula su dvojica zviždača koja su govorila o problemima s Boeingom, 62-godišnji John Barnett i 45-godišnji Joshua Dean.

Barnett je radio za Boeing 32 godine, do 2017. godine kada je otišao u penziju. Danima prije smrti svjedočio je na sudu u tužbi koju je pokrenuo protiv kompanije u kojoj je radio.

Od 2010. godine, Barnett je bio voditelj kvalitete u tvornici u North Charlestonu na izradi modela aviona 787 Dreamliner, najsavremenijeg putničkog aviona koji se uglavnom koristi na dugim rutama.

Ispričao je kako su radnici pod pritiskom namjerno postavljali dijelove ispod nivoa standarda u avione na proizvodnoj liniji. Otkrio je i ozbiljne probleme sa sistemima za kisik, odnosno maskama za disanje u hitnim slučajevima.

Govorio je kako radnici nisu slijedili procedure namijenjene praćenju komponenti kroz tvornicu, čime su neispravne komponente nestajale.

Tvrdio je kako su u nekim slučajevima dijelovi, koji nisu zadovoljavali standarde, bili uzimani iz kontejnera za otpad i postavljani na avione u konstrukciji kako bi se spriječila kašnjenja.

Patolog okruga Charleston u saveznoj državi Južna Karolina izjavio je kako je Barnett preminuo 9. marta od "posljedica samoranjavanja".

Inspektor kvalitete

Joshua Dean je bio inspektor kvalitete u kompaniji Spirit AeroSystems, koja je učestvovala u proizvodnji trupova za Boeingov 737 Max. U oktobru 2022. godine izrazio je zabrinutost zbog pogrešno izbušenih rupa na stražnjem dijelu aviona koje su neophodne za održavanje pritiska u kabini tokom leta.

Boeing je priznao problem s krivo izbušenim rupama u augustu 2023. godine naglasivši da će, iako to "nije neposredan sigurnosni problem", kompanija morati ponovo pregledati i popraviti sporne avione, odgađajući isporuke avio kompanijama koje su naručile nove avione.

Objava je uzrokovala pad dionica Spirita za više od 10 posto sljedeći dan. Dean je radio u Spiritu od 2019. godine, privremeno je otpušten tokom pandemije i vratio se na posao, a onda ga je kompanija konačno otpustila u aprilu 2023. godine.