Novi podaci MasterIndex istraživanja ukazuju na to da bi 24% korisnika kartica odustalo od kupovine ukoliko ne bi imali mogućnost da plate karticom, dok 18% ne bi razmatralo kupovinu kod datog trgovca, što ukazuje na sve veće oslanjanje na bezgotovinska plaćanja među građanima Bosne i Hercegovine. U prilog tome govori i podatak da ispitanici ističu da se zbog jednostavnog i praktičnog plaćanja (26%) prvenstveno opredjeljuju da na kasi koriste karticu umjesto gotovine.
MasterIndex pokazuje da je za 9% porastao broj korisnika koji se izjasnio kako je koristio karticu u proteklih sedam dana i on sada iznosi 70%. Kada je riječ o tome gdje se najčešće koriste kartice i dalje su to najčešće supermarketi i hipermarketi, gdje karticama plaća 7 od 10 korisnika. Na listi se nalaze i butici (51%), benzinske pumpe (49%), male trgovačke radnje (37%), prodavnice namještaja i tehnike (27%), dok 24% ispitanika karticama plaća račune. Kada je riječ o mjestima na kojima bi korisnici kartica željeli da plaćaju bezgotovinski, a nemaju tu mogućnost, prvi izbor su, kao i prošle godine, zdravstvene ustanove (29%), a za njima slijede ugostiteljski objekti (24%) i lokalne prodavnice (23%).
![](https://raport.ba/wp-content/uploads/2024/06/mastercard-4-1024x579.jpg)
Očekivano su se popusti kod trgovaca našli na prvom mjestu liste faktora koji bi potakli češće korištenje bezgotovinskih plaćanja, kako je reklo 53% ispitanika. Sama mogućnost da se uopće plaća kartično bi potaklo skoro polovinu (47%) ispitanika da to i urade, a 38% njih bi se odlučilo za ova plaćanja zbog sakupljanja poena kroz programe lojalnosti.
Beskontaktna i mobilna plaćanja
Beskontaktna plaćanja su standardni dio finansijskog tržišta već godinama. Korištenje ove platne metode je u porastu – 84% MasterIndex ispitanika je istaklo da plaća beskontaktno u svojim svakodnevnim aktivnostima, što je porast od 14% u odnosu na prošlu godinu.
![](https://raport.ba/wp-content/uploads/2024/06/mastercard-3-1024x579.jpg)
Gledajući visinu računa, bezgotovinska plaćanja su primarna platna opcija kako za manje, tako i za veće iznose – za račune do 60 KM, 65% ispitanika se opredjeljuje za bezgotovinske opcije (kartice, mobilni novčanici, instant plaćanja), a još je veći procent njih - 70% - koji to rade za iznose preko 60 KM.
„Ovogodišnji MasterIndex dokazuje da je praktično korisničko iskustvo faktor koji određuje dalji razvoj tržišta. Odličan primjer za to su mobilni novčanici – svjedočimo njihovom širenju na tržištu, a naše istraživanje je pokazalo da je upravo opcija za plaćanje mobilnim novčanikom razlog zašto skoro jedna četvrtina ispitanika bira da plaća beskontaktno, jer se radi o istoj tehnologiji ali na različitom uređaju“, izjavila je Jelena Sretenović, direktorica kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Mobilna plaćanja
Tri od 10 korisnika kartica u Bosni i Hercegovini zainteresirano je za brz i lak transfer novca sa jedne Mastercard kartice na drugu, dok je jedna četvrtina zainteresirana za prijenos novca putem određenih mobilnih aplikacija.
![](https://raport.ba/wp-content/uploads/2024/06/mastercard-2-1024x579.jpg)
Važnost mobilnog plaćanja je porasla, pri čemu se ove godine 12% korisnika kartica izjasnilo kako im je ova mogućnost glavni razlog za korištenje platnih kartica, u poređenju sa 8% u 2023. Kao glavni razlozi za korištenje mobilnih novčanika na prvom mjestu je to što je brzo i lako za korištenje (56%) i činjenica da je telefon uvijek uz njih, pa nemaju potrebu za nošenjem novčanika sa sobom (47%). Pored toga, ističu se sigurnost, dodatni bonusi, odsustvo dodatnih troškova instalacije aplikacije i mogućnost refundiranja novca.
![](https://raport.ba/wp-content/uploads/2024/06/mastercard-1-1024x579.jpg)
O studiji MasterIndex
MasterIndex Bosna i Hercegovina istraživanje je tradicionalno godišnje ispitivanje navika i potreba aktivnih korisnika platnih kartica u Bosni i Hercegovini. Istraživanje se provodi svake godine od 2019. godine i obavljeno je na reprezentativnom uzorku građana iz cijele Bosne i Hercegovine starijih od 18 godina.