na cesti

Da bi gume duže trajale treba ih rotirati, ali na koliko kilometara?

Rotacija guma, tj. točkova na kojima su gume, predstavlja zamjenu pozicija točkova kako bi se gume što „izjednačenije“ trošile i samim tim duže trajale.

Međutim, iako je ova tema stara već mnogo decenija, nije sve tako jednostavno – ne mogu sve gume da se rotiraju onako kako pročitate na raznim mjestima (mediji, uputstva za auto i slično).

Rotacija guma jeste kontroverzna tema, iako ne djeluje da tu ima o čemu da se diskutuje. Ali ako pogledamo uputstva proizvođača automobila i guma, tu ima itekako o čemu da se diskutuje…

Na primjer, u uputstvima za neke automobile piše da se rotacija uopće ne preporučuje (npr. Renault Scenic – u uputstvu nije objašnjeno zašto). Sa druge strane, u uputstvima za neke automobile piše da gume treba da se rotiraju na svakih 12.000 kilometara ili manje.

Dakle, nema univerzalnog pravila!

Ali tu su i brojni primjeri iz prakse – mnogi vozači nikada ne rotiraju točkove i tvrde da nikada nisu primijetili bilo kakav problem, ubrzano ili nejednako trošenje guma.

Šta je to uopće rotacija guma, tj. točkova?

Rotacija je menjanje pozicije točkova na automobilu kako bi se osiguralo ujednačeno trošenje guma. Razlog je u tome što se prednje i zadnje gume ne troše jednako.

Na primjer, kod automobila sa prednjim pogonom, prednje gume trpe znatno veće opterećenje i habanje zbog sljedećeg:

Pokreću auto za razliku od zadnjih koje se samo vrte

  • Zaustavljaju i usporavaju automobil – prilikom kočenja masa vozila se prebacuje na prednje točkove – auto ponire, prednji kraj se spušta, dok se zadnji podiže, tako da neuporedivo veći teret podnose prednje gume u odnosu na zadnje. Isto važi i prilikom motornog kočenja.
  • Prilikom skretanja trpe mnogo veće sile od zadnjih guma. Također, spoljašnja strana prednjih guma se troši više upravo zbog tog opterećenja prilikom skretanja.
  • Dakle, prednje gume se brže troše prilikom ubrzavanja, kočenja i skretanja, pri čemu su i generalno kod automobila sa prednjim pogonom opterećene većom težinom zbog same konstrukcije vozila.
  • Kada su u pitanju automobili sa zadnjim pogonom, njihove zadnje gume više se troše zbog toga što one pokreću auto.

Međutim, bez obzira na to da li auto ima prednji ili zadnji pogon, rotacija je dobar način da se produži životni vijek gumama.

Važno – pročitajte uputstvo za vaš automobil

Nije svaki automobil isti. Također, rotacija se ne radi ako su prednji i zadnji točkovi ili gume različitih dimenzija.

Nažalost, mnoga uputstva za korištenje automobila uopće ne uzimaju u obzir postojanje guma sa usmjerenim dezenom, pa budite posebno pažljivi po tom pitanju.

Ne vjerujte slijepo uputstvima – nerijetko su loše i nejasno prevedena, a provuku se i neke pogrešno prevedene ozbiljne stvari.

Zato naglašavamo – pročitajte uputstvo za vaš auto, provjerite kakve gume imate, a zatim je možda najbolje da se konsultujete sa nekim vulkanizerom u kojeg imate povjerenja.

Na kojoj kilometraži treba obaviti rotaciju točkova?

Ovo su neke preporuke proizvođača automobila i guma:

Michelin kaže da rotaciju treba uraditi otprilike na 8.000 do 10.000 km. Neki proizvođači automobila kažu na 10.000 do 12.000 km.

Kako se rotiraju točkovi, tj. gume?

To zavisi od vrste guma na kojima vozite. Gume sa usmjerenom i asimetričnom šarom se rotiraju samo po principu „prednja nazad i zadnja naprijed“ - nema unakrsne zamjene!

Dakle, morate da znate kakve gume imate, inače možete da napravite više štete nego koristi.

Nažalost, u mnogim uputstvima uopće ne upozoravaju na ovu „problematiku“!

Kako piše na Michelin sajtu, gume sa usmjerenom i asimetričnom šarom mogu da se koriste isključivo tako da budu okrenute u smjeru kretanja vozila – a to može da se vidi na osnovu oznake na boku gume.

Oznake su „Outside“ ili strelica sa spoljne strane koja pokazuje kako bi guma trebalo da se okreće kada auto ide naprijed.

Važno!

Ukoliko imate takve gume o kojima smo pisali iznad, rotacija može samo i isključivo da se obavlja tako što će prednji točkovi da se prebacuju nazad, a zadnji naprijed.

A šta ako gume nisu usmjerene ili asimetrične?

U tom slučaju, postoji nekoliko načina u zavisnosti od toga da li je riječ o vozilu sa prednjim, zadnjim ili pogonom na svim točkovima.

Nađite koja je najbolja kombinacija u zavisnosti od vrste guma koje imate. Bukvalno se sve svodi na tu stavku.

Provjerite u uputstvu za vaš auto u zavisnosti da li je riječ vozilu sa prednjim, zadnjim ili pogonom na svim točkovima – kakva je „politika“ po pitanju rotacije guma/točkova.

Generalno, zadnji točkovi idu naprijed sa iste strane, a prednji točkovi idu nazad ali na suprotnu stranu (unakrsno), ali pritom treba ispratiti da li gume u stvari imaju usmjerenost.

Tu je i stavka da li želite da u rotaciju ubacite rezervni točak?

Ne zaboravite različit pritisak u prednjim i zadnjim gumama!

Većina vozača nije svjesna činjenice da prednje i zadnje gume treba da imaju različit pritisak.

Zato prvo provjerite koliki pritisak ide u prednje, a koliki u zadnje gume. Samo pročitajte uputstvo za vaš auto, ili podatke na poklopcu gdje se uliva gorivo, ili naljepnicu na vratima…

Nije važno gdje ćete da pročitate tu informaciju – možete da je nađete na interntetu, u ovlaštenom servisu i slično.