PRIVLAČENJE INVESTITORA

Dijaspora nastavlja pokretati nove razvojne inicijative u našoj zemlji

Protekla tri dana Neum je bio domaćin skupa USAID-ovog projekta Diaspora Invest na kojem su predstavnici i predstavnice 30 partnerskih lokalnih samouprava razgovarali o jačanju suradnje s dijasporom.

Jedna od glavnih poruka skupa je ta da dijaspora želi nastaviti s ulogom pokretača promjena, a tome svjedoči i nedavni angažman stručnjaka iz iseljeništva koji su osnovali neformalnu grupu Poslovnog savjetodavnog vijeća bh. dijaspore. Vijeće okuplja 21 osobu iz 11 zemalja svijeta, a njihov cilj je pomoći u širenju pozitivnih priča iz naše zemlje, kreiranje mreže suradnika i privlačenje investitora, saopćeno je iz USAID-a.

Dobrila Boba Vukmanović, projektna menadžerica USAID-a u BiH, podsjetila je da je prva faza projekta Diaspora Invest za pet godina svojim rezultatima premašila očekivanja.

"Za nas je to bio veoma inovativan, ali i rizičan poduhvat jer nijedan donator nije imao tako sveobuhvatan projekt koji se u potpunosti fokusirao na dijasporu. U toj prvoj fazi podržali smo 164 kompanije koje su povezane s dijasporom. Uglavnom su to bile nove kompanije, prosječne starosti 11 mjeseci. U zemlju smo doveli novi kapital i počeli jednu sjajnu priču", kazala je Vukmanović.

Dodala je kako je prva faza projekta daje iznimne rezultate.

"Zbog toga smo pokrenuli drugi projekt u iznosu od 15,7 miliona dolara, čije rezultate već vidimo kroz mnogo aktivnosti, uključujući i ovaj skup. Fokusirani smo na rad s 30 lokalnih zajednica kao nositelje razvojnih projekata u svojim okruženjima, u čemu dijaspora ima ključnu ulogu. Činjenica da danas imamo predstavnike 30 općina i gradova znak je da u ovako maloj zemlji postoji jasno opredjeljenje da, kroz uključivanje dijaspore, treba praviti poslovne iskorake i stvarati pozitivno okruženje", izjavila je Vukmanović.

Među tih 30 općina i gradova je i Mostar gdje su odobrene četiri aplikacije za sufinanciranje dijasporskih investicija.

Prema riječima Željke Dujmović iz mostarske gradske uprave, rezultati su ih pozitivno iznenadili i vjeruju da će doprinijeti njihovom daljem razvoju.

Općina Berkovići prva se priključila drugoj fazi projekta Diaspora Invest. Iako je u pitanju mala lokalna zajednica, napravljeni su važni koraci ka unapređenju uvjeta za potencijalne ulagače iz dijaspore.

"Postavljena anketa za umrežavanje dijaspore ulijeva nam nadu da smo prepoznali ljude koji su spremni ulagati i pomoći svom mjestu. Mislim da ćemo odavde svi otići s idejama za unapređenje svog rada i načine putem kojih možemo dovesti nove investitore", istaknuo je Draško Džombeta iz Berkovića.

Sudionici su mogli čuti i iskustva iz Cazina, gdje je krajem prošle godine održan veoma uspješan i iznimno posjećen poslovni forum dijaspore, čiji rezultat je bila razmjena iskustava i širenje pozitivne energije u vezi s ovom temom.

Prvom investicijom pohvalili su se iz Ljubinja, a da ovakva okupljanja značajno doprinose vidljivosti općina i gradova potvrdio je Džanan Serdarević iz općine Centar Sarajevo, poručivši da vjeruje kako lokalne zajednice u BiH imaju znanje, ali trebaju više raditi na tome da postanu vidljivije investitorima iz dijaspore.

Predstavnici lokalnih samouprava posebno su pohvalili fleksibilnost koju su dobili u ovom projektu, a od irskog stručnjaka za dijasporu Martina Russella čuli su korisne savjete o tome kako promijeniti percepciju javnosti i uključiti dijasporu u lokalni razvoj.

"Kada razmišljamo o dijasporskom angažmanu, uglavnom razmišljamo o tome šta oni mogu uraditi za nas, šta i kako mogu uložiti, ne pitajući se šta mi odavde možemo uraditi da ih privučemo. Posljednje o čemu govorimo su ljudi, a ljudi donose odluke o povratku, prijenosu ideja, iskustava, pa i investiranju", rekao je, među ostalim, Russell.

Poručio je da treba krenuti od tri ključna pitanja za dijasporu: šta možemo učiniti za vas (šta vam možemo ponuditi); da ste vi na našem mjestu, šta biste uradili i znate li nekoga tko bi ulagao?

Armin Alijagić iz udruženja „Naša perspektiva“ govorio je o najboljim praksama u organizaciji i promociji poslovnih događaja za dijasporu, materijalima koji se kreiraju za ove poslovne forume, s fokusom na video materijale i investicijske brošure koji imaju dugoročnu vrijednost.

Drugi dan skupa bio je posvećen komunikaciji na društvenim mrežama kao korisnom alatu za učinkovit angažman dijaspore, kao i vještinama za predstavljanje investicijskog potencijala i ponude, dok se trećeg dana govorilo o rodnoj inkluziji i naporima na umrežavanju dijaspore.

Druga zajednica Mreže praktičara bila je izvrsna prilika za razmjenu informacija, iskustava, ali i izazova, čime su stvorena vrijedna partnerstva za budući razvoj, navodi se u priopćenju.