Evropska unija poduzima korake kako bi ograničila rastući priljev paketa iz Kine putem platformi za e-trgovinu, kao što su Temu i Šein. Planirane mjere uključuju uvođenje novih poreza na prihode tih platformi te administrativnih naknada za obradu pošiljki, što bi moglo smanjiti njihovu konkurentnost.
Prema procjenama povjerenika za trgovinu, Maroša Šefčoviča, ove će godine u EU stići oko četiri milijarde paketa vrijednosti ispod 150 eura, praga za oslobođenje od carina. Takav broj pošiljki trostruko je veći u poređenju s 2022. godinom, a većina ih dolazi iz Kine, gdje su cijene proizvoda znatno niže od evropskih.
Opasnosti neprovjerenih proizvoda
Unatoč povoljnosti za kupce, EU upozorava da mnogi od tih proizvoda ne zadovoljavaju evropske sigurnosne standarde. Prema izvještaju Financial Timesa, povećan je broj opasnih proizvoda, uključujući igračke s visokim razinama toksičnih kemikalija.
Organizacija Toy Industries of Europe provela je istraživanje na 100 proizvoda kupljenih putem deset različitih platformi, uključujući Amazon. Rezultati su pokazali da čak 80% proizvoda ne udovoljava sigurnosnim standardima, a u nekim slučajevima, poput dječjih igračaka, proizvodi mogu uzrokovati ozbiljne ozljede ili gušenje.
Problemi za evropske proizvođače
Popularnost kineskih trgovinskih platformi dovodi europske proizvođače u težak položaj. Pritisnuti rastućim troškovima, prisiljeni su smanjivati cijene kako bi ostali konkurentni. To bi, prema mišljenju evropskih dužnosnika, moglo dovesti do povećanog uvoza jeftinih kineskih proizvoda ili čak njihovog preprodavanja.
Osim toga, zabrinjavajući je i porast falsificirane robe, što dodatno otežava europskim proizvođačima održavanje standarda kvalitete.
Planirane mjere
EU razmatra nekoliko mjera za rješavanje ovog problema, uključujući: Uvođenje administrativnih naknada po pošiljci. Ukidanje praga od 150 eura za carinsko oslobođenje. Strože kontrole sigurnosnih standarda proizvoda.
EuroKomers, organizacija koja predstavlja trgovce na malo u EU, podržala je planirane mjere, ali upozorava da bi administrativne naknade mogle biti problematične s obzirom na pravila Svjetske trgovinske organizacije (WTO), koja ograničavaju visinu takvih naknada na približnu cijenu pružene usluge.
Kritike i izazovi provedbe
Aerodromi i luke, poput Schiphol-a u Amsterdamu i Rotterdama, već se suočavaju s ogromnim opterećenjima zbog velikog broja pošiljki – u prosjeku 3,5 miliona dnevno. Provedba novih pravila mogla bi dodatno usporiti rad carinika i logističkih sistema.
Osim toga, provedba poreza na prihode platformi za e-trgovinu zahtijevat će saglasnost svih 27 zemalja članica EU, što bi moglo odgoditi usvajanje mjera.
Izjave kineskih platformi
Platforme Temu i Šein izjavile su da podržavaju promjene koje potiču transparentnu konkurenciju i koriste potrošačima. Vjeruju kako novi propisi neće negativno utjecati na njihovo poslovanje, ali daljnji razvoj situacije tek treba pokazati hoće li ove mjere biti učinkovite u zaštiti evropskih interesa.
Evropska unija nastavlja tražiti balans između zaštite vlastitog tržišta, sigurnosti potrošača i poticanja digitalizacije u regiji.