Mostovi obično spajaju, ali most preko Save kod Bosanske Gradiške prije razdvaja susjedne države. U petak je on svečano završen, ali i tom prilikom se optuživala Hrvatska što tamo ceste uopće još nema, piše DW.
Više od decenije čekalo se na završetak izgradnje mosta na Savi kod Bosanske Gradiške koji je konačno spojio obale Bosne i Hercegovine i Hrvatske. Ipak, ako je suditi po dosadašnjoj dinamici, upućeni procjenjuju kako na toj dionici još dugo neće biti prometa. Jer Hrvatska, iako je bilo planirano to radi istovremeno s izgradnjom mosta, nije ni počela s izgradnjom četiri kilometra prometnice kojom bi se most spojio na autoput za Zagreb.
Kad bude, bit će...
Prema "informacijama s kojima raspolaže”, državni ministar saobraćaja BiH Vojin Mitrović kaže kako bi ta prometnice mogle biti završene "početkom 2024. godine", iako iz Hrvatskih cesta spominju tek kraj te godine kao moguć datum završetka radova.
“Ja se iskreno nadam da je ugovor koji je potpisan između Hrvatskih cesta i kompanije Integral biti završen krajem sljedeće godine i da ćemo biti svjedoci pokretanja prometa”, kaže Mitrović.
Most za most
Izgradnja mosta počela je 2019. godine, nakon što je Narodna skupština RS potvrdila veto člana Predsjedništva Milorada Dodika o zabrani izgradnje Pelješkog mosta. To je zapravo bila osnova za prijašnji dogovor Dodika sa hrvatskom stranom kako će on “pustiti” izgradnju Pelješkog mosta ako će se potpisati ugovor o početku izgradnje mosta preko Savi.
Kada bi sve bilo završeno, međudržavni most duge 462 metra s dvije prometne trake u oba smjera imao bi osobinu brze ceste i postao bi spona autoputa Banja Luka-Zagreb. Međutim, Bosna i Hercegovina mora i od EU tražiti zajednički granični prijelaz s Hrvatskom na ovom mostu, odakle još nema odgovora, a ulaskom Hrvatske u prostor Schengena to pitanje postaje još složenije.
Mitrović nema ni odgovor je li bi se onda odmah gradio i granični prijelaz i pristupne saobraćajnice, jer bi se u suprotnom čekanje na promet tim mostom mogao odužiti i na nekoliko godina.
“To pitanje ćete morati uputiti hrvatskoj strani, zaista nemam te detalje”, odgovorio je Mitrović na pitanje gradnje i saobraćajnica i graničnog prijelaza.
Niti na hrvatskoj strani nema odluke, hoće li tamo biti zajednički granični prijelaz ili će se on posebno graditi na hrvatskoj strani, što bi produžilo vrijeme završetka radova. No čuje se obećanje kako će "učiniti sve" kako bi prometnu infrastrukturu završili na vrijeme.
Hrvatska raspisuje konkurs
“Obećajmo kako ćemo već do kraja godine raspisati natječaj za gradnju zadnja tri kilometra, koje ćemo, s obzirom da su manje složena nego druga faza, nastojati izgraditi do kraja 2024. godine”, rekao je na svečanosti završetka radova na mostu u Bosanskoj
Gradišci, predsjednik uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.
Dakle Hrvatska bi tek godinu dana kasnije od Bosne i Hercegovine završila radove. Utoliko i upućeni teško mogu predvidjeti mogući datum puštanja u promet ove dionice puta.
Bloomberg Adria podsjeća na vezu nedavno otvorenog Pelješkog mosta i mosta na Savi te da su oba označena kao "vitalni interes Republike Srpske" još 2019. kad je Dodik onemogućio Sarajevo spriječiti graditi Pelješkog mosta jer je strahovao kako će Hrvatska onda blokirati izgradnju ovog mosta na Savi.
U vrijeme održavanja sjednice Predsjedništva BiH 2019. godine, na kojoj je Dodik uložio veto na odluku druga dva člana Željka Komšića i Šefika Džaferovića, u Zagrebu je potpisan ugovor s izvođačima radova za izgradnju mosta u Bosanskoj Gradišci. Nakon toga, Narodna skupština RS prihvatila je Dodikov zahtjev o zaštiti vitalnog nacionalnog interesa, čime je odluka Predsjedništva oborena i time otklonjena i posljednja prepreka za izgradnju Pelješkog mosta, ali i mosta preko Save kod Bosanske Gradiške.
"Nova dimenzija komunikacije" s EU
Tri godine kasnije, Dodik kaže da je ovim ostvaren san mnogih generacija: “Za godinu dana, ovdje će teći rijeke automobila, mnogo ljudi, robe koji će ovuda prolaziti. I to će biti jedna nova dimenzija komunikacije, ne samo s Hrvatskom nego i s EU, ali to će biti i civilizacijski doprinos razvoju ovog kraja”, rekao je Dodik.
“Most na Savi u svakom slučaju je značajan i neophodno je da što prije bude u funkciji, pogotovo kada se uzme u obzir podatak da su zemlje Evropske unije najznačajniji partneri u robnoj razmjeni BiH koja bi se, otvaranjem mosta, novog graničnog prelaza i carinskih terminala, mogla uvećati. Naša analiza pokazala je da je među članicama EU obim robne razmjene BiH najveći s Hrvatskom i samo u prvih šest mjeseci ove godine iznosio je 3,7 milijardi KM”, piše Bloomberg.
Podsjeća i kako je gradnja mosta koštala 19,54 miliona eura, za što je odobrena podrška Evropske komisije putem investicionog okvira za zapadni Balkan u iznosu od 6,8 miliona eura.