Doktor Haris Vranić objavio je poduže pismo u kojem se osvrće na trenutno stanje u zdravstvenom sistemu i navodi ključne stavke koje vlast može i mora učiniti kako bi se zdravstvo moglo izboriti s pandemijom koronavirusa.
Njegovu objavi prenosimo u cijelisti:
Posljednji dana se još više usložnila ionako veoma složena zdravstvena situacija u KS. Postavlja se nekoliko ključnih pitanja.
Da li je zdravstveni sistem u raspadu? Zašto imamo vaninstitucionalne partijske centre moći koji rukovode zdravstvenim sistemom?
I osnovno pitanje-može li se ovo stanje promijeniti, popraviti i urediti???
Trenutno stanje zdravstvenog sistema je skoro pa u potpunom rasulu, nema osnovnih premisa, a to je sistem rukovođenja. Potpuno rukovođenje sistemom zdravstva u KS je preuzeo vaninstitucionalni centar moći iz Bolničke 25, bez dileme oličen samo u "menadžmentu", koji je potpuno devastirao zdravstveni sistem, prvenstveno zbog svoje neukosti, tvrdoglavosti, osvetoljubivosti, a istovremeno podržani stranačkom infrastrukturom unutar sistema izvršne vlasti koji bezpogovorno podržava i ono za šta znaju da je pogrešno i pogubno. Svaka sličnosti sa pripovjetkom „Vođa“ R. Domanovića je „slučajna“.
Nastavak tog raspadnutog sistema je još više začinjen raspadnutom Vladom, koja nema ni trećinu skupštinske podrške. Rezultat, evidentan raspad cijelog izvršnog sistema, a ne samo zdravstvenog.
Moć i autoritet zasebni su, ali povezani pojmovi. Moć je posjedovanje vlasti, kontrole ili utjecaja kojim čovjek utječe na postupke drugih, bilo izravnim autoritetom ili nekim drugim, nematerijalnim sredstvima. Glavni izvor moći je posjedovanje znanja. E sad malo zastanimo, dolazimo da ključne tačke, korijena svih problema. Ovdje je slučaj pojedovanje partijske, institucionalne moći, a NE MOĆI ZNANJA. Suština moći je u nametanju volje. Moć kao nametanje volje može se praktično ostvariti samo kroz poslušnost. A kroz diciplinu plastično se iskazuje uvježbanost za masovnu poslušnost bez otpora. U ovom slučaju je valjda sad jasno čemu ona čuvena krilatica često spominjana iz usta vođe – „Red, rad, i disciplina“. A stubovi sistema su poltroni, beskičmenjaci i sitne duše hranjene našim, budžetskim novcima, a zauzvrat iskazuju vjernost koja je tipa kamikaza.
Vaninstitucionalne centri moći koji se oslanjaju na poluge izvršne vlasti, i dalje imamo jer nama vladaju obiteljske stranke koje su ustrojene po principu vladavine straha, bespogovorne poslušnosti, korumpiranosti, jednoumlja i manipulacija. Pasivnost, inertnosti, već uvriježena mantra da se ništa promijeniti ne može, daje krila i snagu inkvizitorima nad našim životima. Nedostatak njihove empatije će ući u historiju beščašća ove zemlje. Bahatost, dunđersko znanje, priučenost, poluznanje, iskrivljivanje činjenica, besčutnost, urušavanje sistema vrijednosti, samoubilačka poslušnost i amoralnost su samo dio baznih postavki vladavine ovih stranaka. Da li imamo lijek???
Ima lijek, naravno, nema neriješivih situacija. Moje sugestije za neke od brzo provodivih mjera,
- Prvo, najvažnije, olovka u ruke i glasati za promjene. Podići svoj glas, iskazati građansku hrabrosti, biti optimista, nema straha.
- Hrabri, odlučni, iskusni, i znalci svog zanata će preuzeti zdravstveni sistem, te u saradnji sa stručnim timovima preuzeti rukovođenje zdravstvenog sistema HRABRO I ODLUČNO. (Programi, ciljevi, metode, već napisani)
- Vratiti dostojanstvo zdravstvenih radnicima, potpunu autonomiju liječenja i rukovođenja liječenjem, ukinuti vještački nametnuti „put pacijenta“ koji nigdje ne postoji. Izmišljeni je termin da bi se manipuliralo, devastiralo, degradiralo, i sludilo građanstvo, a istovremeno manipulativnim putem oslobodio KCUS obaveza liječenja pacijenata za koje je Statutom obavezan.
- Ojačati ulogu porodičnih ljekara davanjem veće slobode u liječenju pacijenata
- Uvesti strogu, provjerljivu kontrolu skupih dijagnostičkih procedura
- Potpuna reorganizacija rada ZZOKS, te uvođenje plaćanja po DRG sistemu. Svaka KM koja se uplati bilo kojoj od JZO u KS mora imati povratnu fakturu, opravdavanje troškova, i neće biti više paušalnog plaćanja.
- Uskladiti upravljačke strukture unutar UO KCUS kojom je KS stavljen u nepovoljan položaj, a sve u skladu sa procentom finansiranja.
- Razmotriti opravdanost i revidirati ugovor sa KCUS-om
- Ojačati kadrovski i materijalno Opću Bolnicu „prim dr Abdulah Nakaš“ te je prenamjeniti u Kantonalnu bolnicu, i ostvariti status nastavne baze za medicinsku grupaciju.
- Izvršiti analizu deficitarnih specijalizacija, te iste odmah raspisati.
- Uvesti obaveznu zakonsku odluku 5+ (najmanje 5 godina prije odlaska u mirovinu ljekara specijaliste, raspisati specijalizaciju za popunu radnog mjesta)
- Učiniti reviziju/izradu novog Zakona o zdravstvenom osiguranju, te u osiguranje uključiti i druge vidove osiguranja (dodatno, dopunsko....).
- Decentralizirati testiranje na COVID-19, nabavkom aparata za PCR testiranje, te otvoirit laboratorije u OB, DZ i HMP. Organizirati drive in testiranje
- Centralizirati rezultate testova na COVID-19, te iste svakodnevno objavljivati javnosti putem info službe Ministarstva zdravstva KS
- Kadrovski ojačati MZ KS, i zakonski povećati ovlaštenja
- Revidirati sastav KŠ MZ KS, te sastav popuniti sa neovisnim stručnjacima iz prakse
- Pod hitno se staviti na listu EU za nabavku vakcine protiv COVID-19
- Završiti renoviranje zgrade, materijalno-tehničko opremanje, i kadrovsko popunjavanje depandansa za liječenje rijetkih i epidemijskih infektivnih bolesti unutar OB „prim. Dr Abdulah Nakaš“, te uvođenje iste u pravilnik o sistematizaciji OB.
- Uključiti patronažne službe u obilasku pacijenatasa lakšom/srednje teškom kliničkom slikom SarsCovid-19, koji ne zahtijevaju hospitalizaciju, te obezbjediti i kiseoničku potporu za kućno liječenje
- Odrediti jedinstvenu terapiju sa liječenje COVID-19 oboljelih na osnovu najnovijih guidelinesa, te činiti svakodnevni update, uz maksimalnu transparentnost uvida u istu.
- Obaviti analizu broja pojedinih specijalizacija unutar JZU KS, njihovu raspoređenost, opterećenost, te prema potrebamo učiniti preraspodjelu prema iskazanim potrebama gdje su iste deficitarne.
- Uključiti lokalnu samoupravu u finansiranje primarne zdravstvene zaštite.