Veliki brendovi kao što su Lidl, Coca-Cola i L'Oréal moraju se prestati reklamirati na proruskim medijima na Balkanu, poručili su zastupnici Europskog parlamenta kompanijama u pismu u koje je Politico imao uvid.
Tih 15 brendova trebalo bi "rigorozno preispitati svoje politike oglašavanja kako bi bili sigurni da svojim sredstvima, čak i nenamjerno, ne financiraju medijske kuće poznate po širenju štetnih dezinformacija", navodi se u pismu koje su u četvrtak poslali bugarski konzervativni zastupnik u Europskom parlamentu Andrey Kovatchev i 15 drugih zastupnika desnog centra, liberali, socijalisti i Zeleni, piše Politico.
Prozvane tvrtke su Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung i Amazon. Kovatchev je za Politico izjavio da su "antidemokratski narativi zloćudnih sila ozbiljna prijetnja našoj demokraciji", posebno "u ovoj ključnoj izbornoj godini".
Zvaničnici EU-a i stručnjaci za (dez)informiranje upozoravali su na porast lažnih vijesti na internetu i inozemne pokušaje da utječu na glasovanje uoči parlamentarnih izbora u lipnju. "Mnoge medijske organizacije koje promiču prokremaljske dezinformacije često koriste oglašavanje renomiranih tvrtki kako bi ojačale svoj kredibilitet", rekao je Kovačev, dodajući da ti brendovi nisu uvijek bili svjesni da tako "podržavaju proruske propagandne kanale".
Inicijativa za balkanske slobodne medije, nevladina organizacija sa sjedištem u Bruxellesu koja stoji iza ovog poteza, izvijestila je 2023. da su globalni brendovi, preko agencija i tehnoloških tvrtki, trošili stotine milijuna eura na srpske i bugarske medije koji šire vladinu propagandu i narative koje podržava Kremlj oko invazije na Ukrajinu.
TV Pink i TV Happy, dvije najpopularnije televizijske postaje u Srbiji, koje se uvelike oslanjaju na prihode od oglašavanja međunarodnih kompanija, prenijele su lažne tvrdnje da je Rusija i sama bila "dugo vremena pod agresijom" i da je "bila prisiljena" provesti "specijalnu vojnu operaciju" u Ukrajini, eufemizam koji je Moskva skovala da bi opravdala svoju agresiju.
"Oglašivači ne stavljaju sami oglase na internet, to umjesto njih rade tehnološke tvrtke. Nažalost, to dovodi do informacijskog poremećaja", objasnila je Claire Aitken, izvršna direktorica američke neprofitne organizacije Check My Ads. "Oglašivači bi zbog ovog problema trebali redovito provjeravati svoje oglase. S obzirom da je financiranje propagande i mržnje loše za sve nas, svi moramo zahtijevati transparentniji sustav oglašavanja", rekla je.
Ne radi se samo o novcu, stoji u pismu zastupnika. Ugled i moć ovih robnih marki "nenamjerno ovim medijima daje legitimitet, pogoršavajući širenje i utjecaj dezinformacija." Zastupnici u Europskom parlamentu traže od tvrtki da se priklone "istini i integritetu pažljivom preraspodjelom proračuna za oglašavanje, dalje od platformi koje kompromitiraju te temeljne vrijednosti".
Glasnogovornik GSK-a rekao je za Politico da se tvrtka nije oglašavala na Balkanu.
Glasnogovornik Lidla rekao je da je već poduzeo korake "nekoliko mjeseci prije pisma" i da je "značajno smanjio" potrošnju na kanalima Pink TV i Happy TV od sredine 2023. te je prestao oglašavati na potonjem 2024. Lidl nema ugovorni odnos s bilo kojim "proruskim medijima u Bugarskoj", dodali su.