NAUČNO ISTRAŽIVANJE

Gledate li YouTube kada vam je dosadno? Nova studija pokazuje zašto to ne bi uvijek trebali raditi

U neka starija vremena, prije nego smo postali ovisni o ekranima, kada nam je bilo dosadno, bili smo kreativni i smišljali načine kako se zabaviti. Danas je svima jasno što ljudi rade kada im je dosadno i kada imaju sekundu predaha od školskih, fakultetskih, poslovnih i drugih obveza - uzimaju telefone u ruke. Neke od omiljenih digitalnih destinacija su platforme poput TikToka, YouTubea i drugih.

No ako mislite da ćete pregledavanjem takvih videa ubiti dosadu - varate se. Dapače, beskrajno skrolanje od videa do videa samo će još više pojačati tu dosadu tako da ćete na kraju samo izgubiti vrijeme koje ste mogli pametnije, odnosno zabavnije potrošiti, a rezultat se neće previše promijeniti jer će vam i dalje biti dosadno.

Takav je barem zaključak istraživanja kojeg je vodila naučnica Katy Y. Y. Tam sa univerziteta u Torontu, a zanimljivo je kako se na ovu studiju odlučila poučena vlastitim primjerom. Naime, i ona se s dosadom borila na istim način - uzela bi pametni telefon u ruke i upalila YouTube. Slično načinu na koji mnogi danas gledaju videa, ona je konstantno ubrzavala i preskakala videozapise kako bi pronašla nešto zanimljivije, tako da nije niti mogla pratiti radnju i sve što se događa na ekranu, zbog čega u biti uopće nije uživala, niti se zabavljala gledajući videa. Zbog toga sam se zapitala kako takvo prebacivanje utječe na naše osjećaje, dosadu i uživanje, objasnila je za NY Post.

Zajedno sa svojim timom sa univerziteta u Torontu provela je istraživanje u kojem je sudjelovalo 1200 osoba, a istraživanje je uključivalo gledanje videozapisa na YouTubeu. U nekim slučajevima oni su trebali gledati videa bez prekida i prebacivanja, a u drugima su imali mogućnost prebacivanja i ubrzavanja videa.

Rezultati koje je pokazala studija su prilično očekivani. Kada su tokom deset minuta gledali samo jedan videozapis, sudionici su bili zadovoljniji, više su bili uključeni u ono što gledaju te im je bilo manje dosadno u odnosu na gledanje videa kada su mogli prebacivati sadržaj i gledati više različitih videa.

Tam je ovo usporedila s gledanjem filmova u kinu u kojem plaćamo za takvo posebno iskustvo gledanja filmova i u tome uživamo pa bi tako trebali uživati i u gledanju online videa, a ne u konstantnom prebacivanju na nove videozapise. Ključ je u tome da se ostane fokusiran na određeni video, jer ako se jedan video ubrzava, prebacuje na sredinu i kraj, ne može se pratiti njegov sadržaj pa se ne može niti uživati u njemu.

Rezultate ovog istraživanja komentirao je i Dr. George Alvarado iz bolnice Zucker Hillside u Queensu. On je prebacivanje videa usporedio s konstantnim prebacivanjem kanala na TV-u, no uz jednu veliku razliku - na YouTubeu sadržraj je kreiran prema interesima samih korisnika. On kaže da, ako vam je dosadno, odložite telefon ili vrijeme ispred ekrana provedite u ograničenim količinama.