Svijet

Iako su trebali pomoći saobraćaju u Rimu, električni skuteri postali smrtonosna zamka

Rim, vječni grad, bio je napadnut, osvojen i opljačkan bezbroj puta od svog osnivanja prije skoro 2.800 godina. Svaki napad ostavio je ožiljke po cijelom gradu, od ruševina rimskog foruma do pećine Circus Maximus gdje su se nekada održavale trke kočijama.

Međutim, kako piše CNN, moderna degradacija je također ostavila građane ljute u jednom od najljepših gradova na svijetu.

Trenutna invazija na italijansku prijestolnicu dolazi u obliku e-skutera, njih više od 14.000, modernih kočija koje blokiraju trotoare, nerviraju vozače i ubijaju.

Alternativa javnom prevozu

Otkako su skuteri za iznajmljivanje uvedeni prije tri godine kao alternativa javnom prevozu tokom pandemije Covida, četiri osobe su poginule dok su se vozile na njima, prema riječima savjetnika za mobilnost rimske gradske vijećnice Eugenia Patanea.

Gradske službe hitne pomoći tretiraju najmanje jednu tešku povredu uzrokovanu skuterom svaka tri dana, kažu zdravstvene vlasti.

Ipak, samo dva posto (oko 270) skutera za iznajmljivanje koristi se na dnevnoj bazi.

Gradska vijećnica u Rimu dala je licence za sedam kompanija odgovornih za zamjenu baterija, izvođenje popravki, premještanje skutera u područja s velikim prometom i njihovo izvlačenje iz gradske rijeke Tibar.

Skuteri koji nisu u upotrebi predstavljaju najveći izazov, posebno osobama sa invaliditetom.

Dok se Giuliano Frittelli, čelnik Italijanske unije slijepih i slabovidih, kreće svojim štapom, na desetine skutera zatrpavaju trotoar u blizini njegove kancelarije u centru grada, a on kaže da je to smrtna zamka za ljude koji ne vide.

"Prvi problem je divlje parkiranje", kaže Frittelli dok lupka štapom o podnožje skutera, objašnjavajući da njihov neobičan oblik također predstavlja opasnost nekome s oštećenim vidom da se spotakne o njih.

Kaže i da su zato što su na struju, veoma tihi, što je prijetnja i onima koji ne vide.

"Ne čujete ih tako da ne možete da se krećete oko njih", kaže Frittelli.

Frittellijeva grupa sarađuje sa gradskom vijećnicom u Rimu na projektu koji bi obavezao ljude da skutere ostavljaju samo na određenim mjestima. On također želi da budu prilagođeni da proizvode nivo buke od najmanje 30 decibela kako bi to moglo poslužiti kao upozorenje na njihovu blizinu.

Kaže da nisu samo invalidi, uključujući i one u invalidskim kolicima, ti koji se bore da koriste ulicu kada su trotoari zatrpani skuterima. Pogođene su i starije osobe i roditelji koji guraju dječija kolica.

Problem za grad

Eugenio Patane, vijećnik za saobraćaj u gradskoj vijećnici Rima, kaže za CNN da će grad od 1. januara 2023. obnoviti dozvolu za samo 9.000 skutera i smanjiti broj kompanija kojima je dozvoljeno da ih iznajme na tri.

On kaže da grad planira i da zahtijeva da se određeni postotak skutera postavi u prigradskim i drugim naseljima kako bi obični građani mogli da ih koriste za ono što on naziva "posljednji dio puta" koja bi ih mogla odvesti od stanice metroa do njihovih domova ili im dozvolite da obavljaju brze poslove bez uskakanja u auto.

"One su opasnost za ljude, ali su i problem za grad, za ljepotu grada. Centar grada je pod zaštitom UNESCO-a i vrlo je krhak i moramo se brinuti oko njega", kaže Patanè. 

Početkom juna dvojica Amerikanaca kažnjena su sa blizu 800 dolara jer su bacili iznajmljene skutere niz Španske stepenice, nanijevši štetu od oko 26.000 dolara na krhkom mermeru. Incident su snimile sigurnosne kamere i prolaznici koji su vidjeli da je jedan od turista bacio teški metalni skuter.

E-skutere prvenstveno koriste turisti i mladi ljudi, kaže Patane.

A pravila se često zanemaruju, posebno ona koja zabranjuju upotrebu na trotoarima i ograničavaju vozače na jednu osobu. Iznajmljivači takođe treba da imaju 18 godina. A grad ne može obavezati kompanije za iznajmljivanje da obezbijede kacige, što znači da ih vrlo malo ljudi nosi.

Policijske provjere su rijetke, a novčane kazne su rijetke za korisnike skutera koji krše osnovna pravila jer je teško primijeniti pravilo zabrane vožnje po pločnicima kada su skuteri uglavnom parkirani na trotoarima.

Čini se da su ipak hit među turistima.

"Provozati se okolo, posebno po historijskom centru gdje je to gotovo nemoguće u autu, predstavlja iskustvo", rekao je Walter Hughes iz Dalasa u Teksasu za CNN.

"Za taj radijus od dva-tri kilometra kojim se brzo vozite, ne možete pronaći parking mjesto za automobil, prevruće je za hodanje pet sati i e-skuteri predstavljaju odlično rješenje", kazao je on.

Međutim, ne slažu se svi. Taksisti koji su godinama morali da se mimoilaze s pješacima i mopedima kažu da su e-skuteri daleko veći problem.

Ali život u vječnom gradu nikada nije bio posebno lak u svojih 2.800 godina. Rim nije sagrađen za jedan dan, kako kažu. A ni njegovi problemi neće biti riješeni u jednom danu.