Ekonomija

Igre velikih: Da li je Erdogan pomogao širenju Air Serbije

Air Serbije avioni

Code-share Air Serbia i Turkisha je vrlo atipičan. Turkish jednostavno ne podnosi konkurenciju i on u saradnji sa Aerodromom Istanbul opako reže konkurenciju gdje god može i na koji god način. To čini dumpingom, dupliranjem linija, nerealnom frekvencijom letova, velikim avionima, marketingom, ne odobravanjem slotova, administrativnim problemima, nizom metoda demotivacije.

Upravo zato jako malo ozbiljnih igrača Evrope leti za Istanbul, a Turkish ovdje ima ogroman udio u saobraćaju. Iz istog razloga Turkish toliko jako i brzo raste, piše regionalni avioportal zamaaero.com.

Izbacivanje sa linija

Kada Turkish ulazi u code-share sa nekom kompanijom onda ju ucjenjuje i vrlo često izbaci sa linije, te ju sam operira, a onda zadrži code-share na lokalnom prijevozniku koji tada plaća Turkishu za operacije. Tako je Turkish sa linije za Istanbul otjerao i Croatiu i Adriu.

No, sa Air Serbiom situacija nije takva. Air Serbia i Turkish su bili opaki neprijatelji sve do jeseni 2019. Tada je bankrotirao AtlasGolobal sa kojim je Air Serbia imala code-share ukinuvši vlastite letove za Istanbul i inteligentno prebacivši deal na AtlasGlobal. Istim je Air Serbia ekspresno, samo par dana kasnije objavila da kreće u suradnju sa Turkishem. Jasno da je ta suradnje dogovorena bitno prije, te je Air Serbia i ovdje pokazala svoju agilnost vidjevši u kom smjeru ide AtlasGlobal.

Air Serbia je tada pokrenula tek par letova tjedno za Istanbul, koliko je mogla sukladno već rezerviranim kapacitetima, no vrlo brzo, već u zimskom redu letenja, značajno je povećala broj letova na svakodnevne.

Munjeviti razvoj

Deal sa Turkishem je u početku bio skroman, no isti se munjevito razvijao. Danas Turkish leti 21 sedmični let za Beograd iz Istanbula. Air Serbia će ovog ljeta imati isti broj frekvencija iz Beograda, što je više nego fascinantno, znamo li da je u zimi 2020. imala tek 7 sedmičmnih letova. Air Serbia ima i po 2 sedmična leta iz Niša i iz Morave za Istanbul. Dakle ukupno čak 25 sedmičnih letova. Uz to Turkishev LCC AnadoluJet ima 4 leta iz Ankare za Beograd, a isto toliko će od kraja marta imati i Air Serbia. Oba prijevoznika će od sredine aprila imati po dva sedmično leta za Izmir. To znači 27 sedmičnih letova Turkish Grupe i 31 sedmični let Air Serbie, ili ukupno čak 58 sedmičnih letova između Srbije i Turske. Ogromna brojka.

Air Serbia je danas broj 2 strani prijevoznik u Istanbulu (odmah nakon Aeroflota). To nije ni Lufthansa, ni Air France, ni British, ni Emirates, ni Qatar, nego je to Air Serbia.

Odlični odnosi predsjednika

Neki tvrde da je ovo politički deal koji je produkt odličnih odnosa srbijanskog predsjednika Aleksandra Vučića i turskog predsjednika Recepa Tayyipa Erdogana. Obojica evidentno veliku pažnju i politički rad daju za svoje nacionalne prijevoznike. No i da je tako, to nema nikakve veze. Vučić evidentno koristi svoj politički utjecaj da mnogo pomogne Air Serbiji.

Ipak začuđujuće je da Turkish objavljuje samo 12 letova Air Serbie u code-share iz Istanbula, te nema letova iz Morave i Niša za Istanbul u code-share. Jednako tako Air Serbia za sada još uvijek nema code-share ni na jedan jedini let Turkisha u ljetnom redu letenje, iako ljetni red letenja kreće za nekoliki dana. Jako čudno, iako nije prvi puta da se to dešava.

Tek treba vidjeti kako će Turkish reagirati na code-share Air Serbie i Qatara koji je uz Emirates glavni neprijatelj Turkisha. Qatar i Turkish pucaju na apsolutno isto tržište Bliskog i Dalekog Istoka, Indijskog subkontinenta, Afrike, a u budućnosti i Australije. Stoga Turkish ne može dobro gledati na novi deal Air Serbie i Qatara. Ostaje za vidjeti kako će se suradnja Turkisha i Air Serbie nastaviti u tom kontekstu, piše zamaaero.com.