MonetizeAd

Index piše da je istražio ‘jednu od najvećih prevara na Balkanu’: Kompanija iz BiH prodajom čajeva zgrnula milione

Iza svega stoji kompanija MonetizedAd, čiji su osnivači i vlasnici poduzetnici Ajdin Brković i Mersad Vejzović

Već nekoliko godina odvija se jedna od najvećih online prevara na Balkanu, koja se tiče prodaje čajeva i raznih preparata na internetu, piše hrvatski portal Index.

Iza svega stoji kompanija MonetizedAd

Radi se o proizvodima poput čajeva GoSlim, Parazol, HyperTea itd. koje prodaje bosanskohercegovačka kompanija Limited Charm. Iza ove kompanije stoji kompanija MonetizedAd, čiji su osnivači i vlasnici poduzetnici Ajdin Brković i Mersad Vejzović.

Kompanija je u 2022. uprihodila 50.2 miliona konvertibilnih maraka (25 miliona eura). U isto vrijeme ona se, kako smo dokazali, lažno oglašava, odnosno tvrdi da proizvodi koje prodaje liječe bolesti. Međutim, to je samo vrh sante leda, tu je i priča o krađi identiteta i gomili generiranih stranica za koje iz ove kompanije tvrde da nemaju veze s njima, a prodaju iste proizvode, nastavlja Index.hr.

Jedan čaj naručili, platili 39 eura

Proizvodi se prodaju u desetak zemalja, uključujući Hrvatsku, gdje također postoje call centri. Osim što se čajevi prodaju na stranici Limited Charma, gomila je drugih oglasa za čajeve i lijekove s lažnim recenzijama, ukradenim identitetima liječnika, native članaka, tekstova koji se nalaze na lažnim stranicama koje imitiraju poznate informativne medije, kao i oglasa u raznim Facebook grupama.

Što se tiče službenih stranica, tu su navodi o proizvodima puno umjereniji od stranica na kojima se ne vidi ko stoji iza njih. Tako na stranici Limited Charma nema recenzija slavnih osoba koje reklamiraju proizvod, dok na hrpi drugih stranica upravo to vidimo. Što se tiče stranice Limited Charm, tu se reklamira tridesetak proizvoda.

Neki od njih "pomažu" pri mršavljenju, neki postizanju erekcije ili u borbi protiv celulita, dok se neki tiču poprilično ozbiljnih problema. Tako piše da proizvod Cardio NRJ sprječava zgrušavanje krvi, Dermal ublažava simptome psorijaze, Nefro Aktiv sanira otežan rad bubrega, Prenutra podržava zdravlje trudnica, a Dia Tea potiče gušteraču na lučenje vlastitog inzulina, što, kako se navodi, čuva zdravlje osoba koje pate od simptoma dijabetesa.

Index je jedan takav čaj, onaj naziva GoSlim, koji bi trebao pomoći pri mršavljenju, i naručio. Nismo ga naručili preko službene stranice, nego preko jedne od stranica na kojima se ne spominje Limited Charm, upravo kako bismo dokazali koliko je proizvod lako naručiti s neke od hrpe stranica koje često ljudima iskaču, s kojima iz MonetizeAda odbijaju priznati povezanost, piše Index.

Cijena je bila 39 eura, i to na popustu. Redovna cijena je 78 eura.

Cijela procedura odvijala se isto kao na stranici Limited Charma. Trebalo je upisati ime i prezime, broj mobitela i pričekati da operater nazove. SMS porukom nam je javljeno da će operater uskoro nazvati.

Operater rekao da čaj proizvodi institut iz Zagreba, htio im uvaliti tri paketa

Uskoro nas je nazvao operater koji se predstavio imenom i prezimenom, dodajući da je "iz firme Limited Charm". Predbroj s kojega je nazvao jest onaj Grada Zagreba. Pitao nas je iz kojeg smo mjesta i koja je adresa.

Pitao nas je koliko kilograma imamo u planu smršavjeti. Rekao je da je u čaju GoSlim organsko bilje, da nema kontraindikacija i nuspojava "jer nema hemije u sebi". Kazao je da prvih 25 dana treba piti čaj dva puta na dan.

"To će vam pojačati metabolizam, isprazniti debelo crijevo i regulirati probavni trakt. Onda ćemo se čuti pa ćemo učiniti redukciju prehrane i čaj unositi tri ili četiri puta. Skinut ćete desetak kilograma, poduzet ćemo sve da se ne dogodi jo-joj efekt, a na kraju će vam se ojačati imunitet", objasnio je on.

Pitali su ga otkud je čaj, ko ga proizvodi…

"Proizvodi ga naš institut u Zagrebu. Ja sam ovdje u Zagrebu, na Jarunu", kazao je on.

Rekli su mu da može onda jedna kutija. On je kazao kako "nama obavezno trebaju tri kutije", dodajući da bi on trećom častio. Naposljetku je popustio na njihovo inzistiranje kako im treba samo jedno pakiranje.

Dva dana poslije čaj je i stigao na adresu. Kao pošiljatelj je navedena slovenska kompanija Monadon. Ista kompanija navodi se i kao uvoznik za Hrvatsku. Kao proizvođač se navodi bosanskohercegovačka kompanija s početka ovog teksta, MonetizeAd.

Monadon je slovenska podružnica MonetizeAda

Otkud Monadon, koji je zadužen za hrvatsko tržište, u ovoj priči? Radi se o slovenskoj podružnici MonetizeAda. Ta informacija nalazi se na Wikipediji o MonetizeAdu, dok isti podatak nisu pronašli na web-stranici kompanije ni na specijaliziranim poslovnim stranicama.

No objava MonetizeAda iz 2022. o zapošljavanju u njihovom pozivnom centru u Sloveniji sugerira im kako je jasno da se radi o podružnici.

Na hrvatskoj inačici stranice Limited Charm nalazi se adresa u Ljubljani, a i kontakt-broj je sa slovenskim predbrojem. Radi se o istoj adresi koja se navodi i na stranicama komapnije Monadon - Verovškova 60A. Na Google kartama nisu pronašli da se tu nalazi ova firma.

Kao direktor ove kompanije navodi se Jasmin Bojičić. Zanimljivo je da se podružnica ove kompanije nalazi i u Osijeku. Odgovorna osoba također je Bojičić, a podružnica je registrirana 10. oktobra prošle godine.

Certifikati koji ne znače ništa

Na stranici Limited Charma nalaze se i dva certifikata. Oba je izdao sarajevski Institut za certificiranje sistema. Jedan se tiče HACCP sistema, a drugi ISO 9001. Index je navedeni Institut pitao što ovi certifikati znače.

Iako oni izgledaju pompozno i upućuju na zaključak kako je kompanija ovladala posebnim vještinama u proizvodnji, treba reći da se tu ne radi o certifikatima koji dokazuju ljekovita svojstva preparata.

Iz Instituta su im potvrdili da su Limited Charmu izdali originalne certifikate.

"Certifikatom ISO 9001:2015 se potvrđuje da je klijentov sistem (sistem, ali ne i proizvod) upravljanja usklađen sa zahtjevima referentnog standarda, u ovom slučaju zahtjevima ISO 9001:2015.

HACCP u prijevodu jest analiza rizika i kontrola kritičnih tačaka. Njegova primjena podrazumijeva poštovanje standardnih operativnih procedura i uputstava kojima se smanjuju rizici po sigurnost hrane, smanjuju opasnosti kojima su izložene sirovine, opasnosti pri rukovanju, skladištenju, proizvodnji, distribuciji i konzumiranju krajnjeg proizvoda", objasnili su.

Proizvodi nisu na popisu registriranih lijekova

U ovom slučaju ključno je pitanje je li reklamiranje Limited Charma, odnosno MonetizeAda, legalno.

Naime, da bi se neki preparati smatrali lijekovima, moraju proći najmanje tri faze kliničkih ispitivanja koja moraju potvrditi da su sigurni i učinkoviti. Nakon toga agencije za lijekove, kao što su hrvatski HALMED ili bosanskohercegovački ALMBiH, moraju ih staviti na svoj popis i odobriti za plasiranje na tržište.

Index je HALMED-u i ALMBiH-u poslao upite jesu li proizvodi koje prodaje Limited Charm na popisu registriranih lijekova, a obje agencije odgovorile su da nisu.

Preparati kakve prodaje Limited Charm mogli bi se eventualno prodavati kao dodaci prehrani. Takvi proizvodi ne moraju prolaziti kroz klinička ispitivanja koja bi potvrdila njihovu učinkovitost za određene bolesti, no moraju biti sigurni za upotrebu, odnosno ne smiju biti štetni.

S druge strane, dodaci prehrani ne smiju se oglašavati kao lijekovi.

Iz Odjela za dodatke prehrani, biološki aktivne i psihoaktivne tvari Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo poručili su da je "bitno napomenuti kako dodaci prehrani spadaju pod Zakon o hrani" te da "isticanje tvrdnji o liječenju, navođenje simptoma i bolesti na njima nije dozvoljeno".

Sličan odgovor dobili su i od Ministarstva zdravstva:

"Sukladno članku 7. Uredbe (EU) br. 1169/2011 o informiranju potrošača o hrani, kao i članku 6. Pravilnika o dodacima prehrani ne smiju se pripisivati svojstva prevencije, terapije i liječenja bolesti ljudi ili upućivati na takva svojstva. Obzirom na navedeno, korištenje navoda kojima se upućuje na čišćenje organizma od parazita kao i antivirusno djelovanje nije dozvoljeno."

Limited Charm zavarava ljude

Odgovaraju li reklame Limited Charma tom propisu? Prema dr. sc. Liviji Puljak, koja je, među ostalim, osnovala hrvatski ogranak Cochranea, svjetski poznate kolaboracije koja sažima rezultate medicinskih istraživanja kako bi olakšala donošenje odluka temeljenih na dokazima o zdravstvenim intervencijama, ne odgovaraju.

"Kad su u pitanju hrana i dodaci prehrani, zdravstvene tvrdnje su tvrdnje kojima se izjavljuje, sugerira ili navodi na zaključak da kategorija hrane, određena hrana ili sastojak hrane utječe na zdravlje ljudi", kaže Puljak.

"Mrežna stranica Limited Charm ima proizvode za koje se tvrdi da ublažavaju simptome psorijaze, sprječavaju zgrušavanje krvi, štite srčano tkivo od oštećenja, ubrzavaju uklanjanje masnih naslaga, omogućuju napredak kod potencije za muškarce, opisuju se kao prvo rješenje za osobe koje imaju poteškoće s krvnim tlakom, omogućuju sprječavanje gljivičnih infekcija noktiju, imaju cilj utjecati na olakšavanje pritiska u očima, navodno pozitivno djeluju na (ne)plodnost itd. Sve su to zdravstvene tvrdnje kojima se poručuje da ti proizvodi mogu riješiti ili spriječiti neki zdravstveni problem", tumači Puljak.

Drugim riječima, može se reći da Limited Charm zavarava ljude.

MonetizeAd se smatra žrtvom u cijeloj priči

MonetizeAd smo upoznali s odgovorima HALMED-a i ALMBiH, odnosno pitali smo ih o pogrešnom reklamiranju.

"Mi kao kompanija ne iznosimo tvrdnje ili poistovjećivanje naših proizvoda sa lijekovima niti im pripisujemo ljekovita svojstva. U vrijeme u kojem Affiliate Marketing doživljava svoj najveći porast na online tržištu, nažalost, povećan je broj lažnih reklama (antireklama) koji utiče na kredibilitet naših kompanija, na način da sa raznoraznim lažnim doktorskim izjavama ili pripisivanjem ljekovitih svojstava našim proizvodima pokušava narušiti naš ugled.

Mi kao kompanija i sami se borimo protiv navedenog vida reklamiranja te poduzimamo mjere za eliminaciju takvih reklamnih aktivnosti. Stvarne činjenice o našim proizvodima možete pronaći na službenim stranicama našeg brenda", napisali su i pozvali nas da ih obavijestimo o ovim siteovima kako bi mogli djelovati s ciljem uklanjanja navedenih reklama.

Drugim riječima, iz MonetizeAda negiraju povezanost s cijelom mrežom koja za cilj ima prevaru ljudi, a zasniva se na krađi identiteta i lažnom oglašavanju s ciljem manipulacije ljudima. Kao što smo naveli, hrpa je takvih stranica na internetu, bilo onih preko Google siteova, imitacija portala, native članaka.

Za neke od tih stranica domenu je registrirao upravo MonetizeAd.

MonetizeAd Index je pitao i kako komentiraju njihovo saznanje da su registrirali domene na stranicama na kojima se prodaje proizvod upravo uz lažno reklamiranje.

Također su ih pitali kako je moguće da su naručili njihov proizvod sa stranice koja nije Limited Charm, ako već tvrde da samo iza te stranice stoje.

Pitali su ih i kako misle da ne pripisuju ljekovita svojstva ako i na stranicama Limited Charma jasno stoji da npr. preparat Cardio NRJ "sprječava zgrušavanje krvi i štiti srčano tkivo od oštećenja", Dia Drops pak "stabilizira sadržaj šećera u krvi" itd. Na ova pitanja nismo dobili odgovore.

Pitali su ih i kako komentiraju navode da se čaj proizvodi u institutu u Zagrebu. Tu su nam nejasno odgovorili da radnici imaju obavezu davanja točnih informacija o porijeklu proizvoda, pri čemu nije dozvoljeno prema trećim licima iznositi vlastita stajališta ili nagađanja o proizvodima, čime se ozbiljno ugrožava kredibilitet i poslovanje kompanije.

Napisali su i da se "proizvodi koji se prodaju pod brandom Limited Charm proizvode u Bosni i Hercegovini, europskim zemljama i zemljama Balkana".

Glumica Diklić za Index: Ukrali su mi identitet, policija ništa nije napravila

Jedna od žrtava krađe identiteta je bila i Jasna Diklić, poznata bosanskohercegovačka glumica. Ona je svoj slučaj prepričala u kolumni za Radiosarajevo.ba. Napisala je da je jednu noć bila na internetu i sasvim slučajno naišla na reklamnu stranicu poznatog portala uz naslov "Kako su ljekari, želeći zaraditi, gotovo doveli do smrti Jasne Diklić, iskoristivši bolest slavne voditeljice!"

U tom "intervjuu" ona je opisala svoju navodnu bolest, a cijeli zdravstveni problem tiče se ogromne količine parazita i larvi u njenom tijelu. Napisala je kako su opisi bili puni gadosti i da su nalikovali na horor i naučnu fantastiku.

Uglavnom, na koncu je imaginarnu Diklić spasio čaj Parazol, koji proizvodi Limited Charm. Napisala je kako ju je uspaničilo što čitatelji mogu shvatiti kao istinu sve što piše. Napisala je da je nazvala osobu za koju su joj rekli da možda ima veze s objavom teksta, a kasnije se "oglasila firma iz Sarajeva koja je partner ovom oglašivaču i obrisala stranicu".

Index ju je kontaktirao. Pitali su je šta se dogodilo poslije, odnosno je li nešto pravno poduzela.

"Ono što nema u kolumni je moj pokušaj da ovu vrstu kriminala, koji skoro pa nasumice bira javne ličnosti kao žrtve (ja sam glumica, a ne voditeljica, kako piše) prijavim FMUP-u i njihovom cyber odjelu. Oni me obavještavaju da to nije njihov posao i da će proslijediti prijavu tužiteljstvu. Naravno, to nikad nije učinjeno. Obratila sam se avokatu koji me upozorio da bi proces dugo trajao i da nije siguran da ću ga dobiti.

U traženju pravde saznala sam za nevladinu organizaciju Raskrinkavanje koja je uradila ono što naše pravne slużbe nisu htjele, a mogle su. Raskrinkavanju je uspjelo da se sramotnu stranicu makne s interneta, da u sarajevsku reklamnu firmu koja je to objavljivala uđe inspekcija i zabrani tu vrstu reklamiranja.

Međutim, i dalje se objavljuju sramotni "intervjui" s poznatim ličnostima, i dalje se reklamiraju lažni čajevi, i dalje se obmanjuje javnost i uzimaju velike pare. To je cijela hobotnica čiji su krakovi u mnogim zemljama kojima se očito ne može ili ne želi stati na kraj", kazala je Jasna Diklić Indexu.

Gomili ljudi ukraden identitet

Još jedna od žrtava krađe identiteta bio je istaknuti sarajevski liječnik Šekib Sokolović, koji je inače kardiolog. "Reklamirao" je čaj za srce, a na svom Facebooku je napisao kako to nije istina.

"Nikad ništa ne reklamiram, ali oni koji su to napravili su iskoristili priliku. Reagirao sam na svom profilu. Iskreno, ne znam koga da tužim, ko stoji iza toga. Koja firma? Mene ljudi znaju, meni to nije sad toliko strašno. Nakon demantija ljudi su znali da se ne bih upuštao u to. Ali nije ni prijatno", objasnio je on za Index.

Još neki primjeri ljudi kojima su ukradeni identiteti i koji su govorili o tome su pjevačica Hanka Paldum, srbijanska novinarka Maja Žeželj, voditeljica i urednica zabavnog programa Radio-televizije Srbije Olivera Kovačević, kao i HRT-ova urednica Sanja Kocijančić Petričević, koja je iskorištena za svrhu reklamiranja Parazola.

"Zgrožena sam sistemima prevare, znam da nisam ni prva ni jedina, nažalost ni posljednja, ali uvijek ističem kako je prevara vezana za ljudsko zdravlje najveća. Više od sebe, puno više, žao mi je naših osiromašenih ljudi koji naivno plaćaju velike iznose, a mogu, još gore, uništiti svoje zdravlje lažnim i ko zna kakvim lijekovima", istaknula je ona za Hinu.

Uzimali stock fotke i predstavljali ljude kao domaće stručnjake

Na jednoj od stranica infektolog dr. Emir Dizdarević također govori o Parazolu kao jedinstvenoj mješavini ljekovitog bilja koja se pokazala kao pouzdan lijek koji daje brze rezultate.

Uz jednostavnu provjeru, došli smo do zaključka kako je dr. Dizdarević tek "glumac", odnosno radi se o stock, agencijskoj fotografiji.

Na njega ćete naići ako utipkate "older doctors" ili "hispanic doctor". Na drugom mjestu Dizdarević je postao dr. Alen Musović, seksolog koji potiče na kupnju proizvoda Go potent.

Liječnici mijenjaju i imena sukladno tržištu kojem se obraćaju. Tako isti čovjek za tržište BiH hvali čaj Hypertea i zove se Edin Muranjković, a na stranici za, primjerice, srpsko tržište Muranjkovića su prekrstili u Miloša Popovića, ali i Radivoja Vuletića.

Ne uzimaju se samo stock fotografije. Na Google stranici almanutra4 Alma je ispričala za "Večernji" više o svojem mršavljenju. Samo što Alma nije Alma, nego Sian Gelman, koja na Instagramu ima više od 18 hiljada pratitelja.

Na jednoj stranici Index je pronašao iskaz osobe koja je predstavljena imenom Danijela Nikolić, koja je tobože otkrila metodu mršavljenja kojom se gubi 15 kg sedmično. Za hrvatsko tržište ne radi se o Danijeli Nikolić, već o Danijeli Perišić. Samo što je ta osoba ustvari Alisa Aleksejevna Bespalova, koja je 2010. godine održala govor na sastanku pravoslavnog diskusijskog kluba u ukrajinskoj Odesi.

Bivši zaposlenik: Prijetili su nam ako ne bismo prodali proizvoda za 100 eura

Index je stupio u kontakt s osobom (podaci poznati redakciji) koja je radila u slovenskom call centru ove kompanije.

"Puno sam radio u call centrima, kao team leader, konzultant i prodavač. Radio sam u više firmi, ali nigdje nisam imao loše iskustvo kao u MonetizeAdu. Firma je to koja oglašava suplemente.

Na početku je bilo dobro raditi, barem dok nisam znao o čemu se radi. Firma obeća sve i svašta, da nema forsiranja prodaje, da se dobije dobar ugovor i novac, provizija. Radio sam uglavnom kao agent/prodavač u pozivnom centru, gdje sam potvrđivao narudžbe klijenata", rekao je.

Dodaje da su ih u jednom trenutku gazde počeli forsirati da moraju prodavati više paketa.

"Na primjer, ako korisnik naruči za 39 eura, mi smo ga morali natjerati da kupi najmanje za 100 eura. Morali smo lagati da smo liječnici, govorili smo pod drugim imenom i garantirali da proizvod djeluje, npr. lagali da osoba 100 posto gubi 10 kg u mjesec dana.

"Neki su govorili da kapsule liječe rak"

Neki agenti su išli u krajnost i govorili da kapsule liječe rak, smanjuju dioptriju. Ako nismo prodali proizvoda za 100 eura, dobivali smo od gazdi prijetnje da nam neće ništa platiti, da smo govna, da ćemo dobiti otkaz", kazala je ova osoba.

"Svaki poziv su snimali ekipa iz Sarajeva i gazde u Sloveniji, kasnije su nas maltretirali zašto ne prodajemo više. To je tipični monitoring, što je, prema našem zakonu, šikaniranje na javnom mjestu. Nisu nas poslali ni na zdravstveni pregled, što je obavezno. Radili smo sve praznike, nedjelje, što nam nisu platili", govori.

Dodaje da su neki proizvodi vitamini iz drogerija.

"U jednom momentu meni je bilo dosta. Rekao sam na sastanku da ne možemo lagati i varati ljude, da sve ima neke granice. Svi proizvodi su uglavnom vitamini i minerali koje kupite u dm-u ili Mulleru za 4-5 eura. Neki su proizvedeni u Bosni i Hercegovini, neki u Estoniji, Poljskoj, Češkoj. U zadnje vrijeme imaju i e-commerce prodaju, gdje se prodaju proizvodi kupljeni preko Alibabe koji su isto fake.

Cilj kompanije su ranjive skupine društva, oni koji su stari i imaju problema s bolestima. Takvima je lakše prodavati maglu. Samo novac im je cilj, novac koji poslije glavni gazde međusobno dijele", dodaje.

MonetizeAd: Ovo je površna optužba

Kompaniju je Index pitao više o ovom slučaju.

"Vaša tvrdnja uključuje 'jednog našeg bivšeg zaposlenika' te je jako teško komentirati tako površnu, a jako ozbiljnu optužbu na naš račun. Naša firma cijeni integritet i dobrobit zaposlenika te i ukoliko se takav slučaj desio vjerujemo da je bio izolirani incident. Imamo preko 1000 zaposlenih koji svjedoče o pozitivnim iskustvima i koji nisu 'jedni zaposlenici' te bi vrlo rado govorili o svojim iskustvima.

Tvrdnje o prijetnjama i neprimjerenom ponašanju u call centru nisu u skladu s našim vrijednostima. Uposlenicima je omogućeno i anonimno prijavljivanje takvih situacija ukoliko se dogode putem kako bismo osigurali da se poštuju pravila i dobrobit naših zaposlenika", objasnili su.

Hrpa grupa na Fejsu, sve imaju isti način oglašavanja

Gomila je i Facebook grupa, sve one pritom funkcioniraju po istom principu. Radi se o grupama koje imaju dosta članova, a obično dijele sadržaje koji promoviraju nekakav humanizam, citate o lošoj sudbini, velikoj duši, siromaštvu i bogatstvu…

Grupa Nasmijano društvo broji tako 24.6 hiljada članova, grupa Kada voliš vjeruješ u čuda 14.3 hiljada članova, Voli i budi voljen 13.4 hiljada članova, Moja sreća si ti ​14.5 hiljada članova…

Većina ovih grupa objavila je, primjerice, citat o bogatstvu i siromaštvu, a nešto prije toga podijeljena je i objava o čaju Hypertea, koji za cilj ima borbu protiv visokog tlaka.

Nekoliko dana prije toga, uz objave slatkih mačaka ili buketa cvijeća, imamo i objavu koja se tiče čaja za kontrolu dijabetesa. Ako znamo da je puno ovih grupa (ovdje smo nabrojali samo neke od njih), koje djeluju duži niz godina, kao što znamo i da imaju respektabilan broj članova, jasno je na koje se sve načine utječe na ljude.

Na jednoj od stranica Index je našao i certifikate jako niske rezolucije, za koje se jasno vidi da su fotošopirani. Npr. jedan certifikat navodi se za BiH, na drugom mjestu taj isti stoji uz Sjedinjene Američke Države, onaj na kojem se navodi Austrija napisan je ćirilicom, što su obradili novinari FakeNews Tragača i Raskrinkavanja… Na svakom od njih jasno se vidi da je naziv proizvoda naknadno dodan itd.

Novinari Raskrinkavanja: Tužili su nas, tražili čak 1.3 miliona maraka

Rad kolega s FakeNews Tragača i Raskrinkavanja pomagao je Indexu u razvoju ove teme te informiranju o slučaju. Kratko su popričali s kolegama iz Raskrinkavanja Amarom Karađuzom i Emirom Zulejhićem. Napominju da je kolega s FakeNews Tragača Petar Klaić.

Pitali su ih jesu li iz MonetizeAda nešto pravno poduzeli nakon objave njihovih članaka.

"Nakon objave naših tekstova 'Izmišljeni intervjui, recenzije, preporuke i fotošopirani certifikati: Kako se prodaju magični preparati nepoznatog porijekla' i 'Kompleksna mreža firmi na Balkanu: Ko stoji iza manipulativne prodaje različitih preparata?' kompanija MonetizeAd je Općinskom sudu u Sarajevu protiv nas podnijela tužbu za klevetu.

Tužbom je potraživan neuobičajeno velik iznos naknade za materijalnu štetu (1.300.000 BAM) koju je naš 'klevetnički' tekst navodno prouzrokovao, zbog čega se ona može smatrati i SLAPP tužbom. Sud je tužbu odbacio, a trenutno je u toku žalbeni postupak", riječi su Karađuza i Zulejhića.

Index je zanimalo i kakav je bio bio društveni učinak objavljenih tekstova. Objasnili su da su tekstovi imali dobar odjek u javnosti, među najčitanijim su tekstovima na portalu.

"To nam pokazuje da dio publike koja svakodnevno nailazi na sumnjive promotivne sadržaje preparata kompanije MonetizeAd na internetu odluči dodatno istražiti proizvode koji se promoviraju i kompaniju koja ih proizvodi, prilikom čega nailaze na naše tekstove.

Bez reakcija nadležnih institucija

Nažalost, svi koji naiđu na takve reklame ne odluče vršiti dodatne provjere, pa su nam se nakon objave tekstova tako javile i brojne osobe koje su primijetile da su njihovi najbliži povjerovali lažnim reklamama i naručili proizvode kompanije MonetizeAd", kažu.

Reakcije nadležnih institucija nakon njihovih tekstova, dodaju, nisu uslijedile.

"Pored obmanutih građana i građanki, javljali su nam se i doktori/ce, profesori/ce i drugi eksperti/ce te ličnosti iz javnog života koji su primijetili da je njihov identitet zloupotrebljen na internetu za prodaju tih ili drugih sličnih proizvoda. Napominjemo da postoji više kompanija koje se koriste manje ili više istom strategijom promocije i prodaje različitih proizvoda i teško je - nekada i potpuno nemoguće - utvrditi točno o kojoj kompaniji je riječ u svakom pojedinom slučaju.

U nekoliko slučajeva su nas kontaktirali i drugi mediji koji su izvještavali o lažnim oglasima i zloupotrebi identiteta javnih ličnosti, ali odjek koji su naši tekstovi imali u drugim medijima je skoro pa zanemariv. Ono što također nije uslijedilo nakon naših tekstova jesu reakcije nadležnih institucija", kazali su oni.

Kompaniju češljaju policija i Tužilaštvo

Index je pitao Federalno Ministarstvo unutrašnjih poslova BiH je li ova kompanija ikad bila dio njihove istrage.

"Federalna uprava policije je podnijela Izvještaj o počinjenom krivičnom djelu Kantonalnom tužilaštvu Kantona Sarajevo, protiv ovlaštenih lica privrednog subjekta 'Monetize Ad' d.o.o. Sarajevo i njegove podružnice 'Limited Charm' d.o.o. Istočno Sarajevo.

Upućujemo Vas da se za sve dodatne informacije obratite nadležnom Kantonalnom tužilaštvu Kantona Sarajevo", odgovorili su Indexu iz Ministarstva.

Pitali su ih na što se odnosi izvještaj o krivičnom djelu, ali na to pitanje im nisu odgovorili. Obratili su se i Kantonalnom tužilaštvu Kantona Sarajevo.

"U nevedenom predmetu Tužilaštva KS vrše se provjere navoda iz prijave. S obzirom na fazu u kojoj se predmet nalazi, tužilaštvo ne može davati više informacija", odgovorili su.