Revizori traže uštede

Institucije BiH posjeduju čak 4.100 vozila: U 2022. godini „skršena“ 23 miliona na nabavku i održavanje automobila

Ono o čemu se do sada pričalo, a to je da se službena vozila kupuju i koriste nekontrolirano i gotovo bez ikakvih kriterija i uz puno troškova ili bolje rečeno rasipništva i bahaćenja, sada je i zvanično potvrđeno
kompletan sastav Vijeća ministara BiH, Vijeće ministara BiH, institucije BiH

Vozni park 72 državne institucije u BiH broji čak oko 4.100 vozila! Podaci su ovo Ureda za reviziju institucija BiH koji je proveo reviziju na temu „Upravljanje voznim parkom u institucijama BiH“ koja sadrži nevjerovatne podatke. Počev od onih da i broj od 4.100 vozila u državnim institucijama možda nije i konačan, jer ne postoji jedinstvena baza podataka o tačnom broju vozila s kojima raspolažu, pa do toga da su troškovi nabavke, upotrebe i održavanja vozila za institucije za 2022. godinu su iznosili oko 23 miliona KM.

Faksimil tabelarnog prikaza voznog parka institucija BiH : Enormni troškovi i broj vozila koji raste iz godine u godinu #tabela troskovi vozila skoro 23 miliona km#

„Vijeće ministara i Ministarstvo finansija i trezora BiH ne raspolažu podacima o ukupnom broju i vrstama vozila za institucije BiH niti postoji jednostavan način dobijanja tih podataka“, konstatirali su revizori.

Cilj revizije je bio da se ispita da li institucije BiH voznim parkom upravljaju na efikasan i ekonomičan način, a rezultati su negativni i pokazuju da postoje slabosti u sistemskom rješenju uređenja voznog parka, kao i slabosti pojedinačnih institucija u upravljanju vlastitim voznim parkom.

Nema dokaza da je bilo ušteda s kojima su se hvalili

Ono o čemu se do sada pričalo, a to je da se službena vozila kupuju i koriste nekontrolirano i gotovo bez ikakvih kriterija i uz puno troškova ili bolje rečeno rasipništva i bahaćenja, sada je i zvanično potvrđeno.

„Korištenje vozila kontinuirano tokom 24 sata nije riješeno na jedinstven način. Ne postoje jasni kriteriji za dodjelu prava na korištenje istih. Rukovodiocima institucija je dato pravo da sami urede korištenje vozila 24 sata posebnim aktom. Uslijed toga utvrđene su različite prakse koje generišu različita prava korisnika i različite troškove“, istakli su revizori.

Ako ste nekada pročitala kako se vlasti hvale da su ostvarile uštede na korištenju vozila, revizori su utvrdili da institucije za to nemaju nikakve dokaze.

„Od 2015. godine redovno se, u izvještajima o izvršenju budžeta institucija BiH, navodi da su ostvarene uštede, međutim, nisu nam prezentovani dokazi provedenih analiza za ove navode. Planirane i započete aktivnosti MFT-a na analizama koje se tiču voznog parka institucija BiH nisu završene. Naime, u Izvještaju o izvršenju budžeta za 2021. godinu je navedeno da je u toku izrada analize troškova za službena specijalizovana vozila, kao i analiza usvojenih pravilnika u pogledu broja vozila, nabavnih vrijednosti istih, te analiza utroška goriva za ovu vrstu vozila“, konstatirali su revizori.

Premda su se vlastodršci hvalili da su novim pravilnikom o korištenju vozila iz prošle godine bolje uredili korištenje službenih vozila, nalazi revizora pokazuju da to nije tačno.

Sad je vlast čak ukinula obavezu evidentiranja dnevnog korištenja vozila ukoliko ga koristi samo jedna osoba.

„Pravilnikom iz 2023. su povećana prava na korištenje vozila više klase. Naime, uvedeno je pravo korištenja službenih vozila niže srednje i niže klase šefovima kabineta rukovodilaca institucije, dok im se po Pravilniku iz 2014. moglo dodijeliti vozilo samo niže klase. Također, Pravilnikom iz 2023. je ukinuta i obaveza evidentiranja dnevnog korištenja vozila ukoliko vozilom upravlja samo jedna osoba i ne prelazi više od 80 kilometara na dnevnoj osnovi, odnosno da se evidencije vode na mjesečnom nivou, čime je transparentnost korištenja vozila svedena na minimum, a time je i kontrola namjenske upotrebe vozila skoro u potpunosti onemogućena. Ova promjena predstavlja jedan od najvećih nedostataka novog Pravilnika iz 2023. godine“, naveli su revizori.

Nisu obilježili službena vozila

Revizori su skrenuli pažnju i na to da je Vijeće ministara u februaru 2020. godine na osnovu poslaničke inicijative zadužilo Ministarstvo prometa i komunikacija da se propiše jasno označavanje službenih vozila, naljepnicom ili na drugi odgovarajući način, kako bi učesnicima u saobraćaju, kao i građanima, bilo jasno vidljivo da se radi o službenom vozilu i kojoj instituciji pripada, a sve u svrhu sprečavanja zloupotrebe korištenja.

„Utvrđeno je da nadležne institucije nisu predložile način obilježavanja službenih vozila, a što je bila osnovna ideja poslaničke inicijative, nego su predložile objavu registra. Ni Vijeće ministara, kao donosilac propisa, ni MFT, kao predlagač i nadležna institucija za realizaciju, ne raspolažu podacima da li su sve institucije donijele i uskladile svoje interne propise kako s Pravilnikom iz 2014. tako i s Pravilnikom iz 2023. godine“, utvrdili su revizori.

Utvrđeno je da MFT kod planiranja budžeta za nove nabavke vozila provjerava propisani broj vozila i stvarni broj vozila, ali ne traži od institucija analize iskorištenosti i ekonomičnosti postojećeg voznog parka.

„Međutim, utvrđeno je da postoje slabosti u tom procesu jer MFT posmatra ukupan broj propisanih vozila i ne provjerava stvarno stanje po klasama ili vrstama vozila. Utvrđeno je i odobravanje nabavke novih vozila institucijama iako su raspolagale većim brojem od propisanog. Odsustvo praćenja primjene propisa i stanja voznog parka za posljedicu ima postojanje institucija koje raspolažu većim brojem vozila ili višim klasama vozila od onih propisanih Pravilnikom 2014. i internim pravilnicima“, naveli su revizori.

Za potrebe revizije korišteni su podaci za institucije BiH izuzev podataka Obavještajno-sigurnosne agencije BiH jer njihovi podaci o službenim i specijalizovanim vozilima imaju tretman tajnih podataka.