Postoji popularna izreka na italijanskom koja se prevodi kao „Učiniću to kada most za Messinu bude gotov“.
San o mostu koji povezuje kopno sa Sicilijom preko Mesinskog tjesnaca seže u rimsko doba, kada je konzul Metel spojio burad i drvo kako bi premjestio 100 ratnih slonova iz Kartage u Rim 252. godine prije nove ere, prema spisima Plinija Starijeg.
Od tada su razni planovi, uključujući i kratkotrajnu ideju za tunel, dolazili i nestajali – kao voda ispod mosta.
Kada bi se izgradio, most preko Mesinskog tjesnaca protezao bi se 3,2 kilometra i bio bi najduži viseći most na svijetu, ali mafija ima nešto protiv, piše CNN.
Sada bi veliki inženjerski projekat mogao biti stvarno realizovan, zahvaljujući dekretu koji je prošlog mjeseca usvojila vlada Giorgia Meloni nakon što je ministar prometa Matteo Salvini oživio plan koji je posljednji put gurnut naprijed kada je Silvio Berlusconi bio premijer.
2006. godine, ponuda za izgradnju mosta dodijeljena je konzorcijumu predvođenom italijanskom firmom Salini Impregilo, koja se sada zove WeBuild. Kada je te godine pala Berlusconijeva vlada, planovi za izgradnju mosta propali su s njegovom vladom nakon što je sljedeći premijer, Romano Prodi, to smatrao bacanjem novca i rizikom za okoliš.
Most je sad prioritet
Od tada, razne vlade su pokušavale da ga ožive, a sadašnja vladajuća koalicija pod Melonijem, Salvinijem i Berlusconijem stavila ga je na listu svojih predizbornih obećanja. Kada je Salvini postao ministar transporta, to je učinio svojim prioritetom.
WeBuild, koji još uvijek ima dodijeljenu ponudu na papiru, tužio je vladu zbog kršenja ugovora nakon što je projekat pauziran, ali ostaje najvjerovatnija kompanija kojoj će se vratiti posao uprkos „izražavanju interesa iz cijelog svijeta, uključujući Kinu“, rekao je Salvini Udruženju stranih novinara u Rimu u martu kada je predstavio plan.
“Oni koji su pobijedili na tenderu 2006. su oni koji će najvjerovatnije nastaviti sa konačnom verzijom projekta”, rekao je on, ne navodeći direktno WeBuild.
Direktor inženjeringa WeBuild-a, Michele Longo, pozvan je u Parlament da govori o obnovljenom planu 18. aprila.
“Most preko Mesinskog tjesnaca je projekat koji može odmah probiti. Čim se ugovor ponovo uspostavi i ažurira, projekat može da počne”, rekao je Longo parlamentu. “Očekuje se da će izvođenje projekta trajati osam mjeseci, dok će vrijeme potrebno za izgradnju mosta biti nešto više od šest godina.”
Cijena projekta je 4,5 milijardi eura (4,96 milijardi dolara) samo za most i 6,75 milijardi eura (7,4 milijarde dolara) za infrastrukturu koja će ga podržavati s obje strane, što uključuje nadogradnju putnih i željezničkih veza, izgradnju terminala i pripremne radove na kopnu i morskom dnu kako bi se „smanjili hidrogeološki rizici“ tokom izgradnje, prema planu predstavljenom ministarstvu saobraćaja.
Od 1965. godine, 1,2 milijarde eura javnih sredstava već je potrošeno na studije izvodljivosti, prema italijanskom ministarstvu finansija. Salvini voli da kaže da će koštati više „ne izgraditi most nego izgraditi ga“.
Planovi mogu izgledati kao napredni, ali izazovi su složeni.
Most ok, ali šta misli mafija?
Južna Italija je sklona korupciji s dva velika sindikata organiziranog kriminala – kalabrijskom ‘Ndrangetom i sicilijanskom Cosa Nostra – koja se ističe u infiltriranju u građevinske projekte.
Nedavno hapšenje šefa Cosa Nostre Mattea Messine Denara nakon 30 godina provedenih na siciliji predstavljalo je pobjedu.
Denaro je bio protiv izgradnje mosta, kao i neki drugi mafijaški bosovi, prema svjedočenju doušnika koji su doprinijeli Denarovom hapšenju, dijelom zato što se sindikati organiziranog kriminala hrane siromaštvom i nerazvijenošću.
Uprkos tome, strahovi ostaju. Anti-mafija iz studije istraživačkog centra Nomos Centra objavljena prije 20 godina i koja se sada ažurira upozorava da bi dijelovi projekta, poput transporta i snabdijevanja, mogli pasti pod kriminalnu kontrolu, kao i da postoji mogućnost da lokalne mafije traže novac za zaštitu.
Salvini je umanjio zabrinutost. „Ne plašim se kriminalne infiltracije“, rekao je nedavno u parlamentu, „moći ćemo da garantujemo da tamo rade najbolje italijanske, evropske i globalne kompanije. Postojaće nadzorna tijela na kojima radimo za svaki euro uložen u most.”
Postoje i geofizički problemi s kojima se može još teže boriti.
Mesinski tjesnac nalazi se duž linije rasjeda gdje je potres jačine 7,1 1908. godine ubio više od 100.000 ljudi i izazvao cunamije koji je opustošio obalna područja i na kalabrijskoj i na sicilijanskoj strani vode. To je i dalje najsmrtonosniji zabilježeni seizmički događaj u Evropi do sada.
Vode su takođe uzburkane. Struje su toliko jake da često čupaju alge s morskog dna, a mijenjaju se svakih šest sati, navodi NASA, koja napominje da su jaki valovi vidljivi iz svemira.
Prema originalnom WeBuild-ovom planu, koji je jedini trenutno u razmatranju budući da ponude nisu bile, a možda i neće biti otvorene, paluba mosta bi bila izgrađena da izdrži vjetar do 300 kilometara na sat – i mogla bi ostati otvorena za saobraćaj sa vjetrovi do 150 kilometara na sat.
U svakom smjeru imale bi tri trake za vozila – dvije za saobraćaj i jednu za hitne slučajeve, sa željezničkim prugama u sredini. Prema sadašnjem planu, svaki sat bi moglo proći 6.000 automobila i kamiona, a svakog dana 200 vozova.
Most bi bio oko 74 metra nadmorske visine i omogućio navigacijski kanal od 600 metara, omogućavajući prolaz teretnim plovilima, pa čak i najvišim brodovima za krstarenje. Takođe bi bio dizajniran da izdrži potres jačine 7,5 stepeni Rihterove skale, nešto jači od razornog iz 1908. godine.
Sama faza izgradnje doprinijela bi 2,9 milijardi eura nacionalnom BDP-u i zaposlila 100.000 ljudi i 300 dobavljača, rekao je Longo parlamentu, dodajući da bi "većina ovih ljudi dolazila iz regiona Sicilije i Kalabrije gdje su stope nezaposlenosti visoke".
Što se tiče geografskih izazova, Longo je rekao za CNN da je to „jedan od najdinamičnijih vodenih tjesnaca bilo gdje između dubina i struja, ali je i jedno od područja koja se najviše proučavaju. Postoje milioni stranica studija posvećenih ovoj oblasti. Pročitali smo ih sve.” O opasnostima umiješanosti organizovanog kriminala rekao je „ništa nije nemoguće, ali ovo je mali rizik“.
Ekolozi su dugo tvrdili da bi most bio razoran po teren i divlje životinje.
"U Mesinskom tjesnacu, veoma važnom tranzitnom mjestu za ptice i morske sisare, koncentrisana je jedna od najvećih koncentracija biodiverziteta na svijetu", kaže glasnogovornik grupe Legambiente, dodajući da most - kako za vrijeme tako i nakon izgradnja – poremetila bi migracione rute između Afrike i Evrope.
Javno mnijenje pomiješano
Svjetski fond za divlje životinje također je vodio kampanju protiv oživljavanja projekta. "Cijelo područje Mesinskog moreuza je zaštićeno područje prema Direktivi o staništima EU", rekao je direktor za institucionalne odnose WWF-a Stefano Lenzi u izjavi. Još 2006. godine, prije nego što je plan odložen, grupa je pripremala tužbu kako bi je pokušala zaustaviti zbog kršenja zaštićenih područja Evropske unije.
Ekološke grupe tvrde da je polusatni trajekt ruta koja najmanje ometa.
Uticaj nakon mosta na ekonomiju bio bi neosporno velik, insistira Salvini, rekavši da bi teretni brodovi iz Azije mogli pristajati na Siciliji i da bi se ta roba mogla transportovati brzim vozovima u Evropu, kada se na Siciliji izgrade šine za velike brzine - iako trenutno ne postoje.
Javno mnijenje s obje strane tjesnaca i dalje je pomiješano, s onima koji su u poziciji da napreduju kroz povećanu trgovinu i lakši turizam općenito u prilog tome i onima kojima ne smeta da se Sicilija drži izoliranom uglavnom protiv toga.
Most nikada nije bio tako blizu izgradnje kao sada, nakon što je Meloni potpisala dekret kojim se otvara put za postavljanje konkretnih planova. Uredba će postati zakon u junu, a Salvini je rekao da se nada do jula 2024.
Mesinski tjesnac se dugo izjednačavao s nemirnim vodama. Homer je tamo s razlogom stvorio jazbinu morskih čudovišta za Scilu i Haribdu. I dok bi jedina čudovišta mogla biti ekološka i kriminalna, nema sumnje da, bez obzira kada se to dogodi, san nekih o izgradnji mosta do Mesine neće biti ugašen dok se ne završi.