Najveća prepreka s kojom će se suočiti izraelska vojska u srazu s Hamasom, svakako su Hamasovi podzemni tuneli ispod Gaze. Oni su, navodno, toliko ekstenzivni da ih se naziva "Gazanskim metroom", a zapadni stručnjaci ovih dana, objašnjavajući kako to izgleda na terenu, opisuju Gazu kao područje s "dva sloja". Jedan je onaj nadzemni, gdje žive civili, a drugi je podzemni, Hamasov svijet.
Vrlo je teško procijeniti veličinu mreže, stoji u analizi podzemnih hodnika BBC-ja, koji podsjeća da je nakon sukoba 2021. IDF rekao kako je uništio više od 100 kilometara tunela, a Hamas je u međuvremenu izjavio da su tuneli dugi 500 kilometara te kako ih je samo pet posto pogođeno.
Izgradnja je počela prije izraelskog povlačenja iz Gaze 2005. godine. Kada je Hamas preuzeo vlast, dvije godine kasnije, kopanje se intenziviralo, a Izrael i Egipat zbog sigurnosnih razloga, počeli su ograničavati kretanje robe i ljudi.
Tuneli služili za šverc
Vjeruje se da je na vrhuncu krijumčarenja bilo 2500 tunela ispod egipatske granice. Kada je 2010. Izrael počeo dopuštati uvoz više robe preko svojih prijelaza, tuneli su izgubili ponešto na značaju. Egipat je kasnije zaustavio krijumčarenje potapanjem ili uništavanjem tunela.
Osim za legalnu i ilegalnu robu, Hamas i druge palestinske frakcije kopale su tunele i za napade na izraelske snage. Jedan od njih korišten je 2006., kada su militanti upali u Izrael, ubili dva izraelska vojnika, a trećeg, Gilada Shalita, zarobili, podsjeća BBC. Držali su ga zatočenog pet godina, a onda razmijenili za stotinu svojih boraca u izraelskim zatvorima. Jedan tunel otkriven je 2013., nakon što su stanovnici obližnjeg kibuca čuli "čudne zvukove", a Izraelce je iznenadio svojim dimenzijama. Bio je 1,6 kilometara dugačak, a širok čak 18 metara. Sljedeće godine Izrael je postavio zadatak "iskorjenjivanje tunela", i to naveo kao razlog za veliku ofanzivu - kopneni i zračni napad - na Gazu. IDF je tada rekao da su njihove snage uništile više od 30 tunela tijekom rata. No skupina militanata također je uspjela upotrijebiti jedan za napad, u kojem su ubijena četiri izraelska vojnika.
"Prekogranični tuneli uglavnom su jednostavni, što znači da nemaju gotovo nikakvo utvrđenje, kaže dr. Daphné Richemond-Barak, stručnjakinja za podzemno ratovanje, sa Sveučilišta Reichman u Izraelu, za BBC. "Kopaju se za jednokratnu svrhu - invaziju na izraelski teritorij. Tuneli unutar Gaze drugačiji su, jer ih Hamas redovito koristi. Vjerojatno su udobniji za duži boravak. Definitivno su opremljeni za dulji boravak. Vođe se skrivaju tamo, imaju zapovjedno-kontrolne centre, koriste ih za transport i komunikacijske linije. Opremljeni su strujom, rasvjetom i željezničkim tračnicama. Možete se više kretati i stajati", kaže.
Prema njezinim riječima, Hamas je posljednjih godina usavršio umjetnost izgradnje tunela i ratovanja, promatrajući i učeći iz taktika sirijskih pobunjeničkih boraca u Alepu i džihadističkih militanata iz Islamske države (IS) u Mosulu, piše Jutarnji.
Tuneli na dubini od 30 metara
Vjeruje se, piše BBC, da su tuneli unutar Gaze iskopani na dubini od 30 metara i imaju ulaze smještene na donjim spratovima kuća, džamija, škola i drugih javnih zgrada.
Izgradnja mreže, optužio je IDF, koštala je Hamas milijune dolara koje je Gaza dobila za humanitarnu pomoć stanovništvu. Deseci tisuća tona cementa, namijenjenog obnovi domova, navodno je preusmjereno u tunele.
Nakon što je Hamas počeo napad na Izrael u subotu, pojavili su se izvještaji da je jedan tunel otkriven u blizini kibuca Kfar Aza, gdje su deseci civila masakrirani. Ako je to tačno, to znači da je tunel izgrađen ispod podzemne betonske barijere sa sofisticiranim senzorima za detekciju podzemnog kretanja, u što su utrpane milijarde, a koju je Izrael završio krajem 2021. godine.
Take a look into the "Gaza Metro" the tunnel system under Gaza to smuggle goods and store munitions. This is a very interesting view into Hamas's tunnel system.#IsraelFightsBack #IsraelPalestineWar #Israel_under_attack
— TheRealBiffBifford 🇺🇸 (@TBifford) October 12, 2023
🔉 pic.twitter.com/eYwY53VlbR
Richemond-Barak kaže da bi to bio veliki šok za izraelske sigurnosne planere, ali, podsjeća, nijedan sustav za otkrivanje nije u potpunosti siguran, pa je i to moguće.
Čak i ako nisu iskorišteni za ubacivanje u Izrael, tuneli će predstavljati značajnu prepreku za izraelske snage u njihovim daljnjim planovima obračuna s Hamasom.
Naime, oni poništavaju prednosti koje IDF ima u smislu tehnologije i obavještajnih kapaciteta. "Oni predstavljaju smrtonosnu prijetnju izraelskim vojnicima", pojašnjava Richemond-Barak.
"Kao prvo, Hamas je imao dovoljno vremena za miniranje cijele mreže. Mogli bi samo pustiti vojnike da uđu u mrežu tunela, i onda mrežu dignuti u zrak", kaže.
Međutim, izraelske snage imaju na raspolaganju neke načine za ublažavanje rizika. "Mogu poslati dronove i bespilotna vozila u tunele, kako bi ih mapirali i identificirali zamke prije nego što ih vojnici očiste. Ratni zrakoplovi također mogu ispuštati bombe za razbijanje bunkera, koje prodiru duboko u zemlju prije nego što eksplodiraju. Međutim, oni bi predstavljali rizik od kolateralne štete zbog gustog urbanog terena, zaključuje Colin Clarke, direktor istraživanja u konzultantskoj tvrtki specijaliziranoj za sigurnost Soufan Group.