Šta bi moglo biti bolje od jedne široke mreže brzih vozova? Tri ili četiri konkurentske, koje su spremne da ne samo da poboljšaju mogućnosti putnika već i smanje cijene.
U petak je lansirana Iryo - najnovija kompanija koja je ušla na špansko tržište brzih vozova, koje je već prilično krcato.
Državnom prijevozniku Renfe pridružio se 2021. godine Ouigo u francuskom vlasništvu i kao odgovor odmah pokrenuo vlastitu jeftinu, Avlo.
Tri konkurenta brzih vozova
Sa Iryovim dolaskom, to čini tri zvanična konkurenta, ali četiri konkurentska brenda. To Španiju čini prvom zemljom u Evropi koja ima toliko opcija za vozove velike brzine.
Iryo je u vlasništvu nekih velikih igrača: italijanskog državnog željezničkog operatera Trenitalia, španske infrastrukturne kompanije Globalvia i Air Nostrum, španske aviokompanije, piše CNN.
Trenitalia je dovela vozove u Španiju: ne manje od 20 vozova Frecciarossa ili "crvenih strijela" - vodećeg voza u Italiji, koji može da vozi brzinom do 360 km/h na sat. Italijanski projekat brze željeznice je toliko uspješan da je igrao ulogu u ubijanju nacionalne aviokompanije.
Iryo je u petak počeo sa operacijama između Madrida, Barselone i Zaragoze. Nastaviće se 16. decembra sa Madridom, Kuenkom i Valensijom. U 2023. čeka se više ruta: veze za Sevilju, Malagu, Kordobu i Antekeru 31. marta, te Alicante i Albasete 2. juna.
Kompanija je potpisala ugovore o ponudi kombinovanih karata i putnih iskustava sa Cercaniasom (regionalni sistemi metroa) i Air Europa. On će obavljati 30% španskih usluga velikih brzina, a cilj mu je da preveze osam miliona putnika godišnje.
Naknađujući se kao da su usredsređeni na "prilagođavanje i fleksibilnost", vozovi imaju četiri klase putovanja - intrigantno nazvane Inicial, Singular, Singular Only You i Infinita. Tri od njih su prilagođena poslovnim putnicima. Ali će sva sjedala imati USB i standardne utičnice za struju, individualne naslone za ruke i besplatan 5G Wi-Fi.
Jelovnik u vozu Haezea (što na baskijskom znači "vjetar"), bit će pun sezonskih sastojaka i "zdravih opcija". Sve se priprema na licu mjesta, kažu iz kompanije.
Ekološka i društvena održivost
Luigi Corradi iz Trenitalie nazvao je lansiranje odgovorom na "ciljeve ekološke i društvene održivosti koje je postavila Evropska unija kako bi poboljšala putovanja u svakoj zemlji".
Dok je Nick Brooks, generalni sekretar ALLRAIL-a (Saveza novih učesnika putničke željeznice u Evropi, koja predstavlja nezavisne putničke željezničke kompanije), rekao prije lansiranja: „Sjajno je vidjeti kako su komercijalno vođene usluge otvorenog pristupa – kao što je iryo – - čine željezničku prugu na daljinu privlačnijom i odvlače putnike od manje održivih vidova transporta, naime avio-kompanija i automobila."
Grupacija je u izjavi pozvala na "natjecanje između različitih operatera na svim brzim željezničkim rutama u Evropi", nazvavši kompanije poput Iryoa "budućnošću putničke željeznice".
Što se tiče cijena, gledajući dostupnost u decembru, karte 2 sata i 45 minuta putovanja od Barcelone do Madrida počinju od samo 18 eura. Većina putovanja košta oko 50 eura. Za vožnju između dva grada trebalo bi više od šest sati.