Ruska nafta preko Turske masovno stiže u EU, objavio je Politico.
Nafta se prelijeva u luci Toros Ceyhan na jugu Turske, samo 60 kilometara od sirijske granice, i odande kreće na trodnevno putovanje prema rafineriji Hellas na jugu Grčke.
Najmanje tri milijarde eura tako je Putinova Rusija zaradila na izvozu nafte samo iz tri luke u 12 mjeseci nakon što je EU zabranila ruska goriva u februaru 2023., otkriva tim istraživačkih novinara Politica te Centra za istraživanje energije i čistog zraka (CREA) i Centra za proučavanje demokracije (CSD). Članice EU upravo raspravljaju o četrnaestom paketu sankcija Rusiji.
Sve je legalno: prema odluci EU o sankcijama Rusiji zbog invazije na Ukrajinu, dozvoljen je uvoz "mješovitih goriva" ako su označena kao neruska.
Martin Vladimirov, energetski analitičar u CSD-u, kaže da je Turska postala strateško odredište za rusku naftu na putu u EU, osiguravajući tako Putinovoj ratnoj mašineriji stotine milione eura. Trgovina naftom nosi gotovo polovinu proračuna Kremlja. Politico je lani otkrio da je Moskva osigurala milijardu eura iz Bugarske zahvaljujući jednoj rupi u europskoj odluci o sankcijama, dok je odluka G7 o ograničavanju trgovine naftom Moskve na 60 dolara po barelu uglavnom propala.
Estonski ministar vanjskih poslova Margus Tsahkna ističe da EU mora pooštriti mjere i onemogućiti zaobilaženje sankcija, pogotovo s obzirom na to da je Turska članica NATO-a. To je bitan izvor prihoda i za Tursku, koja se bori s visokom inflacijom i padom valute.
Prije invazije na Ukrajinu, EU je iz Rusije dobivala četvrtinu uvezene sirove nafte i 40 posto dizela. S uvođenjem sankcija, Turska je tiho počela povećavati uvoz goriva iz Rusije, pojačavajući istodobno izvoz goriva u EU. Između februara 2023. i februara 2024. Turska je povećala uvoz iz Rusije za 105 posto u usporedbi s prethodnih 12 mjeseci. Istodobno je turski izvoz goriva u EU skočio za 107 posto.
Turska ima rafinerije koje mogu preraditi gotovo milijun barela sirove nafte dnevno. No geografski položaj nekoliko turskih luka, u kombinaciji s podacima o uvozu i izvozu, snažno ukazuje na to da su znatne količine ruskog goriva samo prepakirane i izvezene, piše Politico. Naprimjer, luka Ceyhan slabo je cestovno i željeznički povezana s rafinerijama, ali je između februara 2023. i 2024. primila oko 22 miliona barela goriva, od čega je 92 posto došlo iz Rusije - tri puta više nego godinu ranije. Istovremeno je 107 posto lučkog izvoza goriva otišlo za EU. Sličan je skok prometa u lukama Marmara Ereğlisi i Mersin: dvostruki u prvoj i trostruki u drugoj luci. Iz obje luke je istovremeno skočio izvoz za EU.
Prema propisima EU o sankcijama, zabranjen je uvoz ruske nafte u EU, no možete uvesti gorivo pomiješano s ruskim, ovisno o udjelu. U praksi se kontrolira dokument u kojem se navodi odakle teret dolazi, piše Politico.
U turskoj je luci rusko gorivo dobilo turski certifikat, pa neometano ulazi u EU. Na upit istraživačkih novinara, iz grčke rafinerije Motor Oil Hellas odgovorili su da ne kupuju, ne prerađuju niti trguju ruskom naftom ili proizvodima, ističući da je "sav uvoz certificiran", s porijeklom koje ne podliježe sankcijama. Amanda Paul, stručnjakinja za Tursku u trustu mozgova European Policy Center, kaže da je pridruživanje Turske EU u zastoju i nema nade da će se odnos Ankare i Bruxellesa poboljšati. To znači da Turska osjeća da nema šta izgubiti.