Svijet

Jedna od ključnih ruskih industrija doživjet će slom: Letenje ruskim avionima uskoro će postati mnogo opasnije

Dok je ruska ekonomija pogođena sve oštrijim zapadnim sankcijama zbog njene invazije na Ukrajinu, ključna avioindustrija te zemlje uskoro bi se mogla naći na aparatima za održavanje života, piše CNN.

Ruske aviokompanije su u suštini odsječene od većeg dijela svijeta. Ali to je najmanji problem ove industrije. Ruska domaća avioindustrija uskoro bi mogla postati samo svoja ljuštura zbog ograničenja poslovanja.

Sankcije koje su uvele Sjedinjene Američke Države i Evropska unija znače da dva najveća svjetska proizvođača aviona, Boeing (BA) i Airbus (EADSF), više nisu u mogućnosti isporučivati ​​rezervne dijelove ili pružati podršku u održavanju ruskih aviokompanija. Isto važi i za proizvođače mlaznih motora.
To znači da bi ruske aviokompanije mogle ostati bez potrebnih dijelova u roku od nekoliko sedmica ili bi mogle letjeti avionima bez zamjene opreme onoliko često koliko je preporučeno za siguran rad.

"Prioritet ruske vlade ne uključuje sigurnost i pouzdanost potrošača", rekao je Charles Lichfield, zamjenik direktora Geoekonomskog centra pri Atlantskom savjetu, međunarodnom trustu mozgova.

Glavni ruski avioprijevoznik, Aeroflot, odsječen je od Sabre, koji je obezbijedio kompjutersku okosnicu koja je omogućila aviokompaniji da lako rezerviše karte. A kompanijama za lizing aviona, koje posjeduju oko 80% od skoro 900 komercijalnih aviona u ruskoj floti, naređeno je da vrate te avione u posjed do kraja ovog mjeseca. Ti iznajmljeni avioni imaju deklariranu vrijednost od 13,3 milijarde dolara, prema podacima analitičke kompanije za avijaciju Cirium, iako je stvarna tržišna vrijednost u ovom trenutku vjerovatno samo djelić te.

„U roku od godinu dana Rusija će prestati da ima bilo kakvu održivu avioindustriju“, rekao je Richard Aboulafia, generalni direktor AeroDynamic Advisoryja. Rekao je da bi se avioindustrija u zemlji uskoro mogla naći negdje između industrije pod velikim sankcijama u Iranu i Sjevernoj Koreji.

Aviokompanije ključne za rusku ekonomiju

To predstavlja ozbiljan problem za ukupnu ekonomsku aktivnost Rusije.

Rusija je najveća nacija na svijetu po površini, više nego dvostruko veća od kontinentalnih Sjedinjenih Država. Mora imati održivu avioindustriju kako bi održala rad svoje ekonomije, rekao je Lichfield.

"Rusi ne lete toliko kao Amerikanci. Ne lete u Sibir na odmor", rekao je. Ali, avioindustrija je ključna karika za kompanije, ne samo za međunarodne letove, već i za domaće usluge za svoj energetski sektor, zbog potrebe da se transportuju inženjeri, drugi radnici i oprema do i sa udaljenih naftnih polja.

"To je važan dio ruske ekonomije. Potrebna im je ta kičma. Potrebna im je osnovna domaća [aviokompanija] industrija", rekao je Lichfield.

Domaći saobraćaj ruskih avioprijevoznika su samo dio veličine američke avioindustrije, sa oko 7% broja letova prošle godine, prema podacima Circiuma. Ali za razliku od američke industrije, ona se u potpunosti oporavila od pandemije i zapravo je preletjela 8% više domaćih letova u 2021. nego 2019. godine, dok su američki domaći letovi i dalje zaostajali za ukupno 2019.

Uz udarce ruskoj privredi zbog bezbrojnih sankcija, neizbježno je da njena ekonomija neće zahtijevati sve te letove 2022. ili vjerovatno u godinama koje dolaze. Ali gubitak bitnih dijelova i mogućnost povratka aviona znači da će sposobnost Rusije da se oporavi u budućnosti biti ozbiljno oštećena.

Avioni bi mogli biti zaplijenjeni

Neke od kompanija koje iznajmljuju avione ruskim prijevoznicima su kineske, a Kina tek treba da uvede nikakve sopstvene sankcije. Ali moguće je da bi se čak i kineske lizing kompanije mogle osjećati prisiljenim da pokušaju da preuzmu u posjed avione Boeing i Airbus koje su iznajmili ruskim aviokompanijama, rekao je Aboulafia. To je zato što te kineske kompanije ne žele da rizikuju bilo kakve probleme pri kupovini aviona od Airbusa ili Boeinga u budućnosti.

"Ovo su zapadni avioni. Nisam siguran kako će kineske firme tretirati sankcije", rekao je on. "A što je još važnije, ovi mlaznjaci više neće biti podržani dijelovima i održavanjem. Pravi je problem ako izgube svoje dozvole za letenje, što se može dogoditi ako se ne vodi odgovarajuća evidencija"

Kina je već nagovijestila da neće isporučivati ​​dijelove za te avione u Rusiju, navodi se u izvještaju ruske novinske agencije TASS koji je citirao Valerija Kudinova, šefa odjela za letove u Federalnoj agenciji za vazdušni saobraćaj te zemlje.

Rusija će se boriti protiv pokušaja povratka aviona

Rusija je u četvrtak objavila planove za novi zakon koji će blokirati te avione da napuste zemlju. Ali to bi stvorilo situaciju u kojoj će njene aviokompanije imati problema s iznajmljivanjem aviona u budućnosti, čak i nakon okončanja sankcija.

"Ruske aviokompanije žele da posluju sa lizing kompanijama. Sumnjaju da će im u budućnosti trebati avioni kada se sve završi", piše CNN.