Stručnjak upozorava kako se nestručnim rukovanjem može oštetiti električne i elektroničke dijelove vozila, kao i drugog vozila koje pomaže sa svojim akumulatorom.
HAK-ov tehnički suradnik objasnio je zbog čega možemo ostati bez struje u vozilu, kako ispravno spojiti kabele i zašto je, ipak, u trenutku kad ostanete bez struje bolje zvati stručnjake.
Simptomi praznog akumulatora
Simptomi praznog akumulatora nisu uvijek isti, često se razlikuju ovisno o ispražnjenosti akumulatora ili nastaloj neispravnosti na akumulatoru pa ih možemo podijeliti u tri najčešće različite razine.
Daljinski upravljač ne otključava vozilo, a pokazivači smjera se ne uključuju, ulazak u vozilo nije moguć osim otključavanjem na mehaničku bravicu vrata izvana. Ako nije moguće pokrenuti ni sva četiri pokazivača smjera na unutrašnjem prekidaču riječ je o duboko ispražnjenom akumulatoru ili potpuno neispravnom akumulatoru.
Pokazivači smjera slabo zasvijetle, a centralne brave s mukom otključavaju, pa nekad uspiju otključati, a nekad krenu i stanu s radom te je potrebno mehanički dodatno otključati vrata. Instrumenti na kontrolnoj ploči počinju nepravilno raditi kao da je otkazala sva elektronika vozila. Ovaj tip ispražnjenosti akumulatora je najopasniji za elektroniku vozila jer trenutno je akumulator ispod nazivnog radnog napona ili je neispravna neka od ćelija akumulatora. Poželjno je ne pokušavati uspostavljati kontakt ili otključavati centralne brave vozila jer je već moguće da je nastala šteta na elektronici vozila pod niskim naponom. Treba stati sa svim radnjama, evidentno je da nešto nije uredu sa strujom vozila.
Moguće je ući u vozilo s daljinskim otključavanjem, uspostaviti kontakt, uključiti svjetla ili neki drugi potrošač u vozilu, ali s pokušajem pokretanja motora čuje se kliktanje u motornom prostoru ili se ništa ne događa okretanjem ključa. Ako se i događa moguće je čuti slabašno pokretanje motora bez uspješnog paljenja motora (u pitanju je premali broj okretaja el. pokretača). Ovaj tip ispražnjenosti akumulatora je problem kod ispražnjenog akumulatora do dozvoljene granice napona ili s kvarom jedne od ćelija akumulatora. Obzirom na smanjeni kapacitet akumulatora nije moguće u potpunosti ostvariti veće potraživanje za električnom energijom kao što je u pitanju pokretanje motora.
U svim ovim situacijama vjerojatno se radi o tome da ste zaboravili isključiti električni potrošač vozila prilikom mirovanja – kao što su uključena vanjska svjetla, pokazivači smjera, nedovoljno zatvorena vrata ili prtljažnik pa je ostalo uključeno svjetlo u vozilu ili je možda dodatno ugrađen ili je uključen uređaj ostao u radu, a tu je potom i niz drugih trošila koji su mogli isprazniti akumulator.
Važan faktor je i starost akumulatora u vozilu. Problemi sa samim akumulatorom kod nekih vozila mogu započeti od 2 godine starosti akumulatora do onih najizdržljivijih i preko 10 godina starosti akumulatora.
No nije nužno uvijek da je u problemu akumulator – mogući su i razni drugi bliski problemi kao neisključena alarmna zaštita vozila, prazna baterija u ključu, nepritisnuta papučica kvačila ili kočnice, ručica automatskog mjenjača nije u parkingu, kod nekih vozila i vrata moraju biti zatvorena ili poklopac motora… Također, moguće je da imamo prisutnu neispravnost s kontakt bravom, el. pokretačem, alternatorom…
Važno je znati
Ako mislimo da je vrijeme za spojanje kablova za startanje na vozilo svakako moramo biti svjesni da se nestručnim rukovanjem s kablovima mogu oštetiti električni i elektronički dijelove vozila, kao i vozila koje nam pomaže sa svojim akumulatorom, a oštećenja mogu biti do razine neisplativosti popravka vozila. Također, rijetke su ali i moguće veće tjelesne ozljede zbog nekorištenja zaštitnih sredstava prilikom izvođenja ovog tipa radnje.
Svakako je preporuka da ovu uslugu izvršava stručno i educirano osoblje s profesionalnom opremom na ovom području rada i pružanja usluga. Dobro je znati da spajanjem hobi kabla ne postoji zaštitni osigurač što samu radnju čini izuzeto opasnom. Također, ako smo sami i uspješno pokrenuli motor ostaje niz upitnika: je li punjenje akumulatora ispravno, je li akumulator ispravan za daljnju vožnju, postoji li mogućnost oštećenja alternatora daljnjom vožnjom zbog neispravnog akumulatora i još niz sličnih problema.
Ako isključivo koristimo kablove za startanje bez ispitne opreme i dijagnostičkih uređaja, nismo u mogućnosti analizirati uzrok nastalog problema nakon pokretanja motora i tu većinom priča završava, a djelatnici pomoći na cesti rade dijagnozu nastalog problema i nakon pokretanja motora procjenjuju što je bilo neispravno je li moguće nastaviti daljnju vožnju s vozilom.
Spajanja kablova
Potrebno je imati zadovoljavajuće vozilo koje će osigurati pomoć s jednakim ili većim ugrađenim akumulatorom (Ah) od praznog akumulatora kojem ćemo pomagati. Idealno bi bilo da imamo prijenosni starter za ovu radnju.
Potrebno je imati dovoljno duge kablove sa za startanje s izoliranim štipaljkama, sa zadovoljavajućim presjekom vodiča i kvalitetnim štipaljkama za odgovarajuće područje primjene jer kablovi za benzinske motore najčešće nisu od pomoći za pokretanje dizelskih motora. Gotovo je dvostruko manji protoka struje nego li je potrebno za dizelski motor pa se u prodaji također razlikuju.
Rijedak je događaj da akumulator eksplodira, ali je mogućnost otvorena, stoga će dobro doći i sunčane naočale u svrhu zaštitite očiju ako nemamo potpuno odgovarajuće zaštitne naočale. Zaštita ruku je poželjna s rukavicama, što zbog mogućnosti eksplozije akumulatora, što zbog slabih kabela ili loših spojeva – često se štipaljke i vodiči mogu jako zagrijati zbog loše provodljivosti i tako prilikom dodira kablova moguće je ozbiljno opeći kožu.
Potrebno je koristiti upute vozila. U uputama za svako će vozilo biti slikovito prikazane tačke za priključiti plus i minus štipaljke kablova, najčešće su to pozicije u motornom prostoru vozila ako nije drugačije opisano u uputama od vozila.
Kada smo pozicionirali priključne tačke potrebno je vozilo koje pomaže s napajanjem struje i priključcima približiti što je više moguće susjednim tačkama kako bi kablovi uspjeli po dužini povezati dva vozila.
Prije spajanja kablova potrebno je izvaditi ključeve jednog i drugog vozila izvan vozila i zatvoriti vrata te pričekati do pet min da vozila budu u stanju mirovanja (struje).
U pravilu za prvi spoj štipaljke kablova za startanje se bira crveni kabal i priključuje se na vozilo koje će biti izvor napajanja, a tačnu poziciju plus spoja na vozilu pronalazimo prema slikovitim uputama od vozila. Najčešće je u pitanju sama spojnica na plus polu akumulatora.
Drugi kraj štipaljke crvenog kabla vodimo do vozila kojem pomažemo i po istom kriteriju pronalazimo priključnu tačku plusa na vozilu prema uputama od tog vozila i najčešće je u pitanju plus pol praznog akumulatora i ostvarujemo drugi spoj.
Koristimo drugi crni kabal kako bi povezali minus priključne tačke između dva vozila pa treći spoj spajamo isto prema uputama od vozila a u pitanju je najčešće minus pol akumulator vozila koje pomaže s izvorom napajanja, ali i ne mora biti – zato se treba držati isključivo uputa vozila.
Završno četvrti spoj drugog kraja crnog kabla ostvarujemo isto prema uputama vozila i najčešće je u pitanju metalno kućište motora ili mjenjača koje nije obojeno i nije s malim površinskim presjekom metala, ali također koristiti prema uputama vozila.
Nakon spojenih kablova daljinski zaključamo i otključamo vozilo kojem je bila potrebna pomoć i sjednemo te pokušamo pokrenuti motor. Ako se motor regularno okreće s električnim pokretačem, a motor ne pali to pokretanje ne bi trebalo trajati više od 15 sekundi, da ne ispraznimo akumulator od pomagača i ne pregrijemo el. pokretač jer očito je prisutan neki drugi problem.
Ako je vozilo regularno upalilo potrebno je ostaviti i dalje povezane kablove i pokrenuti motor vozila koje je pružalo pomoć i pustiti ih da zajedno odrade do 10 min sa spojenim kablovima.
Nakon potrebe odvajanja kabla preporuka je ugasiti jedan i drugi motor i izvaditi ključ za paljenje izvan vozila i pričekati koju minutu i zatim odvojiti kablove obrnutim redom od spajanja.
Siva zona
Ako nema uspjeha s pokretanjem el. pokretača ili je premali broj okretaja el. pokretača, provjerimo spojeve kablove jesu li dobro ostvareni kontakti sa štipaljkama kablova. Ako nema pomoći trebali bi odustati od daljnjih aktivnosti.
Ako nemamo izlaz iz nastale situacije često je jedno od loših rješenja, koje će poboljšati učinak pokretanja, da vozilo koje je izvor napajanja pokrenemo s povezanim kablovima i podignemo okretaje motora na 2000 okr/min i punimo akumulator u trajanju od 10 min. Problem u ovoj radnji je što ne znamo zašto druga strana nije uspjela pokrenuti motor sa spojenim kablovima i riskiramo da oštetimo elektriku i elektroniku ispravnog vozila, ako je s druge strane problem s akumulatorom ili neispravnim el. pokretačem. Tada nam mogu nastupiti ozbiljne štete na vozilu ako nekomu pomažemo s navedenim neispravnostima. Od ozbiljnih štete jedino nas u tom trenutku mogu spasiti zapravo tanki i loši kablovi koji će se pregrijati i spriječiti će veću štetu na vozilu koje je izvor napajanja.
Jedna od najgorih kombinacija kako bismo ipak pokrenuli motor je da se prilikom rada vozila, koje je izvor napajanja drugom vozilu, puni akumulator 10 min i zatim se podižu okretaji motora te se krene se pokretati motor drugog vozila s praznim akumulatorom. Sve ovo se događa zbog slabo provodljivih kablova ili postojećih neispravnosti na drugom vozilu i često rezultira ozbiljnim kvarovima na vozilu koje “daje struju”, a vozilo kojem smo pomagali uspije se pokrenuti i nastavlja s vožnjom.
Nakon uspješnog pokretanja motora jedna od opasnijih radnji je odvojiti kabele za startanje tijekom rada motora. Prekidanjem strujnog kruga možemo zbog razlika naponskih potencijala između dva akumulatora i dva alternatora u radu uzrokovati kratki skok visokog napona, koji može biti štetan za elektroniku vozila. Zapravo, to je neprihvatljiva radnja kao da kućno računalo isključujemo za vrijeme rada iz napajanja a da ga prethodno nismo stavili u stanje mirovanja.