Svijet

Kina će u petak porinuti najveći i najsofisticiraniji nosač aviona izgrađen van SAD: ‘Već prave i sljedeći, još bolji‘

Kina će u petak porinuti svoj najnoviji nosač aviona, koji se trenutano završava u brodogradilištu Jiangnan na otoku Changxing, na dan početka Festivala zmajskog broda, tradicionalnog kineskog praznika na koji se tjera loša sreća.

Kineske vlasti izdale su u petak obavijest brodicama od kojih se traži da oslobode prilaz dokovima 3 i 4 u brodogradilištu, u sklopu operacije koja će trajati od petka u 5.30 sati po lokalnom vremenu do ponedjeljka u 16 sati. U operaciji će sudjelovati pet platformi, tri tegljača i dva broda za spašavanje.

Tajvanski vojni izvori zaključuju kako je to znak da su završeni svi radovi na nosaču na suhom doku te da će porinuti brod kako bi se izveo prvi niz testiranja na otvorenom moru nakon kojeg će se nastaviti s opremanjem broda.

Njegovo porinuće bilo je inicijalno planirano za april, na 73. godišnjicu Narodnooslobodilačke vojske Kine, no rad na njemu usporilo je, kao i mnoge druge projekte, zatvaranje Kine zbog koronavirusa.

Najveći izvan SAD

,Neimenovani kineski ratni brod, zasad poznat samo kao Tip 003, bit će najveći dosad porinuti kineski nosač aviona , prvi koji je po veličini usporediv s američkim supernosačima klase Nimitz i Gerald R. Ford. Poput američkih supernosača, dužina njegove palube je oko 332 metra i ima istisninu od oko 100.000 tona.

Riječ je o znatno većem nosaču od prethodna dva kojima Kina trenutno raspolaže. Prvi kineski nosač, Liaoning, bio je nedovršeni sovjetski nosač klase Kuznjecov, koji je Kina ogoljen kupila od Ukrajine 1998. godine. Njegova je istisnina tek oko 60.000 tona, a dužina 306 metara. Nosač Shandong prvi je koji je Kina samostalno sagradila, no riječ je o modificiranoj verziji dizajna Kuznjecova, jednako dugačkoj, te sa samo 10.000 tona većom istisninom.

Za razliku od Liaoninga i Shandonga, Tip 003 prvi je kineski nosač aviona koji nije dizajniran sa "skakaonicom", nego će se za lansiranje aviona koristiti elektromagnetskim katapultom. Iako nije na nuklearni pogon, njegove propelere okretat će elektromotori u sklopu takozvanog integriranog električnog pogona. Dizelski agregati proizvodit će električnu energiju za pokretanje broda, lansiranje aviona i za moguća buduća oružja poput lasera ili elektromagnetskih topova.

Prijelazni dizajn

Tip 003 u mnogočemu je prijelazni dizajn, prototip na kojem će kineski brodograditelji steći vrijedno iskustvo dok se radi na sljedećem nosaču, Tipu 004, koji će biti prvi kineski supernosač na nuklearni pogon. Ipak, to ne znači da Tip 003 neće značajno unaprijediti mogućnosti kineske ratne mornarice.

Prema mišljenju mnogih zapadnih analitičara, riječ je o najvećem i najsofisticiranijem nosaču aviona dosad izgrađenom izvan SAD-a, koji će znatno ojačati kinesku projekciju moći na područjima koja smatra svojima, poput Južnoga kineskog mora. Kina će njime raspolagati s ukupno tri nosača, čime će moći osigurati da je jedan od njih uvijek na misiji na otvorenom moru, spreman za akciju.