U pjenušavim azurnim vodama Antigve, blistava superjahta Alfa Nero, vrijedna 95 miliona funti, prošle se sedmice mogla vidjeti na obali Kariba.
Ali, malo bi turista, koji su uočili nje elegantni crni trup, shvatili da je to pravo otkriće.
Od invazije na Ukrajinu, superjahta, koja je povezana s ruskim milijarderom Andrejem Gurjevom, nestala je s globalnih karata za praćenje koje se koriste za lociranje pomorskog prometa.
Nestali sa sistema za praćenje
Istraga "Observera" ovog vikenda otkriva da je to jedna od najmanje šest superjahti povezanih s oligarsima koje je sankcioniralo Ujedinjeno Kraljevstvo, a koje su "zamračene" na sistemima za praćenje okeana, prenosi "The Guardian".
Vlasnici ovih jahti gotovo će sigurno shvatiti da su u opasnosti da budu meta u globalnom lovu na imovinu ruskih superbogataša.
Najmanje 13 takvih plovila ukupne vrijednosti od gotovo dvije milijarde funti već je zaplijenjeno od invazije Ukrajine, na lokacijama od južne Francuske do Fidžija.
U posljednjem slučaju, superjahta Amadea, navodno povezana sa milijarderom Sulejmanom Kerimovim, zaplijenjena je u ime Sjedinjenih Američkim Država.
Analitičari izvještavaju o povećanju broja jahti povezanih s Rusijom koje isključuju opremu sistema za automatsku identifikaciju (AIS) koja se koristi za praćenje velikih plovila.
Sistemv se može isključiti iz opravdanih razloga, ali stručnjaci vjeruju da neka plovila žele izbjeći otkrivanje.
Analiza podataka
Analiza podataka "Observera" koju je prikupila kompanija za obavještavanje o pomorstvu i zrakoplovstvu "VesselsValue" otkriva i druge superjahte koje su "nestale" na više od mjesec dana uključuju:
- Superjahta Clio od 72 metra, povezana s industrijalcem Olegom Deripaskom, koja je nakon invazije isplovila iz Indijskog okeana u Tursku. Posljednja prenesena lokacija bila je 18. aprila u Crnom moru, u dometu ruskih luka Sočija i Novorosijska.
- 70-metarska Galactica Super Nova, povezana sa sankcioniranim oligarhom Vagitom Alekperovim, bivšim predsjednikom Lukoila. Posljednja poznata lokacija plovila bila je 2. marta u blizini hrvatske obale.
- Ocean Victory od 140 metara, povezan s sankcioniranim oligarhom Viktorom Rašnjikovim, koji je posljednji put prenio svoju lokaciju na Maldivima 1. marta.
Jedan član posade na superjahti povezanoj s ruskim oligarhom, kojeg je sankcioniralo Ujedinjeno Kraljevstvo, rekao je prošle sedmice za "Observer":
“Rečeno nam je da isključimo AIS. Uklonili smo šarafe na utikaču i izvukli ga.”
Na moru se nalazi blizu 9.300 superjahti, vrijednih više od 50 milijardi funti, prema podacima ove industrije. Procjenjuje se da je 10% te flote u vlasništvu Rusa.
Jedna od prvih zaplijenjenih superjahti bila je 86-metarska Amore Vero, povezana s naftnim tajkunom Igorom Sechinom, koju su zaplijenili carinici u brodogradilištu u La Ciotatu, u blizini francuskog Marseillea, 2. marta.
Italijanske vlasti također su zaplijenile 143-metarsku jedrilicu A u Tristu. Vjeruje se da je u vlasništvu milijardera Andreja Meljničenka. Velika Britanija ga je sankcionirala 15. marta.
Mnogo lokacija
Druga Meljničenkova superjahta, futuristička motorna jahta A vrijedna 240 miliona funti, nestala je iz globalnog sistema praćenja. Posljednja potvrđena lokacija bila je 10. marta na Maldivima.
Posljednja zabilježena lokacija Alfa Nera na AIS-u bila je na Karibima 3. marta, kada je bila usidrena u Philipsburgu u Sint Maartenu.
Pomorski izvori navode da je vlasnik plovila Gurjev (62), Rus koji se obogatio s ruskim divom PhosAgrom. Otkriveno je da je 2008. kupio najveću privatnu rezidenciju u Londonu, vilu Witanhurst s 25 spavaćih soba, za 50 milijoa funti.
Redovno je uživao u plovidbi na Alfa Neru. Plovilo koristi i njegova porodica, uključujući njegovog sina (također Andrej) i suprugu njegovog sina, Valeriju, koja je studirala na London College of Fashion i jednom je navodno na Instagramu izjavila da je "prelijepa za posao".
Poput mnogih jahti, ona je u vlasništvu preko offshore transakcija, a Gurjev je demantirao da je vlasnik.
Ostale jahte koje AIS nije pratio više od mjesec uključuju Galactica Super Nova, koja ima bazen sa staklenim dnom i vodopadom. Napustio je Tivat u Crnoj Gori 2. marta i odmah nestao iz sistema.
Clio, povezan s Deripaskom, plovio je više od 5.000 koilometara nakon invazije, od Maldiva, kroz Suecki kanal, preko Sredozemnog mora i u Bosfor, ulaz u Crno more i njegove ruske luke.
U slučaju Clija, jedan od razloga zašto je možda pao u "mrak" mogla bi biti opasna situacija u Crnom moru koja je proizašla iz rata.
Ostale jahte koje barem mjesec nisu prenijele potvrđenu lokaciju putem AIS-a uključuju My Sky, povezanu s duhanskim tajkunom Igorom Kesaevim, koji je posljednji put prijavio svoju lokaciju na Maldivima 30. marta.
Maldivi nemaju ugovor o izručenju sa SAD, a najmanje pet jahti povezanih s ruskim vlasnicima krenulo je prema njihovim vodama od početka ruske invazije na Ukrajinu u februaru.
Krše pravila
Druga plovila, uključujući dva u vlasništvu Romana Abramoviča, uputila su se prema Turskoj.
Prema pomorskim pravilima, AIS bi uvijek trebao biti u funkciji kada su brodovi u toku ili na sidru. Brod za krstarenje obično često prenosi svoju lokaciju, ali može isključiti sistem kada je u luci.
Podaci se prenose putem radio prijemnika i satelita.
Sam Tucker iz "VesselsValuea" rekao je:
“Postoje neka plovila od kojih bismo prije dobijali signal svakih nekoliko minuta, a sada vidimo praznine od mjeseci. Vrlo je vjerovatno da su neki isključili prekidač i prešli u skriveni način rada."
Niti jedan od sankcioniranih oligarha povezanih sa šest superjahti za koje se sumnja da su isključili svoj AIS nije odgovorio na zahtjev za komentar.