U ponedjeljak se dogodio najveći naftni šok u gotovo 50 godina - cijene sirove nafte na američkom tržištu potonule su prvi put u historiji na negativan teritorij te su proizvođači i vlasnici ugovora za isporuku nafte plaćali samo da skinu naftu s grbače jer nema potražnje za njom, a skladišta u Sjedinjenim Američkim Državama skoro su puna.
Da svijet nije pogođen koronavirusom, mnogi bi trljali ruke zbog zarade, no sada je lista dobitnika puno kraća.
Najviše zalihe i nikad manja potražnja
Zapravo, lista je vrlo kratka, a najveći dobitnici ove bizarne situacije vlasnici su skladišta koja u potpunosti nisu popunila kapacitete, na primjer neko ko je imao mjesta za tanker pun nafte u ovom slučaju dobio je i naftu i novac, no niko zapravo ne zna koliko je takvih sretnika u SAD-u.
Veliki dobitnici su i burzovni špekulanti te vlasnici investicijskih fondova koji su shortali cijenu nafte. Drugim riječima, to su ulagači koji se klade na pad cijena burzovne robe, posuđuju vrijednosne papire poput ugovora za isporuku nafte po višoj vrijednosti, kupuju ih po nižoj i zarađuju na razlici.
Fondovi koji se kockaju na padajuću cijenu nafte samo lani su u prosjeku ostvarili prinose od 40 posto i više, dok će ove godine njihove zarade biti basnoslovne, pogotovo nakon ovog ponedjeljka.
Najveći dobitnici negativne nafte sektori su vazdušnog, avio i cestovnog prijevoza, turizam, a život bi mogao postati jeftiniji i poljoprivrednicima. Kako piše Bloomberg, najveći direktni dobitnik su prijevoznici, pogotovo veliki potrošači poput brodara ili avioprijevoznika, no s druge strane, zbog epidemije koronavirusa potražnja za njihovim uslugama toliko je niska da im niti brutalan pad cijena nafte ne koristi puno.
'Najveći pad cijena nafte u historiji nije nas uopće iznenadio. Neizbježan je to rezultat najviših zaliha i nikad manje potražnje', rekao je za CNBC Ryan Sitton, šef Texas Railroad Commissiona, koji ujedno regulira tržište nafte na nivou savezne države.
Kome će ostati najviše novca
Gledano na duge staze, veće potencijalne dobitke može imati sektor turizma, u kojem će zbog nižih cijena derivata pojeftiniti putovanja. No ponovno treba napomenuti negativne rizike, poput volje stanovništva za putovanjima nakon kraja pandemije koronavirusa te sve glasnijih poruka i apela za ostanak u vlastitoj zemlji i suzdržavanje od putovanja u inozemstvo.
Kako analitičari kažu, niko sa sigurnošću ne može reći kako će izgledati turizam u ovoj godini i može li se očekivati potpun oporavak već 2021. jer sve ovisi o epidemiološkoj slici, a ne o novcu i cijeni angažmana.
Iako se putovati ne mora, jesti se mora, stoga se poljoprivrednike i prerađivačku industriju može smatrati najvećim 'pobjednicima' naftnog šoka.
Niže ulazne cijene goriva olakšat će život već ionako snažim američkim poljoprivrednicima, kojima će na računima ostati više novca pa će ga moći uložiti u jačanje proizvodnih kapaciteta. Također, velike koristi od jeftinog goriva mogu imati i domaći poljoprivrednici, s njima povezane prerađivačke industrije te na kraju krajeva sami potrošači jer će uživati u jeftinijim proizvodima.