Prema svim procjenama ovaj mandat državne vlasti bio je potpuni promašaj obilježen brojnim blokadama, neradom, skandalima, grabežljivošću vladajuće elite...
Posebno je tu podbacila vladajuća elita, dok je opozicija pokušavala inicijativama i prijedlozima zakona promijeniti stanje. Sve ukupno, na kraju, je to sve ipak izgledalo traljavo.
Zastupnik u Predstavničkom domu Parlamenta BiH Predrag Kojović za Raport je sumirao ovaj mandat te govorio o drugim aktuelnim temama.
Čini se da je ovaj mandat bio čisti promašaj, ne Vaš, nego generalno gledano cijelog saziva. Kako ga vi komentirate, šta bi bio neki sukus?
SNSD i HDZ su imali namjeru da potpunom blokadom državnog parlamenta eutaniziraju institucije države BiH.
To im nije uspjelo u Predstavničkom domu isključivo zahvaljući upornom i kordiniranom djelovanju opozicije. Očuvali smo integritet i kakav takav radni ritam u tom najvišem zakonodavnom tijelu. To smatram našim, mislim na opoziciju, velikim političkim uspjehom.
Naravno, kada govorimo o onome šta je uradila vladajuća većina vi ste potpuno u pravu - njihovo vladanje je potpuni promašaj, protraćeno vrijeme, čisti bezobrazluk. Indiferentnost Vijeća ministara i vladajuće koalicije prema okolnostima koje su pogodile cijeli svijet i BiH - pandemija, spašavanje života građana, nabavka vakcina, mjere za ublažavanje finansijskih problema građana koji su direktno ili indirektno izazvani Covidom-19 bi se u jednom normalnom demokratskom sistemu sasvim sigurno okvalifikovalo kao krivično djelo ugrožavanja javne sigurnosti. Nažalost, naš pravosudni sistem nije reagovao, ali zadnju riječ o tome kako je vlast radila u ove četiri prethodne godine reći će građani za 30-tak dana. Ukoliko šansu dobije opozicija vjerujem da će se pozabaviti utvrđivanjem odgovornosti sadašnje vlasti za činjenicu da smo za vrijeme pandemije stalno bili u vrhu svjetske tabele po procentu smrtnosti.
Ovaj saziv možda je najviše obilježilo i nedavno povećanje plaća političarima. Iako su kao svi bili navodno protiv, vladajuće stranke nisu dozvolile nekoliko pokušaja da se o tome raspravlja.
Taj njihovo potez je zapravo bio jedan od rijetkih pokazatelja da postoji parlamentarna većina i da kad je u pitanju ono što im je stvarno važno, a u ovom slučaju to je bilo povećanje plata, znaju djelovati vrlo sinhronizovano i pravnički vješto.
Kad god su u pitanju bila imenovanja direktora, upravnih odbora, povećanja plata i slično vladajuća koalicija je radila kao švajcarski sat, što se kaže. I to je jedino oko čega su se slagali.
To što se događalo u državnom parlamentu u protekle četiri godine je apsurdno na nivou sarajevskih nadrealista.
Srbi iz RS-a glasaju protiv našeg prijedloga da se uništavanje ćirilićnih natpisa na saobraćajnim znakovima oštrije sankcioniše, Hrvati iz HDZ-a glasaju protiv da se u toku najteže pandemije otvori mali granični prijelaz u Čapljini kako bi đaci mogli u školu, a SDA zaustavlja svaki pokušaj smjene predsjedavajućeg Tegeltije s opravdanjem, dajmo mu još mjeseci, pa još šest mjeseci i tako dalje. O tome bi se mogla napisati knjiga, nešto poput Borgesove “Enciklopedije bešćašća”, bosansko izdanje.
Kao što je Parlament BiH pokazao koliko se može (ne)raditi, nije kaskalo ni Vijeće ministara BiH. Mandat je obilježen blokadama, svađama ministara... Je li to ustvari cilj ove vlasti? Svađati se i ni ne pokušati raditi zajedno u interesu svih građana?
Naš klub Naša stranka-NB je u ovom mandatu, koliko se mogu sjetiti, predložio više od 20 zakona. Cijelo Vijeće ministara sa stotinama uposlenih je predložlo deset. Govorimo samo o zakonima a kada tome dodate naše inicijative koje nisu dobile podršku i druge odluke statistika je još poraznija. Analiza dnevnih redova sjedica bi empirijski pokazala ono što sam rekao na početku-da nije bilo opozicije Predstavnički dom bi umro od nerada.
Potpuno sam uvjeren da je to bio cilj SNSD-a-a i HDZ-a. Blokirati institucije BiH, pokazati da su nefunkcionalne i samim tim bespotrebne. To ne bi bilo moguće da im SDA, iz razloga koje ni dan danas ne mogu da shvatim, nije svojevoljno predala potpunu kontrolu Doma naroda u ruke. Kada je SDA omogućila SNSD-u i HDZ-u da dobiju po četiri delegata u Domu naroda moj kolega Arnaut je odmah upalio alarm ukazujući da to vodi njihovoj potpunoj kontroli, odnosno, blokadi državnog parlamenta. Malo ko ga je u tom trenutku ozbiljno shvatio. Ali kad je postalo jasno da SNSD i HDZ u Domu naroda blokiraju sve što je u korist BiH i svih njenih građana, od evropskih zakona do ukidanja akciza za gorivo ljudi su, nadam se, shvatili šta im je govorio tri godine ranije.
Sutra kreće predizborna kampanja pa nam slijedi Opći izbori. Mnogi kažu da su ovi ključni. Jesu li i zašto?
Mi, u stvari, u ovom trenutku imamo dva politička bloka. Jedan koji se bori da sve ostane kao i do sada. To znači, poslije izbora sjednu, podjele fotelje i politički kriminal koji se maskira međuetničkim svađama se nastavlja kao i do sada.
Može li ova naša iznurena zemlja izdržati još četiri takve godine?
Drugi blok čine stranke koje se bore za promjenu, za ubrzan proces pridruživanja EU, zaustavljanje iseljavanja mladih i podizanje životnog standarda.
Zato i govorim da su ovi izbori prekretnica na duže staze. Ako ova vlast, nakon svega što su uradili, odnosno nisu uradili, u prethodne četiri godine ponovo dobije povjerenje građana onda je to znak da je njihova politika svađanja, prijetnji ratom i masovno ekonomsko siromaštvo stvorilo glasačko tijelo koje je isprepadano, potpuno iracionalno i spremno da glasa u korist sopstvene štete.
S druge strane, ako glasači kažu, dosta više, i daju šansu opoziciji onda će ova zemlja dobiti priliku da u vrlo kratkom periodu napravi ozbiljan i veliki napredak kao jednoj boljoj, pravednijoj zemlji. Ukoliko nam građani glasovima daju snagu, garantujem da ćemo sljedeće godine u ovo vrijeme ne samo imati kandidatski status nego i otvoriti pristupne pregovore sa EU.
Kakvu predizbornu kampanju očekujete?
Oni koji imaju ideju, viziju i plan će to nuditi građanima. Oni kojima je opstanak na vlasti u stvari borba za goli politički život, da spase ono što su nakrali i ne odgovaraju za to pred zakonom su spremni na sve i takvu kampanju će i voditi. Usuđujem se reći da ima ljudi koji su spremni žrtvovati i mir kako bi sebe spasili od zatvora.
Ove izbore mogle bi obilježiti i izmjene koje namjerava nametnuti visoki predstavnik. Izgleda da je privremeno odustao od cenzusa od 3 posto, ali će rješenje koje se tiče izbora predsjednika FBiH. Kako komentirate Schmidtove poteze?
Bio sam na nekim sastancima na kojima je na momente bio vrlo emotivan, oštar pa rekao bih i izašao iz okvira uobičajenog diplomatskog ponašanja ali moram reći da ga i razumijem i da mi je drago da je bio u prilici da vidi sa kakvim se…agresivnim i opasnim političarima ovdje nosimo. Iskreno mislim da se radi o čovjeku koji je i vrlo iskusan političar i dobronamjeran - u smislu da želi da pomogne BiH. Njegova je pozicija nezavidna, jedni ga ne priznaju, drugi ga omaložavaju i govore javno da on ispunjava ono što oni traže. Potezi o kojima pričamo su bazirani na informacijama koje dobija. Ne mislim da su mu te infomacije predstavljene objektivno. HDZ-ovo, skriveno, višegodišnje lobiranje po evropskim metropolama očigledno daje rezultate. A ne zaboravimo da su te metropole poslodavci Visokog predstavnika. Da se opozicija početkom godine nije upustila u diplomatsku ofanzivu da anulira HDZ-ovo lobiranje ko zna šta bi se desilo. Više je Sabina Ćudić uradila da zaustavi ustavni i izborni projekat HDZ-a nego Predsjedništvo i ministrica Turković sa cijelim svojim ministarstvom.
Činjenica je da vladajuće partije, prije svega HDZ i SDA, nisu u stanju već 15 godina pronaći rješenje i da uglavnom varaju jedni druge. Zašto mi sad krivimo Schmidta za nešto što su realno Čović i Izetbegović trebali riješiti, pa eto čak i ostalo stranke?
Jedino što su Izetbegović i Čović riješili su njihove finansijske potrebe. A svađa koja se odvija u javnosti je dimna zavjesa. Diskriminacija je u EU, zahvaljujući konvencijama, zakonima i sudu u Strasburgu pravna a ne politička stvar. Interesantno je da HDZ nikad nije uradio ono što su uradili Sejdić, Finci, Pudar, Pilav, Šlaku i ostali. Nikad HDZ nije podnio sudu u Strasburgu tužbu protiv BiH zbog diskriminacije Hrvata. A taj sud je jedino mjerodavno mjesto u EU gdje se takva odluka donosi. I ako se donese, mi je moramo implementirati.
Drugi način je parlament. Ni HDZ ni SDA nikad nisu u parlamentu predložili svoj prijedlog ustavno-izbornih reformi.
Dakle, to je priča za medije, za javnost a ni jedni ni drugi nikad nisu u proceduru uputili konkretne prijedloge. Zapravo, jedini konkretan prijedlog u proceduri je bio prijedlog Naše stranke koji predviđa jednog predsjednika BiH sa simboličkim ovlastima i funkcionalniji mehanizam za zaštitu vitalnog interesa. Naš prijedlog takođe izjednačava Ostale sa konstitutivnim narodima i na taj način implementira sve presuda suda u Strasburgu. To je jedini prijedlog koji je upućen u proceduru, koji je došao na dnevni red i koji je onda oboren rukama vladajuće većine.
Izetbegović je potpisao famozno legitimno predstavljanje u Mostarskom sporazumu i sad od toga bježi. Kako to komentirate?
Ustavno pravo je nešto čime se bavim još od vremena kada sam bio Grebin student i kasnije saradnik i prijatelj jer je to bio i njegov predratni intelektualni fokus. I stvarno imam potrebu da po ko zna koji put objasnim osnovno značenje pojmova legalan i legitiman. Ako je neko izabran u skladu sa zakonskim normama, dakle nije prekršena procedura, onda je taj izbor legalan. Ako je za izbor potrebna zakonom propisana većina - prosta, natpolovična, dvotrećinska, itd. - i kandidat dobije taj broj glasova onda je on legitimno izabran. Svaka priča izvan ovih definicija je politikanstvo i zamlaćivanje javnosti. Izetbegović je po struci inžinjer, kako mi je rekao jednom prilikom i nije baš viješt s riječima.
Dakle, ja ne znam da li je on to potpisao zato što nije shvatio šta potpisuje ili zato što on ima neku viziju BiH za koju mi ne znamo. Da parafraziram Einsteina, ukoliko, iz nekog razloga, niste u stanju vidjeti loptu onda je nemoguće objasniti dešavanja na fudbalskom terenu. Zašto igrači trče, zašto se sudaraju…Ali ako pretpostavite da postoji lopta onda sve dobije smisao.
Schmidt je nametnuo i tehničke izmjene Izbornog zakona. Hoće li one popraviti transparentnost i integritet izbornog procesa?
Odluka koju je donio o tom segmentu je sasvim sigurno korisna. Moglo je i bolje i više ali to jeste korak ka smanjenju krađa na izborima. Takođe, mjere o deblokadi federalne vlasti o kojima Visoki predstavnik razmišlja bih ocjenio kao dobre. Za nas su problematični samo oni dijelovi njegove odluke koji se odnose na etnički cenzus od tri posto i podizanje broja delegata koj imenuju izvršnu vlast u FBiH sa šest na neki veći broj.
Plašite li se velikih izbornih krađa? Je li mogoće da se one ponove?
To je kriminalni sistem koji se uvježbao tokom prethodnih 30 godina. Trojka je zajedničkim organizovanjem posmatrača to uspjela svesti na minimum i to se vidjelo na lokalnim izborima u Sarajevu gdje je vlast, napokon, rezultat volje glasača a ne brojača. Sada ćemo, zajedno sa drugim strankama opozicije, isti sistem primjeniti na cijelu državu, na svako izborno mjesto. Bećiroviću je pobjeda prošli put ukradena ubacivanjem 16 hiljada glasova. To se sada neće dogoditi jer će ubjedljivo pobjediti. Najefikasniji način za spriječavanje izborne krađe je velika izlaznost.Najveća manipulacija je ona koja manipuliše glasovima građana koji nisu izašli na izbore. Njihov glasački listić popunjavaju oni koji su na vlasti.
Kakav rezultat na izborima procjenjujete strankama Trojke?
Mi se ne borimo za sebe nego za našu zemlju i ništa osim pobjede nije opcija.