Precizno izračunati koliko dugo treba da se napuni električni automobil slično je pitanju: “Koliko dugo treba da se prijeđe država?” Ovisi o tome jeste li u avionu ili pješice. Vrijeme ponovnog punjenja ovisi o mnoštvu varijabli, od kojih su mnoge nijansirane – čak i dužina kabla za punjenje može utjecati na to – zbog kojih je nemoguće dati tačan odgovor. Ali možemo vam dati neke pouzdane smjernice.
Ostavljajući po strani neke od sitnih varijabli, postoje tri glavna faktora koji utječu na vrijeme punjenja EV: izvor napajanja, kapacitet punjača vozila i veličina baterije. Uvjeti okoline općenito igraju manju ulogu, iako i ekstremno hladno i vruće vrijeme mogu znatno produžiti vrijeme punjenja.
Faktori koji utječu na vrijeme punjenja
Nivo punjača
Nisu sve električne utičnice jednake. Uobičajena utičnica od 220V i 20 A se najčešće susreće u stanu ili kući. Sva električna vozila mogu, teoretski, puniti svoje velike baterije iz standardne kuhinjske utičnice, ali zamislite da pokušavate napuniti bačvu od 200 litara pištoljem za prskanje. Punjenje EV baterije s izvorom od 220 volti – oni su kategorizirani kao Nivo 1 prema SAE J1772, standardu koji inžinjeri koriste za dizajn EV – mjeri se danima, a ne satima.
Ako posjedujete ili planirate posjedovati EV, bilo bi mudro razmisliti o instaliranju rješenja za punjenje od 240 volti nivoa 2 u vašem domu. Tipična veza razine 2 je 240 volti i 40 do 80 ampera. Dok se manje ampera i dalje smatra nivoom 2, krug od 80 ampera maksimizirat će većinu ugrađenih punjača za EV. Jer, ako ne povećavate učinkovitost ugrađenih punjača u vozilu, izvor napajanja koji je niži od optimalnog u biti je restrikcijska ploča koja produžuje vrijeme punjenja.
Za apsolutno najbrže moguće punjenje, htjet ćete se priključiti na priključak nivoa 3, kolokvijalno poznat kao DC brzi punjač. Ovo je EV ekvivalent punjenja te bačve vatrogasnim crijevom. Certificirano smrtonosna istosmjerna struja “pumpa” se u akumulator automobila, a kilometri dosega se dodaju u kratkom roku.Teslini V3 Superchargers ispumpavaju do 250 kW, a automobilski punjači Electrify America ispaljuju do 350 kW snage. Ali kao i kod svakog punjenja, protok se smanjuje kada se stanje napunjenosti akumulatora vozila (SoC) približi punom. A sposobnost vozila da prihvate istosmjerno punjenje jako varira. Na primjer, Porsche Taycan može puniti do 320 kW, dok Nissan Ariya može upravljati sa samo 130 kW.
Maksimalno punjenje i doseg vožnje
Posljednjih 20 posto napunjenosti može udvostručiti vrijeme koje ste spojeni na brzi punjač. Dugotrajan posao potpunog punjenja baterije putem DC punjača čini ove jedinice najbolje iskorištenim onim danima kada putujete na velike udaljenosti i trebate dodatnu električnu energiju da stignete na odredište. Punjenje kod kuće preko noći—ponekad se naziva punjenje dopune—bolje je rješenje za dobivanje struje koja će vam trebati za svakodnevnu, lokalnu vožnju.
Veličina baterije
Kako se lov na nadmoć u dosegu nastavlja, kapacitet baterije nekih električnih vozila narastao je do apsurdnih nivoa. Drugi ciljaju na povećanje učinkovitosti. Ovo igra veliku ulogu u vremenu punjenja. Povećajte našu bačvu na jedinicu od 320 litara. Čak i s protupožarnim crijevom, i dalje će trebati više vremena da se napuni od manje bačve od 200 litara. Iako je GMC Hummer EV izgrađen na arhitekturi koja može primiti 350 kW, punjenje njegove baterije od 205,0 kWh u usporedbi s paketom od 112,0 kWh koji se nalazi u Lucid Air Grand Touringu zahtijeva eksponencijalno više vremena, čak i ako je brzina punjenja slična. Lucid može putovati više od 40 posto dalje s punjenjem dok ima 93,0 kWh manje u bateriji od Hummera.
Kapacitet punjača
Postoji uobičajena zabluda i tvrdnja da je ono što uključite u električni automobil “punjač”. Zapravo, u automobilu postoji punjač baterija koji pretvara izmjeničnu struju iz zida u istosmjernu struju za punjenje baterije. Ugrađeni punjači sigurno prenose snagu u bateriju i imaju vlastite nazivne snage, obično u kilovatima. Ako automobil ima punjač od 10,0 kW i bateriju od 100,0 kWh, u teoriji bi trebalo 10 sati da se potpuno ispražnjena baterija napuni.
Da biste izmjerili optimalno vrijeme punjenja određenog EV-a, podijelite kapacitet baterije u kWh s snagom ugrađenog punjača, a zatim dodajte 10 posto, jer postoje gubici povezani s punjenjem. Ovo je pod pretpostavkom da izvor energije može maksimalno povećati snagu punjača vozila.
Tipični ugrađeni punjači imaju najmanje 6,0 kilovata, ali neki proizvođači nude gotovo dvostruko više, a najbolji imaju više od tri puta više od te brojke. Trenutačni Tesla Model 3 Performance, na primjer, ima punjač od 11,5 kW, koji može u potpunosti iskoristiti 240 volti, 60 ampera za ponovno punjenje svoje baterije od 80,8 kWh, dok Model 3 sa stražnjim pogonom dolazi s punjačem od 7,6 kW. Provođenje matematike vremena punjenja pokazuje da će biti potrebno gotovo isto vrijeme da se napune baterije dvaju automobila, iako je Performance model otprilike 30 posto veći. Ljepota dobro kombiniranog izvora električne energije i ugrađenog punjača je u tome što svoje EV možete priključiti kod kuće s gotovo istrošenom baterijom i imati potpuno napunjenog automobil koji vas čeka ujutro. Također možete pronaći približna vremena punjenja na web stranicama nekih proizvođača električnih vozila.
Sve u svemu, postoji širok raspon mogućnosti pri odgovoru na pitanje koliko je vremena potrebno za punjenje EV-a. Može se u praksi primijetili kako vremena brzog punjenja istosmjernom strujom od samo 25 minuta od 10 do 90 posto u prototipu Porsche Taycan i čak dva sata u SUV-u GMC Hummer EV, dok je prosjek samo sramežljiv sat, piše Automanija.hr.