SIGURNOST U SAOBRAĆAJU

Koliko je zapravo sigurna zaustavna traka na autoputu?

Autoceste su osmišljene da budu najsigurnije saobraćajnice. Nesreće na njima su rjeđe nego na ostalim cestama, ali su zato posljedice znatno teže, pogotovo ako ste izvan vozila. Zaustavna traka je ono što autoput razlikuje od ostalih cesta i smatra se sigurnom za zaustavljanje. No, je li to zaista tako?

Na zaustavnoj traci biste, u slučaju kvara, trebali dočekati pomoć, no nerijetko se upravo tu dogode najteže nesreće. Na žalost, one nisu rijetkost, a prema podacima od policije, većina ljudi na zaustavnoj traci gine zbog promjene pneumatika na vozilu. Kako se ponašati u slučaju kvara na autoputu? Iako je kriv onaj ko je naletio na njih, stradali se uglavnom ne pridržavaju pravila ponašanja za slučaj da su izvan vozila na autoputu ili nisu bili propisno označeni. Na autocesti trokut mora biti postavljen najmanje 100 metara od vozila. To je međunarodna referentna vrijednost.

Većina vozača koji uoče trokut uz cestu sasvim će sigurno usporiti svoja vozila i tako spriječiti moguće nalete na druga zaustavljena vozila. Nažalost često možemo vidjeti automobil u kvaru u zaustavnoj traci, trokut na svega nekoliko metara iza, a vozač i putnici u automobilu i oko njega. To se jednostavno ne radi. Stoga, ako vam se vozilo pokvari, usmjerite ga desno prema zaustavnom traku čim u retrovizoru uočite da je sigurno. Zaustavite se na zaustavnoj traci i upalite sva četiri signalna žmigavca. Iz vozila izađite sa suvozačeve strane, stavite reflektirajući prsluk i postavite signalni trokut, na zaustavnoj traci.

Neka svi putnici izađu iz vozila, ponovno s desne strane, po mogućnosti s vanjske strane ograde, što dalje od prometa. Ne dopustite im stajanje na zaustavnoj traci ili u vozilu. Nemojte pokušavati popravljati vozilo, to će pokušati mehaničar s propisnom svjetlosnom signalizacijom. Stupići desno uz zaustavnu traku strjelicama pokazuju smjer prema najbližem telefonu za hitne slučajeve (međusobno su udaljeni 2.000 metara). Otiđite pješke do najbližega stupića i zapišite broj koji se na njemu nalazi kako bi vas što lakše pronašli. Nakon toga otiđite do telefona (nemojte prelaziti autocestu uočite li bliži telefon) i podignite slušalicu.

Javit će vam se operater centra za pomoć na autocesti i upitati vas gdje se nalazite, koje vozilo vozite, registracijski broj vozila i uzrok kvara. Čak i ako ne znate koji je uzrok, opišite kvar i što se dogodilo. Ako ste član auto-kluba, recite operateru kako želite njihovu pomoć. Nemojte spustiti slušalicu sve dok vam operater to ne kaže — telefon je jednosmjeran tako da vas operater ne može nazvati. Pričekajte pomoć. Dakle, ako doživite kvar na vozilu, ili prometnu nesreću na autocesti, svi bi se trebali u što kraćem vremenu maknuti s kolnika, pa i sa zaustavne prometne trake.

Dakle, da sažmemo najbitnije: Nemojte upotrebljavati zaustavnu traku, osim za hitne slučajeve kao što su kvarovi, nesreća ili bolest. No ni u takvim slučajevima nemojte se ondje zadržavati duže nego što je potrebno. Sigurnosni trokut postavlja se na kolnik iza zaustavljenog vozila u okomitom položaju i na dovoljnoj udaljenosti koja na cesti izvan naselja ne može biti manja od 100 metara. Vozač koji je prisiljen vozilo zaustaviti na kolniku, dužan je za vrijeme kretanja izvan vozila označiti se reflektirajućim prslukom, poduzeti sve mjere da zaustavljeno vozilo ne dovede u opasnost druga vozila, te svoje vozilo odmah ukloniti s kolnika. Bilo bi pametno u automobilu imati prsluke za sve putnike, piše Automobili.hr.