Pošto uskoro počinje sezona godišnjih odmora, mnogi će na put od po 1.000 kilometara krenuti noću kako bi izbegli vrućinu, gužve ili iz nekog trećeg razloga. Stoga dajemo savjete kako što bezbjednije i uz što manje napora vozite noću.
Sredite farove - dobro osvijetljen put važan je iz više razloga. Kao prvo, lakše ćete uočiti neku prepreku, rupu ili predmet koji je ispao iz drugog vozila, ili životinju koja pretrčava put.
Manje ćete naprezati i zamarati oči, tako da ćete i biti odmorniji tokom vožnje i odmorniji stići na krajnju destinaciju.
Stoga dobro provjerite sami ili u nekom servisu u kakvom su vam stanju farovi. Ukoliko loše svijetle, riješite problem na vrijeme - možda treba zamijeniti sijalicu, a možda je rješenje poliranje farova. Naime, matirani i izgrebani farovi mogu drastično lošije da osvjetljavaju put.
Također je veoma važno da farovi budu dobro usmjereni, pri čemu ne zaboravite da prije samog puta podesite visinu snopa svjetla komandom u kabini pošto će auto najvjerovatnije biti „natovaren“ teretom u zadnjem kraju.
Provjerite i sva druga svjetla - provjerite da li rade poziciona svjetla (pozicije), migavci, štop svjetla, rikverc, svjetla u kabini…
Operite šoferku - čist vjetrobran u velikoj mjeri smanjuje zasljepljivanje od vozila koja vam dolaze u susret, pa ga stoga dobro operite i spolja i iznutra. Naglašavamo da vjetrobran treba oprati i iznutra, a naročito ako se u autu puši.
Dopunite tečnost za pranje šoferke - pošto će sigurno biti zalijepljenih insekata po vjetrobranu, trebat će vam dosta tečnosti za pranje vjetrobrana, pa je dopunite, a nije loša ideja da ponesete i rezervu.
Provjerite brisače - ako su brisači loši, džaba ste prali vjetrobran. Stoga nemojte da štedite na novim metlicama brisača.
Uklanjajte insekte sa šoferke tokom puta – svaki put kada se zaustavite da napravite pauzu, provjerite vjetrobran i uklonite sve zalijepljene insekte.
Podesite unutrašnji retrovizor za noćnu vožnju - prebacite retrovizor u položaj za vožnju po mraku da vas ne bi zasljepljivala svjetla vozila iza vas, osim ukoliko imate retrovizor sa automatskim zatamnjivanjem.
Pokušajte da odspavate preko dana pred put – ukoliko možete sebe da „natjerate“ da odspavate preko dana, to bi bilo odlično, mada malo koji vozač u tome uspije zbog svih priprema za odmor, koje umiju da budu prilično stresne.
Dobra ventilacija je važna - podesite ventilaciju tako da u kabinu ulazi dovoljno svježeg vazduha, a također može da pomogne i klima-uređaj, pošto hladniji vazduh pomaže da ostanete budni. Naravno, ne treba pretjerivati.
Uspravite naslon sjedišta - suviše „zavaljen“ položaj u sjedištu može da utiče na to da lakše počne da vam se spava, pa uspravite naslon - ali ne preko granice položaja koji će da vas zamara.
Pravite češće pauze – s obzirom na to da želite što prije da stignete, prirodna je odbojnost ka pravljenju pauza, pošto svako zaustavljanje vidite kao čisto gubljenje vremena.
Međutim, pauze su izuzetno važne zbog bezbjednosti, naročito pri noćnoj vožnji po autoputu. Zaustavljajte se na bezbjednim mestima, npr. benzinskim pumpama, obavezno izađite iz auta, prošetajte, protegnite se, popijte vodu, umijte se i slično.
Kafa i energetska pića - medicinski stručnjaci imaju podijeljenja mišljenja po ovom pitanju, ali ako će veće količine kafe ili energetskih pića bezbjedno da vas dovedu do krajnjeg odredišta, onda je to sasvim „prihvatljiv“ rezultat.
Naravno, „medicinari“ nerijetko kažu da održavanje budnosti kafom i energetskim pićima donosi samo kratkotrajne efekte ukoliko ste zaista umorni i spava vam se, pri čemu vas na duže staze čini još umornijim, tj. čim dejstvo kofeina prođe bit ćete još umorniji.
Umjesto toga, savetuje se da se negdje zaustavite i odspavate pola sata ili sat.
Na vama kao vozaču je da procijenite šta je najbezbjednije – to je na prvom mjestu.
Prije vožnje nemojte da jedete tešku hranu, a za samu vožnju spremite hranu koju možete povremeno da uzimate pomalo - npr. kikiriki, krekeri, grisini… Čokoladice nisu baš najbolji izbor pošto one zbog velikog sadržaja šećera mogu naglo da vam dignu energiju, ali to ne traje dugo, pošto će zbog naglog skoka insulina relativno brzo da vam padne ta energija i osjećat ćete veći umor nego ranije…
Muzika - slušajte nešto što će vas održavati budnim - neku dinamičnu muziku, audioknjigu koja će vam držati pažnju ili podkast. Na vrijjeme spremite to što želite da slušate i stavite na USB fleš ili telefon, kako ne biste „jurili“ radiostanice po raznim nedođijama.
Strogo poštujte ograničenja brzine i budite pažljiviji nego inače - iako je noću na putu manje vozila, procentualno je mnogo više vozača koji su umorni i neispavani, a pritom lošije vide zbog mraka ili zasljepljivanja od drugih vozila. Tu su i oni koji misle da noću nema policije pa žele da isprobaju mogućnosti svojih automobila.
Što manje svjetla u kabini, to ćete bolje videti put - smanjite osvjetljenje na instrument tabli i osvjetljenje na svemu drugom što svijetli. Ponekad vozači ostave npr. zadnje svetlo u kabini da bi mogli da prate djecu, ali čak i to svjetlo može u dobroj mjeri da smeta vozaču. Ili upalite svjetlo u kabini dok jedete ili pijete za vrijeme vožnje ili tražite nešto, a zatim jednostavno zaboravite da ga ugasite…
Ukoliko osjetite ozbiljniji nalet umora, nemojte da rizikujete, već se što prije zaustavite na bezbjednom mjestu i kratko odspavajte – nema drugog lijeka, pošto velika količina kofeina može kratkotrajno da vas „povrati“, ali vrlo brzo će da izgubi efekat.
Pijte dovoljno tečnosti - uvijek nadohvat ruke imajte flašicu sa vodom. Izbjegavajte sokove bilo koje vrste. Čista voda je najbolja za održavanje žeđi pod kontrolom i to može da bude i česmovača – ne morate da kupujete gomilu skupih flašica, već možete sami da ih dopunjavate iz jednog „balona“.
Ukoliko nosite naočale sa dioptrijom, korisno je da imate stakla sa antirefleksnim slojem, pošto će ona pomoći protiv zasljepljivanja.
Ponesite rezervni točak – ovaj savjet nema direktne veze sa noćnom vožnjom, ali dođe li do problema sa gumom usred noći, usred „ničega“, moći ćete sami da zamijenite točak u tri ujutro umjesto da čekate satima dolazak pomoći, mobilnog vulkanizera, traženje najbližeg vulkanizera itd.